Op donderdag 27 oktober, tijdens het Symposium Brave New Radio, dachten 15 jongeren na over de toekomst van het medium radio.

Verzoekradio 2.0

"Hoe kan verzoekradio er in de toekomst gaan uitzien?" was het uitgangspunt van IBBT Crossmedia Challenge. Laat de luisteraar mee beslissen welke platen op de radio worden gedraaid. Het format bestaat al langer, maar dankzij nieuwe technologie en social media kan het nog een stap verder. Vier teams bogen zich over de toekomst van het medium radio en lieten "oud" en "nieuw" samensmelten tot een nieuw concept waar interactiviteit en innovatie centraal staan.

De jury

In de ontwikkeling van het radioconcept werd onder meer gekeken naar de doelgroep, originaliteit, gebruik van internet en het verdienmodel.

Vakjuryleden Jan Hautekiet (VRT), Tim Driesen (Famous), Erwin Deckers (Q-group) en Jo Caudron (DearMedia) maakten - samen met Minister Ingrid Lieten - op het einde van de dag de winnaar bekend. Het publiek kon mee stemmen voor hun favoriete team via SMS en Twitter.

En de winnaar is...

Elk van de vier teams (Hashtag, MyRadio, RadioActive en XM) bewandelde gedurende de dag een duidelijk eigen gekozen pad. Toch hadden ze elk duidelijk begrepen dat een crossmediale benadering (met focus op social media integratie ter verrijking van radio) van cruciaal belang was. Tablets, smart phones en sociale netwerken werden dus feilloos ingezet als bindmiddel.

Vier sterke concepten dus, en een nek-aan-nekrace, maar uiteindelijk mocht XM met de prijs naar huis: een stageparcours waar hun concept verder wordt voorgesteld en besproken met enkele toonaangevende crossmedia-bedrijven.



-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar ?redactie@bloovi.be? en we nemen het op in ons Sectornieuws?.

Je kan je nieuws ook tweeten met ?#bloovi?