In mijn vorige artikel op Bloovi gaf ik enkele inzichten en tips aan bod om in het achterhoofd te houden bij de ontwikkeling. Hieronder een vertaalslag naar de praktijk waarin enkele aangehaalde elementen meteen duidelijk worden.
Pure C
Onlangs stond ik stil bij de naam en het logo van Pure C. Naar mijn mening erg geslaagd. Ik moet toegeven dat mijn enthousiasme deels subjectief is (te wijten aan een recent bezoek tijdens hetwelke ik verliefd ben geworden op het concept).
Anderzijds zijn er enkele elementen die hiervoor aan bod kwamen die in deze naam en dit logo vervat zitten.
De naam maakt allusie op diverse elementen die de merkessentie en waarden ondersteunen:
- Het pure aspect: zowel qua locatie (ligging vlakbij het strand met zicht op duinen en zee), de minimalistische inrichting en ook de filosofie bij elk gerecht is opgebouwd rond dit gedachte.
- De letter C legt de link naar de zee en anderzijds het type gerechten (focus op vis). Het zou me bovendien niet verbazen dat er een bewuste knipoog is naar de initialen van de voornaam van beide inspirators (Sergio Herman en Syrco Bakker).
Het beeldmerk is erg herkenbaar en uniek en past bij de uitstraling die Pure C nastreeft. De zwarte kleur (in contrast met het lichte interieur van het restaurant) en in bepaalde varianten zelfs gecombineerd met goud, geven het logo de juiste standing.
De letter P en C worden in het beeldmerk als het ware als een Ying & Yang met elkaar gecombineerd: de perfecte symboliek van pure harmonie. De vorm is dan weer heel dankbaar toe te passen op diverse dragers. In dit geval vooral terug te vinden in de gerechten zelf.
Recupel
Met AB stonden we enkele jaren terug in voor de Recupel rebranding. Na een grondige analyse en strategische oefening kwamen we tot de conclusie dat een rebranding zich hier opdrong. Het bestaande logo was niet voldoende onderscheidend, legde te weinig nadruk op de merknaam en speelde onvoldoende in op het menselijke aspect van de organisatie en hun doelstellingen.
In het nieuwe logo domineert de merknaam (belangrijk om merkbekendheid op te bouwen). De blauwe kleur onderscheidt zich van andere recyclage organisaties, die meestal voor groen kiezen, maar legt nog steeds de link naar natuur en staat ook voor vertrouwen en degelijkheid (zie infographic kleurpsychologie).
Het vlakke “eenvoudige” design is dan weer eigentijds en in lijn met de trend naar simplicity. Het herkenbare beeldmerk onder de vorm van een snoer/gezichtje bevat een uitgesproken menselijk trekje. Dit wordt nog eens extra benadrukt in bvb. tv-spots waarbij het logo consequent te zien is in de tag-on en op een sympathieke manier knipoogt.
Oud Logo:
Nieuwe Logo: