Elk bedrijf heeft ze nodig: strategische denkers, strategische leiders. Maar waarom word je er zelf niet één? Paul J. H. Schoemaker, een strategie-guru zeg maar, geeft les in strategie en decision-making aan Wharton en vatte een aantal belangrijke kenmerken samen.
Of je nu de founder bent van een recente startup, of je hebt al een degelijk bedrijf uitgebouwd, strategisch denken is belangrijk. Dikwijls gaan managers en ondernemers zich vooral gaan foucussen op wat er direct voor hen ligt. Ze hebben het gevoel dat het op dit moment prioriteit is. Zeker bij startups is het belangrijk om flexibel te zijn en in te spelen op de gebeurtenissen van de dag, maar het is minstens even belangrijk om na te denken over de toekomst, een strategisch plan op te maken.
Maar hoe doe je dat nu, dat strategisch denken?
Anticipeer
Je kan een sterke en goed doordachte focus hebben op de kern van je company, maar daarrond gebeurt ook veel. Nieuwe technologieën, nieuwe trends, nieuwe concurrenten (!). Leiders met een té enge focus zullen de mist in gaan. Want als je concurrent wel die bredere, strategische visie heeft, kan hij inspelen op evoluties die jij niet eens opgemerkt hebt.
Enkele puntjes om mee rekening te houden:
- Visualiseer
- Stel jezelf voor als en stip op een witte blad en visualiseer je zakelijke omgeving (aangrenzende sectoren, media & pers, concurrenten, opiniemakers & trendsetters, ...)
- Maak verbindingen
- Zoek naar "game-changers". Zaken die op langere termijn van invloed kunnen zijn op je business
- Vervaag de grenzen van je eigen bedrijf zodat de uitbreiding naar nieuwe markten, diensten of producten logischer lijkt
Kritisch Denken
Als je bang bent van WTF-reacties in je netwerk, begin je beter niet met strategisch denken. Onthoud dat alle gekende 'wetten en regeltjes' er ooit zijn gekomen door mensen die durfden strategisch denken zonder in te zitten met wat de omgeving ervan vond. Succesvolle strategieën werden dan overgenomen en dat staat nu gekend als conventionele regels.
We leven in een tijd van snelle veranderingen en het grootste deel van de succesvolle internetbedrijven hebben reeds bewezen dat ingaan tegen het conventionele, je meestal veel oplevert. Kritische denkers stellen alles in vraag en nemen niets als vanzelfsprekend.
Enkele puntjes om mee rekening te houden:
- Stel jezelf en je overtuigingen regelmatig in vraag en zie waar je verbeteringen kan aanbrengen
- Wees kritisch wanneer je advies krijgt. Ga na waar het advies vandaan komt en beslis zelf of het past binnen jouw strategisch kader.
- Herformuleer uitdagingen tot je er zelf een oplossing voor vindt
Interpreteer
Vage feiten en vooroordelen zijn dodelijk voor een bedrijf, en zeker voor een startup. Maar impulsieve beslissingen kunnen ook goud waard zijn. Gebruik dus je intuïtie om uit te maken wanneer het tijd is om snel en direct te handelen, of wanneer je de tijd moet nemen om een doordachte, strategische beslissing te nemen. Hoe neem je zo'n doordachte beslissing?
Enkele puntjes om mee rekening te houden:
- Zoek patronen in verschillende stromen van informatie
- Spoor je directe omgeving aan hetzelfde te doen
- Filter mogelijke acties door te klankborden met je vertrouwenspersonen (die ook die patronen gezocht hebben)
- Stel de overgebleven opties op de proef en trek ze in twijfel. De beslissing die dan overblijft zal (hopelijk) de juiste zijn.
Durf Beslissen
Hoe graag we het ook willen, we kunnen niet iedereen gelukkig maken, zelfs niet binnen je eigen bedrijf. Er gaan altijd verdeelde meningen zijn, voorstanders van het ene die tegenstanders zijn van het andere. Wanneer het tijd is voor een strategische beslissing, doe wat er bij "Interpreteer" staat en durf uiteindelijk beslissen.
Enkele puntjes om mee rekening te houden:
- Vorm een duidelijke formulering voor het plan
- Geef een duidelijke briefing over het 'hoe en waarom', maar blijf bij de essentie
- Je hebt geluisterd naar de mensen rondom je, je hebt een beslissing genomen, sta dan ook stevig in je schoenen. Eenmaal de beslissing genomen is, is het praten gedaan en is het namelijk tijd voor actie. Dat is een belangrijke kwaliteit van een strategische leider.
Stem de violen gelijk
Zoals gezegd, niet iedereen zal akkoord zijn. Maar het is belangrijk dat je na de beslissing met zijn allen weer op dezelfde golflengte zit. Wat je moet doen is de dialoog stimuleren en voorzichtig sturen, engageer je stakeholders en herinner je mensen eraan dat deze ene beslissing niets verandert aan het uiteindelijke doel en de overtuigingen van de company. Op die manier maak je aan "tegenstanders" van die beslissing duidelijk dat ze het recht hebben op een eigen mening, maar het gezamenlijke doel moeten blijven voor ogen houden.
Enkele puntjes om mee rekening te houden:
- Verzeker jezelf ervan (door 1on1 gesprekken en evalutaties) dat iedereen effectief wel hetzelfde doel heeft. Of zitten er tussen meteen eigen (geheim) agenda?
- Maak ALLE kwesties bespreekbaar. De ene zal moeilijker zijn dan de andere, maar maak duidelijk dat je aanspreekbaar bent en ervoor open staat bepaalde beslissingen verder toe te lichten. Let hier wel op dat je niet vervalt in eindeloze herhaling en verdediging. Medewerkers die er zich na lange tijd niet kunnen bij neerleggen, horen misschien niet meer thuis in jouw company?
- Neem je door een bepaalde beslissing risico's? Dan is dat misschien de reden waarom sommigen zich hardnekkig blijven kanten tegen die beslissing. Verzeker jezelf er dus van dat iedereen kan omgaan met de stress die onzekerheid en risico met zich meebrengt en zorg voor de nodige support bij mensen die daarin tekort schieten.
Blijven Leren
Via boeken? Perfect OK. Maar wanneer het gaat over zaken zoals marketing, sales en management, zoek dan naar de meer recente boeken. Anders loop je het risico opnieuw gevoed te worden met te oude strategieën en overtuigingen.
Hoe groter je bedrijf (startup) wordt, hoe minder mensen het nog gaan aandurven om jou eerlijke en directe feedback te geven, zeker wanneer die negatief is. Bouw dus stevige relaties met mensen die weten waarover ze praten en ga regelmatig met ze klankborden. Overleg met interne medewerkers is goed, maar af en toe de bal heen en weer kaatsen met externe figuren, kan heel verrijkend zijn.
Enkele puntjes om mee rekening te houden:
- Identificeer spelers die geen concurrent zijn, maar wel door dezelfde waters gezwommen hebben. Stel simpelweg de vraag of je met hen mag overleggen. Veel ondernemers staan hiervoor open.
- Wees flexibel. Houd het stuur stevig in de hand en neem de eerste afrit van het moment dat je doorhebt dat je op de verkeerde weg zit.
- Leer uit je successen en rationaliseer falen. Trek je lessen en ga door.
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi