NFT’s, oftewel non-fungible tokens, zijn al een tijdje big business in cryptoland. Bekende NFT-reeksen als CryptoPunks of de Bored Ape Yacht Club verwisselen voor miljoenen van hand. Maar NFT’s zijn meer dan een gimmick. Ze geven grote merken en ondernemers nieuwe manieren van interactie met hun consumenten, gaande van kunst en mode tot gaming.
De hype rond de digitale verzamelobjecten trok al snel de aandacht van grote merken, die begonnen te experimenteren met de technologie om beter in contact te komen met hun klanten en hun community.
Volgens gegevens van Dune Analytics haalden grote merken zoals Nike, Gucci, Dolce & Gabbana en Adidas samen zo’n 260 miljoen dollar aan omzet uit de verkoop van NFT’s. Sportmerk Nike was veruit de grootste speler op de NFT-markt. Nike’s NFT’s genereerden maar liefst 185 miljoen dollar aan inkomsten. De volumes voor die NFT’s op de secundaire markten, benaderden zelfs een ongelooflijke 1,3 miljard dollar.
Dolce & Gabbana dan weer, genereerde zo’n 25,6 miljoen dollar aan NFT-inkomsten. Gucci en Adidas wisten respectievelijk zo’n 11,6 miljoen en 10,9 miljoen aan NFT-inkomsten te verzilveren.
Hoewel de NFT-rage de afgelopen maanden (net als de hele cryptomarkt die even in het slop zit) wat is afgekoeld, zien we nog maar het tipje van de ijsberg van de blijvende impact die de nieuwe technologie zal maken. Bedrijven als Nike en Adidas hebben allemaal plannen om hun NFT-ambities onder te huizen in de Metaverse om zo de aanwezigheid van hun merken verder uit te breiden naar de virtuele, digitale wereld.
Hoewel de schattingen variëren, zijn veel investeerders en marktwatchers overtuigd dat de NFT-markt een mooie toekomst tegemoet gaat. Uit een recente bevraging van marktaggregator CoinGecko, zouden veel insiders geloven dat de NFT-markt in de komende twee jaar meer dan 800 miljard dollar waard kan zijn.