Frieten behoren tot het Belgisch culinair erfgoed. Belgen eten niet alleen graag op geregelde basis een lekker pak friet, doorheen de jaren zijn ze ook echte friet rituelen (kortweg ‘frituelen') gaan ontwikkelen. Vorig jaar ging Vandemoortele nog op zoek naar Belgische dorpen zonder frietkot, dit jaar brengt de frituurolieproducent tijdens zijn eindejaarscampagne Belgische frituelen in kaart. Via www.mijnfritueel.bekunnen frituelen worden ingestuurd. De tien inzenders met het populairste fritueel winnen bovendien een gratis Vandemoortele frietmobiel voor de deur. Zo kunnen zij hun favoriete fritueel delen met 100 vrienden, buren en kennissen.
Iedereen zijn fritueel
Individueel, in familie- of in groepsverband, heel wat Belgen ontwikkelden doorheen de jaren hun eigen frituelen. Voorbeelden genoeg: frietjes op woensdagnamiddag na school, op zondag bij de ouders thuis, ‘s ochtends vroeg na een nachtje feesten, frietjes bij appelmoes en pensen of frietjes bij de terugkomst na een reis.
Iedereen kan zijn eigen fritueel insturen via www.mijnfritueel.be. Alle ingezonden frituelen kunnen online worden gelezen en er kan op gestemd worden. De tien populairste frituelen (inzendingen met de meeste stemmen) winnen de komst van de Vandemoortele frietmobiel op een plaats naar keuze voor 100 vrienden, buren en/of kennissen. Elk van hen krijgt gratis friet, 2 snacks en 2 drankjes.
What about media ?
De campagne wordt ondersteund door radiospots, bannering en emailings.In de radiospots beschrijven acteurs Mathias Sercu (bekend van Buiten de Zone, Team Spirit, Flikken, Iedereen Beroemd, Zot van A.,...) en Thierry De Coster herkenbare frituelen in telegramstijl. Zo zijn er het woensdagnamiddag fritueel en het terug-van-weggeweest fritueel. Een week voor kerst wordt de reeks aangevuld met een extra kerstspot over het kroketjes-met-kerst fritueel.
Praktisch
De wedstrijd start op maandag 28 november en loopt tot zondag 8 januari, middernacht. Eind januari worden de 10 winnaars (deelnemers met de meeste stemmen) bekend gemaakt.
-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar ?redactie@bloovi.be? en we nemen het op in ons Sectornieuws?.
Je kan je nieuws ook tweeten met ?#bloovi?