We kennen allemaal de klassieke tips en trics om medewerkers te motiveren: bonussen, incentives, een company party, opleidingen, ... Maar als we even out-of-the-box denken, vinden we een pak strategieën die dezelfde of zelfs betere resultaten leveren. Inc.com deed een rondvraag bij CEO's en leiders van 'successful players' en deelt 7 goede tips.
Start een mini-CEO-programma
Heeft één van je medewerkers een goed idee? Fantastisch, maar wat doe jij ermee? Je kan die medewerker bijvoorbeeld ontslaan en aanwijzen als CEO van een inhouse start-up. Brian Halligan, CEO bij Hubspot doet dit en hij zegt dat het werkt! Maar hier schreven we eerder al een artikel over, dus je kan gerust daar kijken voor extra uitleg.
Integreer "Fun" in je business plan
Ondertussen is het algemeen aanvaard dat je beter leert en werkt wanneer je je goed voelt. And fun makes you feel good, right? Paul Spiegelman, CEO bij Beryl Companies is er alvast van overtuigd. Bij Beryl Companies hebben ze een "Department of Great People and Fun" opgericht. Ze voerden ook een pyjama-dag en dress-like-the-70's-dag in. Zoiets kan je natuurlijk niet bij elk bedrijf doen ('k zie het al voor me, iemand in pyjama aan 't loket bij de Post), maar het gaat hem om het principe. Zoek iets wat past bij jullie bedrijfscultuur en ga verder dan "enkel implementeren". Maak het onderdeel van je missie en visie. Niet alleen je huidige medewerkers gaan zich emotioneel meer gebonden voelen met je bedrijf, ook bij sollicitanten zal je beter in de smaak vallen.
Tip: speel die troef ook uit bij je recruitment efforts!
"When fun is a regular part of work, employees get to know each other as real people." - Paul Spiegelman.
Beloon medewerkers met een deel van de company
Deze is niet zo héél vernieuwend, maar kan zeer waardevol zijn. Als een medewerker financïeel beter wordt door een stevige groei van je bedrijf, gaan ze dan niet extra hun best doen, denk je?
Als medewerker krijg je:
- Een jaarlijkse bonus in de vorm van dividenden.
- Extra zekerheid bij pensioen, je blijft namelijk in bezit van de aandelen, dus je blijft de jaarlijkse uitkering ontvangen of je kan de aandelen verkopen
- Personal Branding: als medewerker kan je het feit dat je aandeelhouder bent, uitspelen naar je netwerk toe. (Ook positief voor het imago van het bedrijf zelf, je medewerkers gaan meer reclame maken voor je onderneming)
Als een CEO aan iedereen die correct op zijn stoel zit, begint aandelen uit te delen, zou hij al snel niet veel meer hebben om weg te geven. Daarom wordt dit meestal toegepast om mensen die al iets langer bij het bedrijf werken nog meer te binden, extra loyalty! Het gaat hier in de meeste gevallen over leidinggevende functies die bepaalde targets behalen. Het geeft die leiders dan ook de kans om met het bedrijf mee te groeien.
De Engelstalige term hiervoor is "Employee Stock Ownership Program" oftewel ESOP. Bij Sawbones Worldwide heeft founder Foss Miller dit reeds toegepast. Naar eigen zeggen was dit "een logische stap en gaf het zowel het bestuur als de medewerkers een goed gevoel".
Doe eens gek!
Gemakkelijkheidshalve geven we hier direct een voorbeeld: Eric Ryan, founder bij Method, is ervan overtuigd dat bij-het-haar-gegrepen acties voor extra motivatie zorgen bij de medewerkers. Zo kwam hij ooit toe op kantoor, verkleed als een eekhoorn, of liet hij 's morgens Eye of the Tiger klokluid knallen in de liften. Hij organiseert zelfs af en toe een flash mob dance party... Volgens Eric installeert dit de gedachte "Nice, ik werk bij een érg speciaal bedrijf" bij de medewerkers.
Dit kan misschien iets te Amerikaans zijn voor onze Vlaamse eum... bescheidenheid (harde werkers dus!), maar wie weet... Experimenteren kan geen kwaad.
Bij deze tip willen we ons met Bloovi toch wat extra engageren: wie als bedrijf zo'n completely crazy actie organiseert, mag hiervan een filmpje of foto's doormailen naar ons en wij weiden er een extra nieuwspuntje aan in ons Sectornieuws!
Geef ze een handgeschreven complimentje of bedanking
Wanneer zeg jij iets tegen je employees over hun werk? Enkel als er iets kan verbeteren of wanneer het ronduit slecht is? Of geef je ook een complimentje als ze goed presteren? Positieve feedback naar je medewerkers toe is van onschatbare waarde. Het zorgt er ten eerste voor dat ze weten dat ze goed bezig zijn én ze gaan geneigd zijn zich voortaan evenveel of nog meer in te zetten om nog meer complimenten te krijgen.
Je kan het nog wat verder drijven: schrijf eens een persoonlijke thank-you-note, of de digitale variant, een tweet met een mention. Het kost je nog geen 2 minuten, maar brengt een sterk en positief gevoel teweeg bij de ontvanger.
En dit werkt overal, bij grote én kleine bedrijven in gelijk welke sector. Mensen zijn mensen en mensen ontvangen nu eenmaal graag complimenten (zeker wanneer "iedereen" het kan zien, zoals op Twitter). Stanley McChrystal was ooit een hooggeplaatste generaal in het Amerikaanse leger en had 150.000 soldaten onder hem. Hij schreef jaarlijks meer dan 2.000 thank-you-notes en ontdekte regelmatig één van zijn briefjes, ingelijst aan de muur van barakken. Hij ontving zelfs thank-you-notes voor zijn thank-you-notes...
Laat ze eens wat uitrusten
De laatste tijd wordt hier wel vaker over geschreven: een dutje doen, helpt het bij de motivatie van medewerkers? Zephrin Lasker, CEO bij Pontiflex, bouwde een serverroom om tot napping-room. Al is het maar voor 15 minuten, een dutje doen helpt onder andere bij het creatief denken, zegt Zephrin. Een bijkomend voordeel van een dutje: wetenschappers zeggen dat een uiltje knappen je hersenen de kans geeft al een groot deel van de op die dag binnengekomen informatie te verwerken, herinneringen versluizen van korte termijn naar lange termijn.
Nu, wij zijn hier bij Bloovi geen brain-scientists, dus we verwijzen je graag naar een goed boek hierover: Verander je leven, doe een dutje - Sara C. Mednick, PhD.
PS: Let er misschien ook op dat je in shifts werkt, zodat er altijd iemand op de wacht staat voor wanneer er klanten langskomen...
Iedereen coach, coach iedereen
De voordelen van een mentor/coach:
- een "veilig" gevoel
- de zekerheid dat je ergens terecht kan met vragen
- een klankbord
- 'gratis' lessen
- motivatie!
- inspiratie
- ...
In de eerste plaats is het belangrijk voor de zaakvoerder om iedereen zijn mentor te zijn. Dit gaat natuurlijk makkelijker in kleinere bedrijven, dus in grote bedrijven kan je dit minder intensief doen. Maar je moet dan duidelijk maken dat je er altijd bent voor je mensen, open-door-policy.
Meer en meer bedrijven werken tegenwoordig met een mentorship systeem of "buddy-system". Dit wil zeggen dat iedereen mentor of coach is van iemand en dus ook zelf een coach heeft. Andrew Graff, CEO bij Allen , heeft bijvoorbeeld een 22-jarige technology strategist als mentor.
Behalve de voordelen voor de coachee, is er o.a. ook één heel belangrijk pluspunt voor de coach zelf: je leert denken buiten je dagelijkse job omschrijving! Verwijzend naar het voorbeeld hierboven: het is vrij duidelijk dat iemand van 22 die een CEO moet coachen, vér buiten zijn comfort zone zal moeten treden en regelmatig denk oefeningen zal moeten doen om in staat te zijn effectief een klankbord en coach te zijn. En wat denk je dat het gevolg is voor de motivatie en ambities van die kerel, als hij zich telkens in de schoenen van een CEO moet plaatsen?
Tip: cross-coaching: het woord bestaat waarschijnlijk niet, maar we geven het kind toch een naam... Bij "cross-coaching" laat je bijvoorbeeld een developer coach zijn van een verkoper, een office assistant van een developer en een online marketeer van een boekhouder... Combineer verschillende afdelingen met elkaar. Zo geef je de kans aan je medewerkers om zich eens in een andere wereld te begeven. Hierdoor gaat elke partij meer begrip hebben voor de ander. Een verkoper zal hierdoor beter begrijpen wat het werk van een developer precies inhoudt en omgekeerd. De volgende keer dat die verkoper een gesprek heeft met een klant, zal hij beter kunnen inschatten tot wat de developers in staat zijn.
Zelf - zowel zaakvoerders als medewerkers - ervaring met één van deze punten? Laat een reactie na! Wat personal branding kan nooit kwaad ;-)
bron: www.inc.com
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi