Gisteren zag ik het nog passeren in een tweet van @WouterTorfs "gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten". Als CEO van een reeds enkele jaren op rij tot Beste Werkgever benoemde winkelketen, weet hij waarover hij spreekt. Dit is dus zo in retail, maar dat is ook zo in de internetsector. Wanneer je medewerkers altijd opgewekt zijn, komt dat over bij hun contact met alle stakeholders, niet enkel klanten. Er zijn een paar kleine dingen met groot effect die je regelmatig kan zeggen als manager én als collega om elkaar happy en gemotiveerd te houden.
Wie regelmatig iets leest hier op Bloovi, heeft ondertussen misschien al gemerkt dat ik een zwak heb voor het onderwerp "motivatie". Vooral op de werkvloer is dit zo ongelooflijk belangrijk, hier volgen een paar kleine puntjes die illustreren waarom:
- Gemotiveerde medewerkers zijn tevreden en voelen zich niet snel geneigd van werkgever te veranderen.
- Gemotiveerde medewerkers zijn vriendelijk tegen klanten, collega's, leveranciers, ... wat die relaties enkel ten goede kan komen.
- Gemotiveerde medewerkers zijn sneller bereid die klant met een specifiek probleem tot bij de laatste stap bij te staan, wat uiteraard de customer service ten goede komt.
- Gemotiveerde medewerkers zijn stipt en op tijd, zowel op afspraken als bij deadlines.
- Gemotiveerde medewerkers zijn ambassadeurs van je bedrijf.
- Gemotiveerde medewerkers denken en gaan verder dan wat er in hun opdracht beschreven staat.
- Gemotiveerde medewerkers presteren beter.
- ...
We kunnen zo nog een tijdje doorgaan, but you get the picture, right? 't Is gewoon goed om gemotiveerde medewerkers te hebben!
Wat kan je hen zeggen?
Nu zijn er pakken boeken geschreven over motivatietechnieken op de werkvloer, maar je kan het heel simpel houden. Wat hierna volgt, zijn 5 uitspraken die je kan doen naar je medewerkers toe, of naar je collega's, die ZO logisch klinken, dat je je begint af te vragen waarom ze eigenlijk zo weinig worden gezegd. Heb je niet veel tijd om doordachte strategieën te implementeren om de motivatie hoog te houden, doe dan gewoon dit, het vraagt niet veel tijd en niet veel moeite maar is heel effectief.
"Heel mooi hoe je daar ..."
Een complimentje kost je 3 seconden, als je rap kan praten, kan je nog 33% tijd besparen... Simpelweg zeggen wanneer en wat iemand goed gedaan heeft, is een uitstekende manier om de motivatie hoog te houden. We weten het allemaal, maar we doen het toch te weinig. Voor jezelf is het ook iets positief. Als je als 'baas' een brede glimlach kan toveren op het gezicht van die nieuwe developer, voel je jezelf ook gewoon goed.
Persoonlijk denk ik zelf dat ik té veel complimenten geef, zelfs aan leveranciers, die er dan eigenlijk gewoon voor factureren. Maar zelfs in die situatie levert het op, want die leveranciers zijn dan dikwijls bereid om net dat beetje extra te doen voor je.
Probeer ook eens de variant waarbij je een compliment geeft over iets wat al een tijdje geleden is. Zoiets als "Ik zat net te denken hoe je vorig jaar...". Daarmee bewijs je niet alleen dat je een positieve prestatie durft erkennen, maar ook nog eens dat je ze onthoudt. Medewerkers krijgen daarbij het gevoel dat ze een soort van lopende rekening aan het aanvullen zijn met elke goede prestatie. 't Klinkt voor sommigen misschien een beetje wollig, maar in de praktijk leeft dit.
"Kan je me helpen met ...?"
Aan je collega's om hulp vragen is geen teken van zwakte, integendeel, het is het teken dat je durft erkennen wanneer je iets niet voldoende beheerst (of te weinig tijd hebt) en dat je bereid bent bij te leren van wie het wel kan doen. Je toont er ook mee aan dat je jouw collega's vertrouwt. Dus maak jezelf niet kapot aan stress over iets waar je moeilijk door raakt, vraag een collega om hulp.
Ook een manager of zaakvoerder mag af en toe wel eens om hulp vragen, aan collega's of aan de medewerkers zelf. Het is logisch dat je niet elke skillset die nodig is in het bedrijf volledig kan beheersen, daarom neem je die bepaalde mensen net aan. Door hen om hulp te vragen, bevestig je nog eens hoe hard je jouw mensen nodig hebt, hoe belangrijk ze zijn in het geheel van de onderneming. Eigenlijk zeg je dus "Jij bent hier goed in.".
"Kan ik je helpen met ...?"
Iedereen komt wel eens in een situatie terecht waarin je twijfelt of je het wel 100% goed kan doen. Daarom is het belangrijk dat je een cultuur creëert waarbij om hulp vragen perfect OK is. Een medewerker die vastzit, maar bang is voor "slechte punten" wanneer hij om hulp zou vragen, kan veel schade aanrichten aan het bedrijf. Denk maar aan het missen van een deadline, het afleveren van half afgewerkt werk, ...
Je kan dit op twee manieren doen. Je kan ver gaan en 'behulpzaamheid' toevoegen aan de waarden binnen het bedrijf. Licht dan ook toe wat dit betekent en maak duidelijk dat ook jouw deur openstaat. Je kan er bijvoorbeeld aan toevoegen dat ze je om hulp mogen vragen, wanneer ze zelf al een voorstel hebben, ook al zijn ze niet zeker of het wel de juiste aanpak is. Zo voorkom je dat een luie medewerker je deur platloopt omdat hij er niet genoeg energie wil insteken.
Een tweede manier is door simpelweg regelmatig te vragen of je iets kan doen om te helpen. Ook als collega, als werknemer, kan je dit doen. Je scoort bij de manager, je wordt liever gezien door collega's én je ontwikkelt jezelf door geconfronteerd te worden met vraagstukken waar je actief over gaat nadenken. Wees hierbij wel voldoende specifiek. Als je letterlijk vraagt: "Kan ik je met iets helpen?", dan zal men snel geneigd zijn te zeggen: "Nee, cava hoor.". Weet dus waar die persoon mee bezig is en vraag of je kan helpen dat ene ding af te werken.
"Sorry ..."
Dit is dikwijls een moeilijke.. sorry zeggen. Vooral sorry zeggen op de juiste manier blijkt niet altijd evident. We zijn heel vaak geneigd een reden te zoeken dat buiten onszelf ligt, maar eigenlijk is dat een excuus. Heb je geen tijd gehad? Wel, dan heb je er gewoon geen tijd voor gemaakt. Zit er iets niet goed doordat iemand binnen jouw team een fout gemaakt heeft? Wel, dan had jij dat project nog niet mogen afleveren.
Het is makkelijk om te zeggen: "Sorry, maar ...", want die 'maar' duidt aan dat je er eigenlijk niet veel aan kon doen. Eerlijk durven toegeven wat je fout was en daaraan geen excuus toevoegen, is een teken van zelfkennis en persoonlijke sterkte.
Op managementniveau ontstaat al snel de discussie of het als manager geen teken van zwakte is, wanneer je je excuseert bij je medewerkers. 30 jaar geleden misschien wel, toen moesten leiders sterk zijn, groot en machtig... Die tijd is voorbij. Want toen waren medewerkers ook nog meer ja-knikkers. Nu willen mensen een inspirerende, behulpzame en voedende leider die ook zelf zijn eigen sterktes en zwaktes kent (Een interessant boek hierover is Stratego - The Next Level). In kleinere bedrijven zie je dit al meer dan bij grotere, want daar zit de manager dikwijls niet in 'de bovenste laag' en hebben ze het gevoel dat ze nog veel moeten bewijzen. Maar uiteindelijk worden jij en je team er wel beter van, daardoor de resultaten, daardoor je eigen carrière.
"Veel succes met ..."
Aanmoedigen en peptalks zijn de basics van motiveren, maar toch wordt het niet genoeg gedaan. Wanneer er een zekere routine is binnen een bedrijf, wordt er al snel vanuit gegaan dat het "maar normaal is" dat medewerkers doen wat ze moeten doen. Maar iemand succes wensen (zeker wanneer die persoon nog niet lang bij de company is), kan een sterke boost aan motivatie geven. Je kan het hier zelfs vrij ver drijven: heb je bijvoorbeeld een medewerker die mag gaan spreken op een grote conferentie, spreek dan met de collega's af om de avond voordien het laatste kwartier een glaasje te schenken om te laten zien aan die medewerker dat het bedrijf als één blok achter hem staat. Wees maar zeker dat hij de volgende dag héél trots de werkgever zal vermelden.
Maar ook kleinere gebaren missen hun effect niet. Heeft één van je (collega-)verkopers een klant van wie je weet dat hij niet de makkelijkste is, geef hem dan een dikke knipoog en wens hem succes. Hij zal zich gesteund voelen en daardoor ook sterker om toch goed te presteren bij die klant.
Het bedrijfsleven blijft het bedrijfsleven, waar competitie en persoonlijke agenda's dikwijls een belangrijke rol spelen. Dus doe je bovenvermelde zaken niet omdat het niet echt in je geaardheid ligt, denk dan toch eens na over de gevolgen wanneer je het wel zou doen. Iemand helpen kan direct positieve gevolgen hebben voor die persoon, maar op termijn levert het jou ook op. Het punt is, dat als het collectief groeit en verbetert, meestal ook elk onderdeel van het geheel meegroeit.
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi
Dit artikel is geïnspireerd op een post op Inc van Jeff Haden.