Mark Zuckerberg verwacht dat de metaverse een aanzienlijk deel van de activiteiten van Meta en al haar sociale netwerken zal uitmaken.
Hij hoopt op ongeveer een miljard mensen in de metaverse die elk honderden euro’s uitgeven. Door te handelen in digitale producten voor hun avatar, virtueel huis of vergaderzaal zijn mensen in staat productiever te zijn in virtual en augmented reality en in de metaverse in het algemeen.
Zuckerberg richt het bedrijf steeds meer op wat hij ziet als de volgende generatie van content, een virtuele wereld waar mensen digitale items kunnen kopen en verkopen voor avatars die met elkaar kunnen communiceren.
Mark Zuckerberg kondigde eerder deze maand aan dat Facebook Pay, het betaalplatform waarmee je geldtransfers kan regelen binnen Facebook, Instagram en WhatsApp, officieel Meta Pay is geworden. Meta Pay blijft exact dezelfde tool als voorheen, alleen met Meta-branding, aldus Zuckerberg. Al werkt het bedrijf nu aan een systeem waarmee gebruikers hun identiteit, items en betaalmethoden kunnen beheren terwijl ze zich een weg banen door de digitale wereld waarvan Meta voorspelt dat die toekomst wordt. Kortom, “een digitale portefeuille voor de metaverse”.
Die zal gebruikt worden om digitale kleding, kunst, video’s, muziek, ervaringen, virtuele evenementen, en meer te creëren en te kopen. De portefeuille waar Zuckerberg naar verwijst, is waarschijnlijk nog ver weg, zeker als deze compatibel moet zijn met andere digitale werelden. Al weerhoudt dat het techbedrijf er niet van om in de tussentijd al digitale artikelen te verkopen. Zo bestaat er ondertussen een winkel in de metaverse waar je terecht kan voor kleding voor je digitale avatars.
Via een eerdere Facebook post liet Mark Zuckerberg weten NFTs naar Instagram te brengen. De verdere toekomstplannen van Meta met betrekking tot Web3 zullen in sneltempo volgen.