Bron foto: Shutterstock

 

Facebook kondigde de update op 10 april reeds aan, maar deze dagen gaat de functie bij heel wat profielen actief. Een gele smiley nodigt gebruikers uit om te delen wat hen bezighoudt of hoe ze zich voelen. De tekst 'Share how you're feeling or what you're doing' doet in de eerste plaats meteen aan Twitter denken. Facebook kleedt het echter leuk aan met tientallen icoontjes die je voortaan kan gebruiken.
 

Share how you are feeling

De keuze is erg uitgebreid, van feeling happy, wonderful, tired, great, excited, loved, pretty, special, good tot sexy. Opvallend is dat Facebook ook enorm veel negatieve gevoelens mee opneemt in de lijst (tegenover een eerdere wering van de dislike-knop om negativiteit te weren). Zo kun je kiezen tussen 'feelings' als sad, sick, lonely, alone, bad, annoyed, worse, horrible, stupid... Elk gevoel met een eigen emoticon. Of deze uitgebreide keuze nodig is is één vraag, en of mensen werkelijk gaan delen dat ze zich vreselijk en eenzaam voelen een tweede.

Share what you are doing

Een leukere toevoeging is dat je naast gevoelens ook kan aanduiden welke muziek je beluistert, film je kijkt of welke maaltijd je net verorbert hebt. Je kan deze twee echter nog niet combineren. Zo kun je niet delen dat je gelukkig bent bij het eten van een pot ijs, of dat je je ziek voelt en daarom maar een bepaalde film bekijkt.

Je kan naast de suggesties die Facebook maakt (zoals soep, thee, coffee, ontbijt...) ook zelf verwijzen naar een product of pagina. Bij enkelen krijg je ook hier een icoon te zien die het product voorstelt. Zo wordt Nutella afgebeeld door een chocopot. De link verwijst rechtstreeks naar de pagina van het merk. Met de nieuwe functie worden consumenten nog meer ingezet als merkambassadeurs. Voortaan is het eenvoudiger om producten aan te bevelen in je eigen netwerk.

Ik ben erg benieuwd naar de verdere uitbouw van deze functionaliteit en of deze in de toekomst ook zullen worden opgenomen in Facebook Insights. Bedrijven zouden zo kunnen weten wie / wanneer hun producten consumeert en dit deelt met de buitenwereld. Momenteel is het alvast een leuke extra die Facebookgebruikers voortaan kunnen toevoegen aan hun status.
 

Zou jij deze functie gaan gebruiken in de nabije toekomst?