Dave Kerpen, fervent twitteraar & oprichter van Likeable Media, geeft enkele tips over het efficiënt inzetten van social media:
Eerst luisteren, daarna converseren
Als je veel reist kan het wel eens voorkomen dat je even moet wachten voor je de kamer binnenmag. Het kan helpen als je via Twitter deze situatie aanklaagt.
'Als frequent reiziger moet ik soms wachten om te kunnen inchecken in mijn kamer. Daarom uitte ik mijn ongenoegen via Twitter & kreeg prompt een andere kamer aangeboden via Twitter van een hotel even verderop."
De vraag hoeft niet gesteld waar hij de volgende keer verbleef toen hij opnieuw naar Vegas trok. Volgens Kerpen is doelgericht luisteren op sociale netwerken een must en is het ook een manier om klanten te winnen.
Antwoord (op elke vraag)
Elke post op social media is een opportuniteit om de buitenwereld te laten weten dat je klachten/opmerkingen serieus neemt en behandelt.
Posts verwijderen is uit den boze, je geeft hiermee de indruk dat je niet om je klanten geeft. Doe dit enkel enkel wanneer ze echt zinloos of vulgair zijn.
Vertellen in plaats van verkopen
Vertel positieve verhalen over je werknemers, je bedrijf/producten of je eigen leven. Deel deze ook op je social media-kanalen. Leuke verhalen worden opgevangen door je klanten en zullen worden doorverteld.
Wees authentiek
Kerpen zegt het als volgt: "When I am authentic, when I am vulnerable, when I am me, customers want to do business with me."
Wees dus altijd jezelf, de rest komt vanzelf. Foursquare-oprichter Dennis Crowley blijft ook altijd zichzelf, zo gaf hij ooit z’n eigen woonplaats prijs op Foursquare en kon dat op veel sympathie rekenen bij de Foursquare gebruikers.
Adverteer (beter)
Adverteren (op Facebook) hoeft niet per sé een bericht naar de ganse wereld te zijn. Facebook beschikt over de nodige data om op te segmenteren. Op deze manier bereik je de juiste persoon met het juiste profiel die je zoekt.
Give stuff away
Beschik je over de nodige en juiste content? Deel deze dan zoveel mogelijk. Zo deelt Likeable dagelijks hopen gratis content via hun social media-kanalen.
Wees dankbaar
Vergeet vooral je klanten niet, bedank hen regelmatig in je posts. Het volledige interview met Kerpen kan je hier lezen.