Je bent aangenomen, proficiat! Nu nog de proefperiode… Meestal duurt deze proefperiode zes maanden en is dit jouw kans om te bewijzen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt om jou aan te nemen. Als je het goed hebt gedaan, gebeurt de overgang van proefperiode naar vast werk vrijwel onopgemerkt – tenzij er nog moet gesproken worden over het contract zelf natuurlijk. Maar hoe slaag je er nu in om die proefperiode succesvol af te sluiten?
1. De eerste dagen
Tijdens het sollicitatiegesprek heb je de kans gehad om de sfeer binnen het bedrijf eens op te snuiven. Je hebt gezien hoe de meeste mensen daar gekleed zijn, of het een losse sfeer is of eerder zakelijk, hoe er wordt omgegaan met de baas, … (moet je nog sollicitatiegesprekken doen, let daar dan zeker op!). Gebruik die informatie om vanaf dag 1 al aan te tonen dat je een logische schakel bent in de ketting van het bedrijf. Wees op tijd, kleed je correct, begroet iedereen vriendelijk en stel je kort voor aan wie je nog niet kent. Het klinkt saai, maar stiptheid en correctheid is heel belangrijk.
Soms krijg je de tip om iedereen in het begin met mijnheer of mevrouw aan te spreken maar veel internetbedrijven maken zich er sterk in dat ze met een vlakke structuur werken, iedereen is gelijk en iedereen is vriend, inclusief de bazen. Daarom is het belangrijk om snel op te merken hoe iedereen met elkaar omgaat.
Nog een kleine tip: meld je de eerste dag even aan bij de receptie. Wellicht laten ze weten aan de baas of jouw directe overste dat je gearriveerd bent en misschien krijg zo ook een rondleiding.
2. Positief opvallen
Het is niet de bedoeling dat je die 6 maanden enkel “overleeft” door braaf aan je bureau te zitten en exact te doen wat er van je gevraagd wordt. Natuurlijk is dit de basis, maar je moet meer doen. Laat zien dat er veel potentieel in je zit. Maak je dan eens een fout tijdens je eerste weken, dan komt dat minder erg over bij je werkgever, omdat hij/zij ziet dat je nog veel groeipotentieel hebt.
Neem initiatieven en kom op voor je eigen ideeën. Analyseer eens de manier van werken binnen het bedrijf. Jij bent nieuw, dus voor jou zijn ook alle processen nieuw, misschien merk je zaken op die kunnen verfijnd worden waardoor bijvoorbeeld meer tijd kan bespaard worden. Werk je bijvoobeeld als online marketeer binnen een “klassiek bedrijf” (dus geen internetbedrijf), kan het misschien waardevol zijn om nieuwe applicaties of technologieën voor te stellen die de werkgever nog niet kent en die waardevol zijn voor het bedrijf.
Let hier wel op dat je je plaats blijft kennen. Stel enkel ideeën voor die rechtstreeks met jouw job te maken hebben. Ben je een verse verkoper? Ga dan niet bij je baas aankloppen om te zeggen hoe de developers beter hun werk kunnen doen!
En wil je direct enorm opvallen? Breng dan bijvoorbeeld op je eerste werkdag een doos cupcakes mee voor je collega’s of trek een T-shirt aan met “groentje” op de achterkant…
3. Let’s connect!
Leer je collega’s kennen, ontdek wie ze zijn en zorg ervoor dat je onmiddellijk een goede band creëert met hen. Je kan ze Facebooken of uitnodigen op Linkedin, vraag naar hun verjaardag en schrijf dit in je agenda. Toon interesse en stel je nederig op. Misschien denk je dat jij meer weet of ga je ervan uit dat jij belangrijker bent dan de kuisvrouw, maar jij bent nieuw. Dus laat zien dat je bereid bent om van iedereen bij te leren.
Stel ook actief vragen aan je collega’s wanneer je iets niet weet, daar is zeker niets mis mee. Let er natuurlijk op dat je niet de hele dag je collega’s stoort, want zij moeten natuurlijk nog hun werk kunnen doen.
Meng je in de conversatie tijdens de lunchpauze en begroet iedereen ’s morgens en ’s avonds.
Je kan zo ver gaan dat je start met roken omdat het grootste deel van de collega’s gezamenlijke rookpauzes inlast, maar dat raden wij persoonlijk niet aan!
4. Voed je kennis
Blijf bijleren over je vak en over de sector. Leer je concurrenten kennen en leer tot in de details de producten en diensten in het bedrijf kennen, ook al heeft het niet rechtstreeks met je functie te maken, je moet in enkele zinnen concreet kunnen uitleggen aan familie en vrienden wat het bedrijf doet waar je werkt. Jij bent tenslotte het visitekaartje van de zaakvoerder.
Laat ook zien op je werk dat je bijleert. Heb je ergens een interessant idee of concept gezien of gelezen? Stel dit voor bij de volgende meeting. Ben je bijvoorbeeld een verkoper en heb je nieuwe technieken geleerd in een boek? Deel deze met je collega’s, liefst wanneer je baas in de buurt is. (En vermeld terloops ook altijd het boek, dat maakt indruk en je zegt letterlijk dat je boeken leest om je werk beter te kunnen uitvoeren!)
Zo, nu heb je enkele basistips om van je proefperiode jouw beste referentie te maken. Lees dit artikel nog eens de dag voor je eerste werkdag. Heb je een opleiding gevolgd bij de VDAB of ergens anders? Ben je pas afgestudeerd? Deel dan dit artikel met je collega-studenten, we hebben het je gemakkelijk gemaakt door social plugins te installeren op de site!
We geven je tenslotte nog een interessant artikel mee met een lijst praktische tips voor je eerste werkweek.
Veel succes!
PS. Bekijk dit artikel op Bloovi als je nog sollicitatiegesprekken moet doen, je vindt er ook een aatnal interessante en concrete tips.