Meer dan de helft van de Belgische journalisten Twitter, Facebook en Linkedin voor professionele doeleinden. Dat blijkt uit een enquête die werd uitgevoerd door Quadrant Communications. Daartegenover staat dat slechts een op vijf richtlijnen heeft gekregen voor het gebruik van social media op de redactie. Een meerderheid van de Belgische journalisten beschikt over een smartphone, en een op drie heeft een iPad of een andere tablet.
Twitter, Facebook, LinkedIn
De populariteit van Twitter bij de Belgische journalisten heeft een sprong gemaakt. Van de geënquêteerde journalisten gebruikt momenteel 51% Twitter voor het werk. Ter vergelijking: in 2010 was dat nog 18% en in 2009 negen procent.
Ruim 64% van de Belgische journalisten gebruikt Facebook voor het werk. Ook dat is een stijging tegenover 2010, toen dit nog 26% bedroeg, en de 15% van 2009.
Linkedin wordt anno 2012 door 56% van de journalisten gebruikt, terwijl dat in 2010 nog 37% was.
Er lijkt een heuse verschuiving aan de gang in de richting van de hierboven vermelde diensten, want andere social media worden steeds minder gebruikt. Zelf bloggen daalt van 16% in 2010 naar 13% nu. Flickr daalde in dezelfde periode van 24% naar 14%, MySpace van 14% naar 4%, Plaxo van 12% naar 4% en Netlog van 10% naar 3%. Zelfs Wikipedia (67% tegenover 86% in 2010) en YouTube (58% in plaats van 77%) worden minder vaak gebruikt om professionele redenen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 78% van de journalisten geen richtlijnen heeft gekregen over het juiste gebruik van social media op de werkvloer.
Apparatuur
Zowat 60% van de Belgische journalisten gebruikt een smartphone voor het werk. Ruim een op drie heeft die wel zelf gekocht. Een iPad of andere tablet wordt door 30% van de journalisten professioneel gebruikt. Ruim 23% - dus vier van de vijf gebruikers – heeft die zelf gekocht.
Social media release
Het klassieke persbericht heeft in deze tijden van toenemende online berichtgeving niet afgedaan. Een op de twee journalisten heeft nog nooit een zogenaamde ‘social media release' gezien, een variant van het persbericht die vooral bestemd is voor wie op een online medium publiceert. Slechts 15% heeft er ooit een gekregen of krijgt ze geregeld. Daarvan geeft de meerderheid de voorkeur aan een goed geschreven klassiek persbericht.
Zowat twee op drie journalisten ziet minstens een deel van zijn artikels of reportages online verschijnen. Ruim een op tien publiceert alleen online.