Ondanks de populariteit van websites en sociale media blijven e-mails favoriet als communicatiemedium voor e-commerce. ‘Lage kosten, veel respons, wat wil je nog meer.’
Bedrijven zoeken naar manieren om op te vallen in overvolle inbox
In 2013 doorbreekt de wereldwijde e-commerce de grens van 1 biljoen euro. Alle webwinkels en andere dienstverleners die deze omzet genereren, gebruiken e-mail om met hun klanten te communiceren. De inbox van mensen stroomt thuis en op het werk dan ook snel vol. Bedrijven zoeken naar manieren om op te vallen in die overvolle inbox.
Elke e-mail is een klantcontact
Kansen genoeg, vindt e-mailmarketingdeskundige Jordie van Rijn: ‘Veel bedrijven nemen e-mail nog niet serieus genoeg. Elke e-mail is een klantcontact, en als je slim gebruikmaakt van de mogelijkheden van e-mailmarketing, kun je klanten veel beter bedienen én meer omzet realiseren.’
Saai en onpersoonlijk
E-mails zijn volgens Van Rijn het ideale medium voor communicatie met klanten: ‘Lage kosten, veel respons, wat wil je nog meer.’ Uit de E-mail Benchmark 2013 van E-Village en RapidSugar blijkt dat e-mail voor 95 procent van de Nederlandse marketeers een even belangrijk of nog belangrijkere plaats in de marketingmix heeft gekregen.
40 Procent maakt er dit jaar meer budget voor vrij
Maar e-mail is ook relatief populair bij consumenten. Uit recent onderzoek van BlueHornet blijkt dat bijna de helft (47,1 procent) van alle mensen graag e-mail van bedrijven wil ontvangen. Als bedrijven willen dat die mails geopend worden en omzet opleveren, dan moeten ze daar volgens Van Rijn wel wat voor doen. Saaie en onpersoonlijke mail wordt direct gedelete.
Hoger e-mail IQ
In zijn nieuwe boek E-mailmarketing in 60 minuten laat Van Rijn zien op welke manier ondernemingen kansen kunnen benutten. Van Rijn: ‘Je succes wordt bepaald door de mate waarin je mails waardevol zijn voor de ontvanger. Door bijvoorbeeld slim gebruik te maken van klantgegevens kun je klanten beter bedienen, maar veel bedrijven doen minder dan ze kunnen, terwijl ze misschien al jaren aan het mailen zijn.
Zonde, vindt Van Rijn, die waarschuwt dat je als gevolg van de groeiende concurrentie wel moét. ‘Het komt niet langer vanzelf. Een klant die zich inschrijft voor jouw e-mails, een duidelijkere kans is er niet. Dat is het toch zonde om die relatie te verspillen?’