Gabriel Goldberg is directeur bij Semetis. Eerder was hij Agency Manager bij Google en lid van het Google Belgium Management Team. Hij was mee verantwoordelijk voor de set-up van het account-management team bij Google België. Met daarbovenop een graduaat aan de University of Endinburgh, het roer in handen van de Belgische alumni association van die universiteit en een backpack vol ervaring op internationaal niveau, is hij één van de grootste experts op vlak van Google en Google-gerelateerde diensten, producten of strategieën in België.
1. Als je één reden mag geven waarom bedrijven zich verder moeten verdiepen in Google Analytics, wat is die reden dan?
"Meer en meer bedrijven zetten in op online, het internet wordt belangrijker. Het grootste voordeel van internet is dat het een extensie is van de huidige kanalen, een manier om je business te laten groeien. Het tweede grote voordeel is dat alles meetbaar is."
"Om nu een antwoord te geven op je vraag: bedrijven kennen de kracht van Google Analytics nog niet genoeg om die tool optimaal te gebruiken. Ze kunnen nog niet voldoende inzichten uit hun data en hun resultaten halen. En die inzichten zijn nu net zo belangrijk om de verdere uitbouw en toekomst van je website – en zelfs je bedrijf – te bepalen."
Ga naar de site van Google Analytics Business Conference.
2 . Wat is de meest opmerkelijke evolutie in Google Analytics over de laatste twee jaar?
"Vorig jaar zijn we met Semetis naar San Fransisco geweest om een conferentie bij te wonen. Die conferentie ging over verbeteringen in rapporteringen en doelstellingen. Ondertussen is dit alles realiteit geworden. De architectuur van Google Analytics is volledig veranderd en verbeterd zodat men doelstellingen kan instellen en veel meer berekeningen kan doen. Zo zijn de rapporten ook uitgebreider en kan je het gedrag van de bezoeker beter begrijpen en inschatten. Je kan je veel meer verdiepen in "wat gebeurt er op jouw site" en niet enkel meer op wie van waar op je site terecht komt. Veel van die data kan je dan gebruiken om te reageren en je plannen & strategieën aan te passen, op korte, midden en lange termijn."
3. Heb je het gevoel dat bedrijven al voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden van Google Analytics?
"Bedrijven zijn zeker niet op de hoogte van de mogelijkheden. Ik zat recent bij een bedrijf en dat was ook een voorbeeld van een bedrijf dat wat verloren is. Ze hebben heel veel cijfers maar ze weten niet welke ze kunnen gebruiken om te verbeteren. En dat is een patroon dat je veel terug ziet. Ze gebruiken Analytics en kunnen de cijfers oproepen, maar weten dikwijls niet wat die cijfers betekenen en hoe je ze kan gebruiken."
"Ten tweede zijn er binnen de meeste bedrijven geen experten. Ze zijn meestal gefocust op hun werk zelf en minder op het beroep van een analytics expert of een consultant. Daarom hebben ze bedrijven als ons en de andere organisatoren nodig. Ze moeten hun eigen kennis dus uitbreiden, maar vandaag is die dus nog veel te beperkt."
4. Is dit anders of beter in andere landen?
"We zeggen heel vaak dat ze in de landen rondom ons veel geavanceerder zijn. Dat klopt voor een deel, maar dat komt vooral door de "pure players", agencies, specialisten, consultants die werken op Google Analytics. Die staan wél verder dan in België. Maar in de traditionele sectoren is die kennis vrijwel hetzelfde. Dus in de niet-internet bedrijven staan ze in de buurlanden niet veel verder als bij ons. De waarheid, zowel in het buitenland als bij ons, is dat het een nieuw beroep is. Een bureau als het onze, dat dus gespecialiseerd is, wordt eigenlijk pas echt gewaardeerd sinds twee jaar. Vroeger wilden ze niet betalen voor een analytics consultancy. Ze wilden enkel betalen voor 'productie-aanpakken', dus eerder het uitvoerende werk zoals technische implementaties, maar geen data interpretatie consultancy."
5. Jij en je collega's van Semetis brengen samen 3 topics op GABC. Kan je ons iets meer toelichten waarover elk topic specifiek zal gaan?
"Eerst even algemeen, waarom deze topics? Bedrijven zijn meer en meer bereid om te betalen voor acties en strategieën via Analytics. We hebben deze thema's gekozen om aan te tonen dat Google Analytics bij wijze van spreken een echt beroep geworden is en dat we bij Semetis heel geavanceerd zijn en bereid om onze kennis met de bedrijven te delen, inzichten die gebaseerd zijn op een sterk technisch vermogen."
Topic 1 : Creëer een op maat gemaakt dashboard om de groei van uw bedrijf beter te ondersteunen
"We leven in een tijd van enorm veel data, veel gegevens. Het technische aspect van Analytics behandelt eerder de vraag hoe je alles kan meten, terwijl we het hier vanuit een business-perspectief bekijken en onszelf meer de vraag stellen wat je nu precies moet weten, welke cijfers je moet gebruiken om een richting van de groei te bepalen."
"Om de strategie verder vorm te geven, moet je jezelf ook afvragen waar je nu net niet naar moet kijken. Welke cijfers net niet belangrijk zijn voor jouw bedrijf of website om alle nodige informatie te hebben. Je gaat dus via de dashboards selecteren en een soort samenvatting maken van de meest relevante cijfers voor jouw sector, bedrijf, markt, …"
Om samen te vatten: Wat is belangrijk en wat net niet?
Topic 2 : Analyse en gebruik van seizoensgebonden producten/diensten voor uw bedrijf
"Heel wat van onze klanten hebben verschillende producten en diensten en deze zijn dikwijls afhankelijk van seizoenen en specifieke periodes. Dit kunnen periodes zijn die bepaald worden door zoek- en bezoekersgedrag, maar ook externe factoren zoals de feestperiodes en zo meer."
"Wat wij in het verleden al veel deden voor onze klanten, waar we dus ervaring in hebben, is het onderzoeken van deze seizoenen en het strategische en marketing plan daarop afstemmen. En dat is nu net wat we bij deze topic gaan uitleggen. Het is dus volledig gebaseerd op het technische en analytische vermogen."
Topic 3 : Concrete cases van Business Intelligence met Google Analytics API
"We hebben intern bij Semetis een technologisch departement, een IT-technologisch departement. Zij zijn verantwoordelijk voor onze eigen Adwords-technologie, Semetis Intelligent. We hebben een akkoord daarin met Google US, waarin we partner zijn van hun KPI-vermogen met Adwords. We zijn daarmee trouwens de enige in België. Het is ook al 2 jaar dat we daaraan werken."
"Maar dit departement werkte ook aan specifieke Analytics KPI's. Dus rapporteringen, verslagen en cijfers die heel sterk aangepast zijn aan de noden van het bedrijf in kwestie. Je moet weten dat Analytics miljoenen stukjes data biedt en dat zelfs een Analytics consultant dat nog niet voor 100% kan behandelen, misschien 40% of 50%. Bij de end-users is dat zelfs met geluk maar ongeveer 20%."
"Dus met technologie, aangepaste technologie, kunnen we misschien naar 60-70% gaan. En daar hebben we concrete voorbeelden en cases van die we in deze topic naar voor brengen."
Gabriel, bedankt voor het beantwoorden van deze vragen. Ongetwijfeld biedt dit meer duidelijkheid voor de gasten op GABC.
Info en inschrijvingen op www.gabc.be
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi