Op mijn blog schrijf ik regelmatig over crowdsourcing. Ik blijf het een fascinerende trend vinden, en in belangrijke mate een indicator van hoe de toekomst van werk en van professionele organisaties eruit zal zien. De start van mijn onderneming een aantal maanden terug gaf me een goede gelegenheid om het concept zelf eens uit te testen. Ik besloot om mijn logo te ‘crowdsourcen'. Hierbij enkele bevindingen:
To crowdsource or not to crowdsource?
De voordelen van crowdsourcing zijn genoegzaam bekend: voor een relatief kleine investering kun je beroep doen op (virtueel) honderden mensen om ideeën te genereren, concepten te bedenken of problemen op te lossen. Maar zijn er ook nadelen?
Uit een aantal artikels bleek dat het voornaamste argument tegen crowdsourcing erin bestaat het voor echte professionals niet rendabel zou zijn. De meest succesvolle crowdsourcers winnen 2-15% van de projecten waaraan ze werken. Voor professionals loont het bijgevolg de moeite niet, en dus kun je er (als klant) van uit gaan dat enkel amateurs op jouw project werken.
Het vormt een stevig argument, maar het heeft haar zwakheden:
- Ik kan me heel wat redenen bedenken voor dewelke zelfs een goede designer snel 300-500$ zou willen verdienen met een avondje werk (met vier gewonnen projecten kan hij zich al de nieuwe MacbookPro aanschaffen, om maar iets te noemen);
- Met een win-rate van 10% kan een designer overigens 3000-5000$ per maand verdienen, gesteld dat hij 5-10 designs per dag kan leveren. Niet eens zo'n slechte deal, lijkt me?
- Overigens, met alle respect voor de ware professionele designers, maar waarom zou een amateur of student zoveel slechter zijn?
Sowieso, voor kleine ondernemingen (zoals uw dienaar) is beroep doen op echte professionele ontwerpers geen optie. Dan toch liever beroep doen op creatieve amateurs eerder dan het zelf te proberen (dat deed ik, het is geen optie).
Een crowdsourcing-platform kiezen
Ik maakte een shortlist op van 4 crowdsourcingplatformen – op basis van hun ervaring en focus op het creëren van logo's. Na verder onderzoek liet ik er twee vallen: microburst.com, waarvan de winnende logo's net iets te speels waren voor mijn eigen noden, en logotournament.com, dat net iets boven mijn budget lag.
Het was moeilijk kiezen tussen de twee overblijvende platformen. Uiteindelijk liet ik logomyway.com ook vallen, om de niet onlogische reden dat ik hun eigen logo afzichtelijk vond. Ik koos uiteindelijk voor crowdspring.com. Ze crowdsourcen niet enkel logo's, maar ook websites, merknamen, slogans. Dus, zo redeneerde ik, zullen ze wel genoeg creatievelingen verzamelen om aan mijn logo te werken?
Hoe kwaliteitsvol waren de inzendingen?
Wel, ehm, oordeel hier zelf , en probeer niet te hard te lachen bij sommige inzendingen. (Even naar beneden scrollen)
Enkele bevindingen:
- Ongeveer de helft van de ontwerpers doet geen enkele moeite om de briefing door te nemen (ik vroeg om een eenvoudig concept, mocht ludiek zijn maar professioneel, en vooral: in een specifiek groen);
- Veel van de logo's werden in de laatste uren van het project opgestuurd, ik vermoed dat heel wat ontwerpers nog snel wat ontwerpen van onder het stof haalden om hun kans te wagen;
- De beste ontwerpen kwamen de eerste drie dagen al binnen. In plaats van het project 7 dagen te laten lopen, zou ik het achteraf gezien beperken tot 4-5 dagen.
- Na die drie dagen had ik al 5 goede ontwerpers gekozen om mee verder te werken. Deze samenwerking ging uitstekend, de ontwikkelaars waren heel responsief en meedenkend. De finale keuze tussen drie concepten werd een ware hoofdbreker!
Het winnende logo gebruik ik nu al een paar maanden, en ik zou er mij geen andere meer kunnen voorstellen.
Zal ik in de toekomst nog projecten crowdsourcen? Zonder enige twijfel !