Gisterenavond werden voor de zevende keer de BeCommerce Awards uitgereikt door BeCommerce. De grote overwinnaar van deze editie is SNAPSTORE by CAMELEON (snapstore.be). Dit jaar schreef een recordaantal van 120 webshops zich voor de BeCommerce Awards in, waaronder 41 voor de award Beste Starter. De Starter Award werd uitgereikt aan Torfs.be, de Mobile Award werd uitgereikt aan Vente-Exclusive.com en die van Cross Border Award aan Bivolino.com. De jury bestond uit een combinatie van hoofdredacteurs, gerenommeerde professionals en e-commerce specialisten onder het voorzitterschap van Jan Kriekels, een innovatieve Belgische ondernemer. De Belgische online consument liet zijn stem eveneens gelden en koos zijn favoriete e-shop binnen 9 verschillende productcategorieën. De uitreiking van de BeCommerce Awards vond dit jaar plaats in het prachtige kader van het Koloniënpaleis in Tervuren.

Voorzitter van BeCommerce

Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce: "Met deze Awards wil BeCommerce de ontwikkeling van e-commerce in België ondersteunen. De vakprijzen die door de jury worden uitgereikt, onderlijnen het professionele niveau van onze online winkels. Door de publieksprijzen te organiseren onder negen verschillende categorieën, willen we de consument dan ook actief betrekken bij de uitreiking van de Awards." Sinds de eerste uitreiking van de BeCommerce Awards in 2006, zijn het internetgebruik en de e-commerce spectaculair toegenomen. BeCommerce schat zelfs dat de online aankopen in België sinds 2006 met maar liefst 300% gestegen zijn.

En de winnaars zijn ...

Publieksprijzen 2012

De Publieksprijzen werden uitgereikt in 9 categorieën. Op dinsdag 8 mei - om middernacht – werd de stemming voor de Belgische consumenten afgesloten. Op dat moment was er een indrukwekkend aantal van 49.313 stemmen geregistreerd. De consument beoordeelde de deelnemende webwinkels steeds per categorie op 10 verschillende aspecten waaronder veiligheid van betalen, klantenservice, prijsniveau, promotionele acties, levering en de overzichtelijkheid van de website, ...

De zorgvuldige analyse van de stemmen leverde de volgende winnaars op in de verschillende categorieën:

Vakprijzen 2012

De Belgische webwinkels die streden om de Starter Award, de Mobile Award en de Cross Border Award werden geëvalueerd aan de hand van de volgende criteria: activiteit op de Belgische online markt, aanwezigheid op verschillende websites die metingen doorvoeren (Alexa, Woorank, Prchecker, analyse van zoekrobots), aanbod van sociale media zoals Facebook en Twitter, aanbod van ‘mobile' applicaties, online marketing, creativiteit en dynamisme van de website, de "look & feel", de ergonomie en technologie van de site. De jury kende ook extra punten toe voor presentatie, commercieel model, ambities en aan een video waarin de bedrijven hun deelname konden duiden en motiveren.

Jan Kriekels, voorzitter van de vakjury : "We waren aangenaam verrast door het aantal belangrijke "cases", vooral door het onovertroffen aantal van 41 inschrijvingen voor de Starter Award. Dit is meteen het bewijs dat e-commerce een belangrijke factor is voor onze economie en jobaanbod. Deze sector biedt ongetwijfeld jonge enthousiaste ondernemers de mogelijkheid om een webshop te ontwikkelen en te lanceren."

Hierbij de webwinkels die door de vakjury werden geselecteerd:

Beste Belgische « Starter »

Belgische webshops die minder dan twee jaar online zijn, komen in aanmerking voor deze categorie. De winnaar van de BeCommerce Starter Award is Torfs.be.

Beste Mobiele Webshop

Deze prijs werd voor de eerste keer uitgereikt en staat in het teken van het steeds toenemende gebruik van mobiel internet en het stijgend aantal mobiele applicaties voor consumenten. Uit een recente enquête van de FOD Economie blijkt dat de helft van de Belgische internetgebruikers op het internet surft via hun smartphone. Meer en meer BeCommerce leden spelen in op deze vraag en passen hun site aan voor mobiel gebruik. De winnaar van de BeCommerce Mobile Award is Vente-Exclusive.com

Beste Cross Border Webshop

Om in aanmerking te komen voor de cross border awards moesten retailers:

  • In minstens 2 andere Europese landen zaken doen
  • De webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze zaken doen.
  • De webshops moeten in Europa gevestigd zijn.
  • De webshops moeten een strategie voeren om meerdere markten in Europa te veroveren.

De winnaar van de BeCommerce Cross Border Award is Bivolino.com.

De overall winnaar 2012

De som van publiekspunten (50% in het eindresultaat) en de punten van de vakjury (50% in het eindresultaat) gaf de eindwinnaar in deze categorie.

De winnaar van de BeCommerce Overall Award 2012 is Snapstore by Cameleon (Snapstore.be). "Snapstore.be kwam in juni 2007 online en won vorig jaar al de BeCommerce Award voor ‘Kleding en Toebehoren'. Dit 100% Belgisch bedrijf groeit sterk en biedt online ‘flash verkopen' die 3 à 5 dagen actief zijn in België, Nederland en Luxemburg. Oorspronkelijk richtte dit Belgische bedrijf zich op particuliere privéverkopen in de Cameleon outlets. Snapstore.be heeft dit aanbod echter sterk uitgebreid en richt zich bovendien ook op het buitenland. Een succesvol « click & mortar » concept dat meegeniet van het grote succesverhaal van de online privéverkoop" aldus Jan Kriekels, voorzitter van de BeCommerce Awards.

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be? en we nemen het op in ons Sectornieuws?.

Je kan je nieuws ook tweeten met ?#bloovi?