Ondertussen zijn we een maandje verwijderd van onze eerste verjaardag en we willen jullie eens laten binnenkijken. Hoe is Bloovi begonnen? Welke strategieën hebben we gebruikt? (al dan niet succesvol) En wat hebben we ondervonden? Alexander getuigt:
In den beginne was er ...
Toen ik begin februari dit jaar bij Bloovi kwam, stond de site iets meer dan een maand live. De naam was nog niet bekend, we hadden een 100-tal followers en nog niet veel sollicitanten, logisch... De site zag er ook helemaal anders uit, geen content, geen artikels, geen bedrijfsprofielen, enkel uitleg en vacatures. We stonden dus voor een uitdaging (zoals elke startup).
Strategie 1: gratis vacatures
Bij de lancering (28 december 2010) had Marnik een 40-tal bedrijven de kans gegeven om een gratis vacature te plaatsen. Zo hadden we al iets om sollicitanten aan te trekken.
Doel: een eerste kennismaking tussen webbedrijven, sollicitanten en Bloovi
Resultaat: tegen eind februari hadden we een groot deel van de try-outs omgezet naar betalende klanten. Enkele bedrijven kregen een mooi aantal CV's binnen en bij één was er zelfs al een aanwerving. Toch een uitdaging: we hadden moeite om onze vacatures tot bij de sollicitanten te krijgen.
Conclusie: De try-outs waren een goede manier om Bloovi op de markt te zetten als jonge startup. We kregen positieve feedback en opbouwende kritiek, waar we dan ook mee aan de slag gingen. Die periode was een belangrijk leermoment voor ons, aangezien onze zwakkere punten dan duidelijk naar voor kwamen.
Strategie 2: SEA & social media
Doel: meer sollicitanten aantrekken door aan de ene kant gebruik te maken van Google Adwords & Facebook Ads en social media kanalen.
Het werd vrij snel duidelijk dat we iets extra moesten doen om sollicitanten naar de site te krijgen, enkel SEO en linkbuilding zou niet voldoende zijn om onze klanten tevreden te houden. Dus we doken in de Bloovi-geldportefeuille en begonnen met enkele Adwords-campagnes. De kosten liepen vrij hoog op, terwijl de sollicitanten-database maar traag aangroeide.
Tegelijkertijd maakten we ook werk van onze social media efforts. Aangezien ikzelf uit een compleet andere sector kwam (motivatie & persoonlijke groei), die bovendien op dat moment nog vooral offline werkte (in België toch, typisch...), was dit wel een uitdaging. Ik kreeg namelijk de opdracht om de Twitter-account te beheren... Ik wist niet wat een #FF was, laat staan dat ik de 'Twitter-etiquette' (voor de liefhebbers 'twetiquette') snapte. Nu, er is niets wat een avondje Google met een kan koffie niet kan oplossen.
Niet geheel onverwacht, maar Linkedin bleek hierbij de beste tool om de juiste kandidaten aan te trekken. Twitter bood dan op hun beurt de beste mogelijkheden om de vacatures bekend te maken bij 'het grote publiek'.
Resultaat: De combinatie SEA & social media zorgde voor een duidelijke stijging in aantal sollicitanten. De kosten voor de advertenties waren te hoog ivg met de resultaten en de inkomsten van Bloovi.
Conclusie: social media activiteiten uitbreiden en SEA-kosten drukken
Strategie 3: bwah, laat de klant maar betalen
Doel: evenveel, of zelfs meer, efforts via advertising, maar minder kosten voor Bloovi.
We gaven onze klanten de keuze: ofwel de vacature plaatsen op bloovi en ons die laten verspreiden via social media. Of we stellen een campagne samen, met klikbudget en andere elementen (bv plaatsen op andere jobsites). Bij deze laatste stelden we samen met de klant een klikbudget vast en wij gingen deze optimaal gaan benutten om via SEA en Facebook Ads enkel hun vacature(s) aan te bieden. Dit was geen dienst waarmee we winst wilden maken, maar eerder een win-win. Wij promoten de vacatures van de klant en daardoor Bloovi, de klant zorgt voor het budget.
Resultaat: De klanten die van een klikbudget gebruik maakten, kregen tot 4 keer meer CV's binnen. Daarnaast ging het gemiddelde aantal CV's per vacatures zonder klikbudget ook omhoog, door de extra visibiliteit en naambekendheid van Bloovi.
Conclusie: Dit was een strategie om over langere termijn te blijven toepassen.
Strategie 4: Reorganiseren - content is king
Zo'n woord dat alles en niets zegt. Bloovi was nu definitief uit de startblokken en het werd tijd om wat verder in de toekomst te kijken.
Doel: Een duidelijk toekomstplan en een efficiënte takenverdeling.
Het was al van voor de lancering Marnik zijn bedoeling om van Bloovi méér te maken dan een website met louter vacatures. De volgende stap was dan logischerwijs om content te creëren, waardoor de bezoeker iets meer kreeg dan enkel job openings.
Aangezien Marnik zijn focus hield op een strategische uitbouw van Bloovi, was het mijn verantwoordelijkheid om voor die content te zorgen. (and I like it!). Over het onderwerp wordt telkens overlegd, waarna ik de artikels schrijf. De eerste stap was 1 artikel per week, ondertussen vind je elke dinsdag- en donderdagochtend stipt om 8 uur een nieuw artikel op Bloovi.
Ook de homepage en de werking van de site werd verder aangepast en verfijnd. Onder andere werden de gratis bedrijfsprofielen ook toegevoegd en het sectornieuws.
Resultaat: een duidelijke stijging in bezoekers en followers op Twitter. Meer conversatie en interactie. Ondertussen werden stilaan onze eigen SEA-efforts ook overbodig.
Conclusie: nice move!
Strategie 5: Social media, da's durven!
Durven uitkomen voor je mening, durven content creëren en delen, je durven voorstellen als expert binnen jouw gebied. Onze typische Vlaamse bescheidenheid zorgt er dikwijls voor dat we denken dat anderen hier veel meer over weten, dus we kijken een beetje de kat uit de boom. Herkenbaar voor sommigen? Hier had ik persoonlijk wat last van in 't begin.
Er bestaan nog maar heel weinig duidelijk omschreven tactieken voor social media. Elk bedrijf, elke persoon is anders. Je zit ofwel in een andere sector, je biedt verschillende producten of diensten aan en van elk bedrijf is de huisstijl en de manier van communiceren ook verschillend. Het beste wat je dus kan doen, is experimenteren...
Dat is net wat wij zijn beginnen doen: experimenteren, testen, meten, conclusies trekken en ons plan aanpassen (en trekken).
Resultaat: snelle stijging van het aantal followers op Twitter en meer pull via Linkedin.
Conclusie: social media is en wordt nog meer hét belangrijkste kanaal voor Bloovi. Mailings houden we voorlopig beperkt.
Strategie 6: we hebben te weinig tijd!
Bloovi groeit snel en aan een stijgend tempo. Allemaal heel leuk, maar onze klanten vragen een directe opvolging, onze followers verwachten communicatie, de sollicitanten verwachten vacatures en de 'lezers' verwachten content. Als elk onderdeel meer en meer tijd in beslag neemt, moet je stappen ondernemen.
Onze keuze ging naar een stagiair. Waarom? Aangezien we van week tot week, maand tot maand, Bloovi herevalueren en bijsturen, kunnen we voor een periode met een stagiair werken. Het geeft die persoon (we hebben al iemand op 't oog hoor) de kans om in een unieke omgeving te werken en ons de gelegenheid om nog een paar maanden verder te gaan aan dezelfde kosten.
Resultaat: valt nog af te wachten
Conclusie: jah ...
Strategie die hier niet echt ergens tussen past...
Het is een bewuste keuze van ons om zo efficiënt mogelijk te werken, zowel qua kosten als tijd. Om het kind een naam te geven: we werken volgens Het Nieuwe Werken. Het heeft geen zin voor ons om dagelijks samen te zitten en alles uitvoerig te bespreken. Ik weet wat me te doen staat en met een dagelijks telefoontje kunnen we de meeste zaken concreet aanpakken. Eén keer per twee weken komen we kort samen om de verdere uitbouw van Bloovi te bespreken and that's it. Alles gebeurt van thuis uit, wat mij persoonlijk veel meer tijd geeft om effectief werk te verrichten. Geen uren file, geen afleidingen, just me and my laptop (OK, nu begint het zielig te klinken). Ik kan me geen betere situatie voorstellen voor een jonge startup.
We zijn nog maar van de oprit
Momenteel staan we al ver, maar zijn we nog nergens. We hebben heel veel plannen en eentje daarvan zal je binnenkort te weten komen. Eén tip: we hebben er de domeinnaam gabc.be voor geregistreerd... En misschien binnenkort ook bloovi.nl? Wie weet.
My opinion?
Zoals gezegd, eerder in het artikel, ben ik vrij nieuw in de internetsector. Wat me direct opviel, is dat dit een heel competitieve sector is, maar tegelijk staan de meesten snel klaar om te helpen/antwoorden op je vragen. Is het om wat aan personal branding te doen, kan zijn, maar het blijft een opmerkelijke eigenschap. Daarnaast is het fantastisch om zo makkelijk met de verschillende stakeholders te kunnen communiceren. Ik babbel dagelijks met tientallen mensen, zonder een woord te zeggen.
De internetsector is ook de sector der freelancers en hier opnieuw: "concurrent-freelancers" communiceren met elkaar en geven tips alsof ze binnen hetzelfde bedrijf werken. Er zijn niet veel markten waar je dit terugvindt!
Wat Bloovi betreft, kan ik mezelf soms moeilijk in bedwang houden. We hebben zoveel plannen en al minstens evenveel mogelijkheden. De voeten op de grond houden is belangrijk, maar af en toe eens zweven geeft je toch wel een beter overzicht. Het werk zelf bevalt me enorm (al moet ik stilaan opletten voor een social-media-verslaving, volgens mij weten dokters hier nog niet echt mee om te gaan). Ik heb een sales-achtergrond en wel in een harde markt, high-cost seminars en opleidingen rond motivatie, management en personal growth. Een tweetal jaar geleden was ik al eens begonnen met een blog over deze onderwerpen, omdat schrijven me wel ligt, maar nooit verwacht dat ik er zo'n passie voor zou aankweken.
Dit werk laat me mijn passie combineren met een schat aan onverkende domeinen en beschikbare kennis, de thrill van verkopen en dat brandend gevoel die je krijgt wanneer je vol ambitie aan je verdere loopbaan denkt.
Hopelijk heb jij ook zo'n job, anders snuffel je hier nog maar even rond ;-)