Chris Schalenborgh, de oprichter van het gratis platform PushControl, kreeg vorige week een brief van de advocaten van Politiecontrole? in de bus.
Politiecontrole? is een bekende Facebookpagina, met ongeveer 83.000 fans. Het bedrijf erachter bracht ook recent een mobiele applicatie uit, waar ze een vaste maandelijkse bijdrage vraagt voor het gebruik van de app. En net daar wringt het schoentje, want PushControl – de webapplicatie van Chris Schalenborgh – is volledig gratis.
Verzoek tot verwijderen
"Ik kreeg enkele weken geleden een brief van de advocaten van Politiecontrole?, waarbij ze vragen om mijn applicatie te verwijderen. Ze vragen een maandelijkse bijdrage voor hun applicatie, ik reken niets aan voor dezelfde meldingen. Waarschijnlijk zijn ze daar niet zo blij mee", zegt Chris Schalenborgh, "Al bij al hadden ze het ook eerst op een andere manier kunnen vragen. Echt rechtvaardig is het nu niet."
Geen auteursrechten
"Klopt", zegt Matthias Dobbelaere, ICT-??jurist bij mylex en aangesteld vertegenwoordiger van Chris. "Eerst en vooral mist het schrijven van de tegenpartij elke juridische grond. PushControl neemt slechts de data (statusupdates) over van de gebruikers, en nooit van de Politiecontrole? zelf. Deze statusupdates van de gebruikers zijn publiek en openbaar, en Politiecontrole? verkrijgt hierover geen enkel auteursrecht of databankrecht. Politiecontrole? doet bovendien niks meer dan eenvoudig de statusupdates van haar gebruikers kopiëren. Ze spreken ook over een ‘deloyale' handelspraktijk, maar cliënt vraagt zelfs geen enkele vergoeding voor de applicatie. Hij gelooft ten stelligste in ‘open data'. Sowieso betaalt de gebruiker van PolitieControle? nu maandelijks, voor zijn eigen inbreng. "
"Het lijkt er dan ook op dat Politiecontrole? vooral zijn betalend business model via de juridische weg wil afdwingen. Of dat zo'n goed idee, valt af te wachten.", vervolgt Dobbelaere, "Uiteindelijk is het de gebruiker die zal moeten inzien dat het hier gaat om een valabel, waardevol en gratis alternatief".
-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws. Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi