In België krijgt social media meer en meer aandacht. Maar de verdeeldheid erover is nog heel groot, gaande van zij die het pure tijdverspilling vinden, anderen die niet weten waar ze moeten beginnen, tot de hevige ambassadeurs die de wenkbrauwen fronsen wanneer je hen vraagt wat een hashtag is.
Hollis Thomases - CEO bij Web Ad.vantage, neen niet Webatvantage uit BE - schreef een inspirerend stuk op Inc.com over hoe je kan omgaan met de stress die social media met zich kan meebrengen, meer bepaald "wat waar plaatsen", "welke kanalen moet ik gebruiken", "enkel business of ook privé", ... We vonden het de moeite hierover eens te spreken met jullie, aangezien dit ook hier een groeiend probleem is.
Excuses
Om te zien waar het probleem vaak zit, bekijken we even de meest voorkomende redenen die wij hier opmerken om social media (of specifieke kanalen) niet te gebruiken.
- Geen tijd
- Niet weten welke kanalen waarvoor te gebruiken, dus dan maar niets
- De voordelen ervan niet inzien
- Uit vrees voor privacy
- Niet weten wat te zeggen
- Enkel Facebook "omdat iedereen erop zit"
- ...
Maar ook bij de mensen die wél social media gebruiken komt een probleem meer en meer naar voor. Sinds de opkomst van enkele nieuwe(re) spelers zoals Pinterest, Google+, ... ontstaat de discussie welke kanalen je nu best waarvoor gebruikt. En moet je ze allemaal gebruiken? Voor ondernemers (zelfs internetondernemers die de stap nog niet gezet hebben) is de wirwar aan kanalen, integraties en extra tools vaak een reden waarom ze net met geen enkele beginnen. Voor anderen vormt het een extra bron van stress, zeker wanneer je er nog eens zaken als Klout bij betrekt, die je als het ware punten geeft op je online imago.
It's all good, relax
Om even wat zweverig te doen: social media is zoals alles in je leven, er is niets verplicht en alles is eigen keuze. En dat lost ook de kwestie rond privacy op, specifiek naar social media toe. Je beslist zelf wat je erop zet, is er iets wat je niet met iedereen wil delen, zet het er dan niet... Ook met je instellingen kan je jezelf al goed beschermen. Natuurlijk is er nog het probleem van hacken, het te diep graven van sommige apps en het gebruik van data door de giganten als Google en Facebook, maar dat gaat breder dan social media alleen en zou geen reden mogen zijn om het niet te gebruiken. (dan zou je ook niets meer mogen opzoeken via Google).
Relax!
Het belangrijkste is dat je relaxt. In "Maak Blunders (en word geliefd)", een luchtig boekje met de meest bizarre psychologische studies en cases, staat het verhaal van een jonge kerel die op doktersvoorschrift zijn Facebook account moest verwijderen omdat dit de enige bron van stress was waar hij nog astma aanvallen van kreeg. (ter verduidelijking: hij was reeds astmapatiënt, maar had het met medicatie en mentale oefeningen onder controle, behalve dus bij Facebook).
Ergens kan je er wel in komen. Social media maakt voor velen al deel uit van het dagelijkse leven en wat je daar uitspookt heeft invloed op je carrière, op je relatie, familie, op je leven dus. Maar dankzij de raad van Hollis Thomases zijn er richtlijnen die je kan volgen om social media op een goede manier in te zetten en het niet je leven te laten beheersen.
1 . Je werk gaat voor
Wij zijn zelf sterke promotors van het gebruik van social media voor je business. Maar als ondernemer en ook als professional is het niet altijd even makkelijk om er een evenwicht in te vinden. De ongeschreven regel is dat je snel moet reageren, zogezegd constant in verbinding staan met je netwerk.
Maar niemand neemt het je kwalijk dat je eens een dag niet kan tweeten door een veel te volgepropte agenda of door privé situaties. Een bedrijfsaccount moet levendig zijn, maar als persoon mag je wel eens een (paar) dagje(s) schrikkelen. Niemand rekent je daarop af, want iedereen heeft recht (en de meesten ook wel nood) aan downtime. Je ziet dit ook meer en meer als trend opkomen: bewust ingelaste offline momenten. (In de States worden daar zelfs al events rond georganiseerd).
Een paar uren alles afsluiten kan je ook helpen om te focussen op een bepaalde taak van langere duur. Daar schreven we eerder al een artikel over:"Verhoog je Productiviteit door te Focussen op 1 taak"
2 . Maak een keuze
Hier hangt het van de gebruiker zelf af. Hoeveel tijd wil je erin investeren, welk kanaal beantwoordt meest aan je interesses, wat gebruik je het liefst, ... Maar we zijn het er allen wel over eens dat er momenteel veel keuze is en het ook bijna niet te doen is om alles te gebruiken.
Hier in België is er een soort onzichtbare hand die al voor-selecteert, want je hebt hier de meer populaire netwerken zoals Facebook, Linkedin, Twitter en ondertussen ook meer Pinterest en Google+. Maar er zijn er nog héél wat die in de states voor dilemma's zorgt, maar hier vooral door specifieke groepen worden gebruikt. Om er maar enkele te noemen: Foursquare, Reddit, Tumblr, Flickr, Slideshare, Delicious, Digg en Myspace (nah.. die laatste was een grapje).
Elk netwerk heeft zijn eigen werkwijze, design, publiek, .. Persoonlijk werk ik het liefst met Facebook, voor mij is dat het 'gezelligste' netwerk (al doet Facebook hard zijn best om dat te veranderen...). Mijn Twitter account gebruik ik niet zo veel, om niet te zeggen te weinig. En Linkedin logischerwijs vooral voor professionele contacten. Dus ik ben ook één van deze die vooral bij de "mainstream" blijft.
Ben je nog niet actief maar begint het stilaan wel te jeuken, bekijk dan de netwerken, test eens, kijk waar de meeste van je vrienden/relaties zitten, maak een keuze en begin daarmee. Dan kan je zien naar welke kanalen je nog wil uitbreiden.
3 . Wàt wil je precies bereiken?
Veel users scheiden hun netwerken. Facebook vooral voor vrienden en familie, Linkedin professioneel enzovoort. Dat is een keuze die je best voordien maakt. Ikzelf gebruik alles professioneel. Op Facebook kan het al eens wat losser, op Linkedin moet het strakker.
Wil je graag je wildste party-pics delen met je vrienden, maar heel professioneel overkomen bij zakelijke contacten, dan let je best goed op wie je toelaat en wat je openbaar maakt.
Maar dit is precies de kwestie waar velen over vallen. Hier dus een paar vragen die je jezelf kan stellen om er uit te raken.
- Wil ik vooral professioneel vooruitgaan dankzij social media?
- Welke rol speel ik in het bedrijf? Verwacht men dat ik actief ben over het bedrijf zelf?
- Wil ik een spotter zijn, een opiniemaker of eerder een informatie-hub?
Vooral ondernemers moeten hier een antwoord op kunnen geven, want als je als leidinggevende niet weet welke richting je uitgaat, zal het voor het bedrijf zelf en voor de medewerkers als individu ook moeilijker zijn een pad te kiezen.
4 . Gebruik je netwerk, je medewerkers, je team
Je persoonlijke accounts beheer je meestal zelf. Maar voor verspreiding van eigen content, oproepen, vragen, .. mag je gerust beroep doen op je netwerk. Dit wil zeggen dat je op Facebook een paar mensen een bericht kan sturen (zo lang je niet bij die vervelende groep behoort die elke dag zijn hele netwerk uitnodigt voor Castleville), maar ook dat je de medewerkers binnen het bedrijf diezelfde vraag kan stellen.
Zie social media dus niet als iets wat je helemaal alleen moet (of kan) overwinnen, maar laat je netwerk zijn voordelen uitspelen. Dat zal de druk, en dus ook de stress, voor jou wat verlichten.
Maar er zijn natuurlijk veel voordelen
Ik houd dit artikel beknopt omdat ik wil bij de essentie blijven. Maar laat me toch nog even verduidelijken dat social media volgens mij veel meer voordelen biedt dan nadelen zoals stress. Aja, anders zouden we er in andere artikels niet zo op hameren dat je als ondernemer toch iets moet doen met social media.
En enkele van die voordelen werken ook net stress reducerend. Zoals een vraag stellen waarvan je het antwoord niet direct vindt op Google, makkelijker op de hoogte blijven van wat je vrienden doen (dus minder snel contact verliezen wanneer je elkaar een tijdje niet hoort) en ga zo maar door.
De belangrijkste conclusie is dat je als individu social media moet benaderen zoals alle aspecten in je leven. Fouten maken mag en een "rust" inlassen zeker en vast. Zolang je respectvol blijft, iets relevant te zeggen hebt en niet schreeuwt of jezelf opdringt, zit je met een goede basis voor social media. Maak je niet te veel druk om likes en followers, maar doe waar jij je comfortabel bij voelt. Bevalt het mensen? Dan volgen die likes en followers automatisch.
-- --
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi