Gisteren was er een belangrijke launch voor de mediasector en dus ook voor onze internetsector. Het MIC werd namelijk gelanceerd, Media Innovatie Centrum, een nieuw initiatief van IBBT waarop verschillende spelers in de mediasector beroep kunnen doen om innovatieve en creatieve samenwerkingen op te zetten. En wij waren erbij...
MIC wordt MIX
Oorspronkelijk was de werknaam MIC, maar minister Ingrid Lieten mocht op het einde van de avond bekendmaken dat de naam vanaf nu MIX is. Het is een knipoog naar de mix die er nodig is tussen offline en online, tussen de verschillende media-bedrijven. Daarnaast stelt het ook 'expertise' voor, de expertise om innovatieve projecten te kunnen realiseren.
MIX? Directeur Martijn Bal legt uit
Aan het begin van de persconferentie kwam de kersverse directeur, Martijn Bal, uitleggen wat de missie is van MIX en waar hij ermee naartoe wil.
"2 uur geleden is het contract getekend... Ik heb een contract getekend met het IBBT, maar eigenlijk heb ik een contract getekend met jullie, met de bedrijven die hier aanwezig zijn. Eigenlijk ben ik dus bij jullie in dienst getreden. En dat is een fijn gevoel."
Daarmee is de toon gezet. Een enthousiaste Martijn Bal komt op het podium en maakt onmiddellijk duidelijk dat MIX er is voor de bedrijven en voor onze economie. Hij beseft dat het een serieuze opdracht wordt: "Er komt veel op ons af, de media staat onder druk." Maar hij heeft vertrouwen. Martijn Bal is ervan overtuigd dat we de meest essentiële grondstof hebben in Vlaanderen, namelijk sterke, Vlaamse content. Maar hoe de mensen daar nu mee omgaan, waar, wanneer en op welk device, daar zijn we nog onvoldoende van op de hoogte. Wij in de internetsector zijn er ondertussen al iets meer mee vertrouwd, maar ook voor ons kan MIX hier nog veel betekenen, want we weten al veel, maar we weten nog lang niet genoeg.
Het is dus de bedoeling om met MIX onder andere onderzoek uit te voeren, maar vooral om de resultaten uit dat onderzoek te vertalen naar heel praktische, realiseerbare innovatieprojecten. Dit alles binnen duidelijke tijdskader. MIX zal namelijk daadkrachtig zijn, gericht en actief.
Tenslotte legt Martijn Bal nog uit hoe belangrijk dialoog hier is. Er zijn al gesprekken gevoerd, waar een massa aan goede ideeën uit voortkwam. Dat is voor hem het signaal dat de sector erachter staat, dat de sector MIX verwelkomt en ervan overtuigd is dat samenwerking de sleutel is om de druk op de mediasector te verlichten.
Wat betekent dit voor de internetsector?
Simpel gezegd: meer groei. Klassiekere mediabedrijven maken meer en meer de overstap naar online, social en mobile. En dat kunnen we enkel toejuichen. 2012 wordt een scharniermoment, online zal offline voorbijsteken en mediabedrijven gaan hun grote shift meemaken. Er zal op zoek gegaan worden naar creatieve en strategische samenwerkingen tussen de mediasector en de internetbedrijven die voorbereid zijn hen op te vangen en te helpen begeleiden in hun steeds groeiende online activiteiten.
Fantastisch, toch?
Na Martijn Bal werd door enkele sprekers met een heel belangrijke rol binnen de media dieper ingegaan op de shift in de mediasector en welke sterke visie er nodig is om die shift goed en vlot te laten verlopen. Daar maakten we een uitgebreid verslag van: Verschuivingen in de media- en internetwereld. MIX Report
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi