De helft van de bedrijven met minimaal 7 tot 299 FTE's in de internet en software sector geeft aan dat ‘thuiswerken' veel wordt toegepast in het bedrijf. Dat blijkt uit een marktonderzoek dat werd uitgevoerd door zeven Antwerpse Master-studenten Organisatie en Management in samenwerking met PANO Solutions.
Onderzoek
Bij dit onderzoek werd getracht om de investeringsbereidheid in een analyse van het kantoor voor een optimale (her-) inrichting te bekomen onderzocht. De noodzaak aan een analyse hangt echter sterk samen met de bedrijfscultuur. Bedrijfscultuur is hier gedefinieerd als een combinatie van de leiderschapsstijl en de drang naar innovatie. Zo zullen bedrijven met een gesloten bedrijfscultuur eerder een autoritaire leiderschapsstijl combineren met weinig drang naar innovatie. Terwijl een open bedrijfscultuur een sterke drang naar innovatie zal vertonen en dit zal combineren met een democratische leiderschapsstijl.
Daarom werd ook gekeken naar parameters van sociale innovatie. Zo bleek dat 84% van de ondervraagde bedrijven zijn werknemers veel vrijheid geeft om hun dagindeling zelf samen te stellen en worden deze beoordeeld op basis van hun prestaties en niet op basis van hun gepresteerde uren.
32 % van de bedrijven gaf aan veeleer te wachten tot andere bedrijven nieuwe producten / concepten hebben uitgetest alvorens zelf deze uit te proberen. Slechts 17% vindt investeren in nieuwe producten / concepten met een return on investment van 3 jaar een verspilling van tijd en middelen. Terwijl 41% vande bedrijven zichzelf zien als trendsetter.
Een belangrijke impact op de kantoorinrichting is het al dan niet routine- of projectmatig werken. Zo bleek dat 60% van de bedrijven deels projectmatig, deels routinematig werken. 38% werkt volledig projectmatig en maar slechts 2% werkt nog voornamelijk routinematig. Routinematig werken (puur autocratisch) scoort dus zeer laag en dit bewijst eveneens dat de ondernemingen gemiddeld gezien meer aanleunen naar een democratisch leiderschap door de manier van werken af te wisselen.
Consultancybureau geraadpleegd of niet?
Bij de vraag of er bij de aanvang van een hervorming van het kantoorconcept een onafhankelijk consultancybureau geraadpleegd zal worden, die een analyse uitvoert en een op maakt uitgewerkt voorstel doet naar het toekomstig kantoor, antwoordt 16% resoluut ja. Opvallend is dat 54 % van de bedrijven er nog niet over nagedacht hebben.
Op de vraag waarom men geen gebruik zou maken van een consultancybureau gaf 37% van de respondenten als belangrijkste reden aan dat de nodige kennis reeds aanwezig is, en er dus geen extra expertise nodig is. Met betrekking tot de onderzochte sector is dit een vrij verrassend antwoord. Op de tweede plaats geven 25% van de respondenten aan dat ze een analyse te duur zouden vinden. 17% zou een consultancybureau te omslachtig en tijdrovend vinden. Tot slot antwoordde 19% dat er andere redenen zijn, maar er werd niet aangegeven welke.
Over het marktonderzoek
In het kader van het opleidingsonderdeel Marktonderzoek binnen de Master Organisatie & Management aan de Universiteit van Antwerpen (Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen), is in samenwerking met PANO-Solutions een marktonderzoek uitgevoerd . Met dit onderzoek werd getracht de investeringsbereidheid in een kantooranalyse bij een herinrichting te meten.
Steekproefvariabelen:
- Regio: Vlaanderen
- Sector: informaticadiensten & software, internetsoftware & webdesign, databases & gegevensopslag.
- Aantal FTE's: minimaal 7, maximaal 299 (2 uitschieters van 700 en 1500)
De database die voor dit onderzoek gebruikt werd, is Trendstop van Knack. Op die manier kon een vrij grote steekproef worden benaderd. Nadat de database gefilterd werd op de gekozen steekproefvariabelen, bleven nog een kleine 1000 bedrijven over. Indien een e-mailadres beschikbaar was van de CEO van deze bedrijven, werd een e-mail met de link naar de enquête toegestuurd. In de andere gevallen werd het bedrijf telefonisch gecontacteerd. In het totaal vulden 99 respondenten de enquête in.
-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.
Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi