Augmented Reality is iets wat vandaag steeds meer ingeburgerd raakt. Een mooi voorbeeld is de nieuwe Ikea cataloog die tot leven wordt gebracht aan de hand van augmented reality. Je kan nu virtueel meubels bekijken in jouw eigen woonruimte.

Ikea

Vorig jaar kon je reeds bepaalde objecten uit de cataloog in 3D bekijken door die met je smartphone te scannen maar nu gaat Ikea nog een stapje verder. Je kan nu virtueel meubels bekijken in jouw eigen woonruimte.

Hoe?

De gedrukte versie van de cataloog werkt als markeerpunt. Door deze op een specifieke plaats in de woonkamer te leggen in combinatie met het gebruik van de Ikea app kan je via het inscannen van een specifieke code het meubel op het juiste formaat in die ruimte op jouw smartphone of tablet scherm zien.

Het filmpje dat Ikea hierover publiceerde inspireert om de mogelijkheden van Augmented Reality dieper te gaan bekijken. En zo raakte ik gefascineerd om wat dieper in de materie te duiken… 


Wek statische objecten tot leven

Augmented reality zorgt voor extra experience ten top! Layar is de meest ingeburgerde tool voor het gebruik van augmented reality. Zo kan je statische objecten tot leven brengen. Op die manier is er meer interactie met dit 'object', dus meer beleving wat bijdraagt aan een positieve user experience.

Hieronder kan je enkele toepassingen zien van Layar:


De mogelijkheden zijn oneindig, maar een mini brainstorm bracht me alvast bij volgende ideetjes:

• Installatie instructies met bewegende beelden bij een aangekocht product via de verrijking met augmented reality van de geschreven product manual.
Stel je voor dat de klusjesman het jou plots voor toont in jouw eigen woonkamer. Een volgende stap voor Ikea?

• Door het scannen van een artist op het einde van een concert backstage beelden vrijgeven of een speciale versie van de laatst gespeelde song. Een tip voor Rock Werchter of Tomorrowland volgend jaar?

• De wagen van je dromen in andere kleur bekijken terwijl je partner achter het stuur zit in de showroom. Of zelfs op jouw oprit thuis na een testrit. Zo ben je zeker van een perfect match tussen de wagen en de kleur van je ramen.

• Advertenties in print media tot leven brengen door de visual te scannen. Denk maar aan de advertentie van verzekeraar AXA n.a.v. de lancering van de iPhone app van enkele jaren geleden. De advertentie kwam met behulp van augmented reality tot leven.

• TV programma's zoals The Voice die het via augmented reality mogelijk maken om de artist in je woonkamer te laten performen.

• ...

Maar het kan uiteraard ook een stuk eenvoudiger, bvb. een newsletter of brochure verrijken met filmpjes of extra content door producten in 3D te tonen.

Ik kijk alvast uit naar de toekomst, ik hoop u ook...