Tegenwoordig vind je voor elk apart onderdeel binnen je bedrijf een agency die dat werk van je kan overnemen. Van marketing in 't algemeen, over HR, tot nog eens elk klein onderdeeltje zoals SEO of copywriting. Maar is zo'n agency zijn geld waard? Want tenslotte weten we zelf toch meer af van ons bedrijf dan iemand die erbuiten staat, of niet?

Wysiwyg

Je weet zelf inderdaad veel meer af van je bedrijf dan een "buitenstaander", of je nu de chef bent of een verkoper of … Maar dat speelt daarom niet altijd in jouw voordeel. Consumenten beoordelen je bedrijf vrij snel, what you see is what you get. Wanneer ze jouw bedrijf leren kennen en er is al onmiddellijk iets niet duidelijk of iets wat stoort, gaan ze waarschijnlijk weinig moeite doen om meer te leren.

Een agency heeft dezelfde "frisse kijk" op je bedrijf. Neem nu marketing bijvoorbeeld: inhouse marketeers zijn dikwijls heel gefocust op de eigenschappen van de producten of diensten, ze kennen elke rationele reden waarom iemand iets zou kopen. Maar kopen is een emotionele beslissing. Een iPhone is niet per se veel beter dan andere smartphones en meestal toch een stukje duurder, toch blijft het (uiteraard) heel populair.

Hoe je het zegt, is meestal belangrijker dan wat je zegt

De Britten Les Binet en Peter Field bestudeerden 880 case studies van de IPA Effectiveness Awards en verwerkten de resultaten in "Marketing in the Era of Accountability". Hun belangrijkste bevinding:

"Campagnes, gebaseerd op emoties, hebben niet enkel een groter effect op je business, maar ook méér effect, het verslaat rationele campagnes op elk meetbaar feit.

De studie toont aan dat emotionele campagnes tot 11 keer effectiever zijn dan rationele campagnes. Het zijn net agencies die voldoende objectief zijn en genoeg expertise hebben om de juiste hoeveelheid emotie te verwerken in een campagne.

En we moeten het niet plezant vinden, maar agentschappen hebben ook meestal de grootste talenten in huis…

Efficiëntie vs. Effectiviteit

Veel bedrijven werken liever met een marketeer of HR-manager binnen het bedrijf zelf, omdat het "efficiënter" lijkt. Maar is het werkelijk de job van de marketeer om zo efficiënt mogelijk te zijn? Je kan bijvoorbeeld heel efficiënt te werk gaan bij het opmaken van een campagne en binnen een week klaar zijn. Maar zal die campagne ook het gewenste effect bereiken?

Moet een bedrijf zich dus bij zaken zoals marketing, advertising en HR focussen op efficiëntie of op effectiviteit?

Is élke agency dan beter dan inhouse?

Natuurlijk niet, dat wist je zelf waarschijnlijk ook wel. Het grootste verschil tussen inhouse en een externe partij is dat een eigen marketeer of verkoper perfect op de hoogte is (of toch zou moeten zijn) van de eigenschappen van de aangeboden producten of diensten. Een agentschap, daarentegen, is meer gespecialiseerd in de motivatie en beweegredenen van de consument. Maar je moet natuurlijk ook weten bij welke agency je terecht kan. Doe onderzoek, vraag naar referenties, spreek desnoods met klanten van het agentschap en werk samen met de mensen die het dichtst bij jouw "stijl" aanleunen.


Je kan al heel wat agentschappen terugvinden in onze lijst met bedrijven uit de internet sector.



Veel succes!


--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi