Tijdens het shoppen afgelopen weekend viel het me op hoe populair de sampling dame van Coca-Cola was toen ze gratis mini cola blikjes stond uit te delen in het winkelcentrum. Maar wat levert die sampling op?
In de acquisitie strategie van een merk (met als doel nieuwe klanten werven) is een trial de meest aangewezen en overtuigende aanpak. Als de consument jouw product kan uitproberen, is kans groot dat men het uiteindelijk ook zal kopen. Bovendien bespeelt sampling meerdere zintuigen, positief voor de relatie met het merk. Logisch dus dat we de sampling dames en heren regelmatig zien opduiken in het straatbeeld en het winkelpunt.
Maar kunnen we het effect van sampling effectief ook meten? En zijn er mogelijkheden om die interactie te automatiseren? Verdeelautomaten blijken een uitstekend alternatief te zijn. Ze bieden ook tal van extra mogelijkheden in vergelijking met het persoonlijke, menselijke contact. Hieronder 6 inspirerende voorbeelden.
Geautomatiseerde sampling
Sample 1: Freeosk
Als de Freeosk doorbreekt dan is meten in de toekomst niet langer een probleem. Freeosk is een “free sampling kiosk” of simpel gezegd: een automaat die gratis samples verdeelt.
Freeosk werd ontworpen om in retailomgevingen in te zetten. Zo is niet langer personeel nodig om te samplen.
Hoe werkt het? De consument ontvangt een gratis sample uit de verdeelautomaat door hun loyaliteitskaart van de winkel of de Freeosk iPhone app te scannen aan het automaat.
Het interessante aan deze innovatie is dat Freeosk ook nuttige user data verzamelt. Zo kunnen retailers zien welk type consumenten het meest interesse toont in een bepaald product. Bovendien zijn de conversies perfect meetbaar doordat er vervolgens ook een link is naar de verkoop.
In België wordt het nog even wachten op deze verdeelautomaat. De lancering van Freeosk is binnenkort gepland in enkele geselecteerde winkels in de U.S.
Sample 2: Douwe Egberts “bye bye red eyes” campagne
Douwe Egberts kwam o.b.v. onderzoek tot de conclusie dat mensen sneller switchen nadat ze het koffiemerk ook effectief geprobeerd hebben. Hun “bye bye red eyes” campagne is een geslaagde case waarbij een slimme automaat werd ingezet om gratis koffie te verdelen.
Via gezichtsherkenning gaf de automaat koffie in ruil voor een geeuw aan 210 passagiers op de O.R. Tambo International Airport van Johannesburg in Zuid-Afrika (zie onderstaande video).
Niet alleen was dit een creatieve campagne die de betrokkenen aangenaam verraste, het merk genoot via deze weg ook van heel wat extra visibiliteit. In deze infographic onthullen de campagne bedenkers (Joe Public en Retroviral) hoe ze enerzijds gebruik maakten van opmerkelijke content en anderzijds relevante influencers benaderden om de campagne een virale boost te geven.
Big data via slimme verdeelautomaten
Als producenten van verdeelautomaten en software ontwikkelaars de handen in elkaar slaan, zijn de mogelijkheden om extra data te verzamelen over de consument eindeloos. Bovendien speelt men op een relevante manier in op de mobiele revolutie waarbij de smartphone (en sensoren) een steeds belangrijkere rol speelt.
De continue beschikbaarheid van een verdeelautomaat (24/24 7/7) en opportuniteiten voor een aanpak op maat van de gebruiker dragen bij tot een optimale user experience.
Sample 3: Pepsi Like Machine
Pepsi België lanceerde net voor de zomer de Pepsi Like Machine op het concert van Beyoncé in het Antwerpse Sportpaleis. Het concept kreeg heel wat media aandacht. De term sampling kreeg hier een nieuwe dimensie waarbij je het social aspect vrij letterlijk mag nemen. De automaat was niet geïnteresseerd in het geld van de consument, wel in zijn of haar Facebook info. Via de Facebook Connect button op likepepsi.be moest men inloggen.
Na het liken van de Pepsi Facebook pagina kreeg men de keuze uit een Pepsi Regular of Pepsi max. Indien er meerdere mensen tegelijk toegang probeerden te krijgen, werd er zelfs een virtuele wachtrij gevormd. Op de automaat zelf verscheen de foto van gebruiker wanneer die zijn of haar Pepsi uit de Pepsi Like Machine kon nemen. Op deze manier wordt Pepsi niet betaald in euro’s maar met waardevolle info die toelaat om meteen communicatie op te starten.
Sample 4: SAP Hana “high-tech vending” technologie
Onlangs publiceerde Mashable een artikel over “smarter high-tech vending” technologie ontwikkeld door SAP Hana. Hierbij wordt gebruik gemaakt van cloud technologie.
Na het scannen van je smartphone (a.d.h.v. NFC) activeert een touchscreen interface met aankoopmogelijkheden op het voorste paneel van de verdeelautomaat. Dankzij de koppeling met de smartphone is een “wallet free” betaling mogelijk. Als de consument gebruik maakt van de SAP Hana app dan wordt het pas echt interessant: er verschijnt een gepersonaliseerd touchscreen menu o.b.v. gebruikersprofiel en aankoopgeschiedenis. Opnieuw een interessante manier om data te verzamelen en tegelijk de user experience te vergroten.
Sample 5: Coca-Cola Small World Machines
Coca-Cola is waarschijnlijk het merk dat al het meest experimenteerde met de mogelijkheden van verdeelautomaten.
O.a. bij de “Small World Machines” campagne is er een perfecte match met hun merk DNA: the happiness factory. Het merk wou de spanningen tussen Pakistan en India verzachten. Via 3D touchscreens op de voorkant van automaten werden shoppigcentra bezoekers in New Delhi (India) aangezet om te interageren met shoppers uit Lahore (Pakistan) en vice versa. Via die weg konden ze elkaar ook een cola flesje schenken. Het achterliggende idee: nieuwe manier om mensen bij elkaar te brengen en de kracht van happiness te benadrukken.
Sample 6: Diet Coke ‘Slender Vender’
Een ander voorbeeld is ’s werelds smalste verdeelautomaat: de elegante Diet Coke ‘Slender Vender’ van Coca-Cola. De automaat werd gespot op onverwachte locaties (dankzij het slanke formaat waren er heel wat mogelijkheden). De inzet bij o.a. schoonheidssalons, fitnesscentra, … was echter goed doordacht en ondersteunden de merkessentie.
Er zijn met andere woorden heel wat mogelijkheden om met verdeelautomaten de beleving rond een merk uit te bouwen. Toch ben ik ervan overtuigd dat er een gezond evenwicht nodig is met persoonlijke interactie. We mogen het belang van de menselijke relatie niet onderschatten. Laat die sampling jongens en meisjes dus ook maar af en toe een deel van het werk doen…