Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) publiceert vandaag zijn resultaten voor het eerste kwartaal van 2013. De totale geconsolideerde omzet van de Mobistar-groep bedroeg 393 miljoen euro eind maart 2013, of 1,6 % minder dan het jaar daarvoor, voornamelijk door het effect van de regelgeving voor een bedrag van 15 miljoen euro. Het totaal aantal klanten van de Mobistar-groep steeg met 6,4 %, door de groei van de mvno’s en dit ondanks de grote bewegingen in de telecommarkt als gevolg van de nieuwe telecomwet. De Mobistar-groep zet zijn investeringen in de kwaliteit van het netwerk verder teneinde de dekking, de snelheid en de betrouwbaarheid van de diensten te verbeteren. Deze investeringen bedroegen 31,2 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2013, of 25,8 % meer dan het jaar daarvoor. Mobistar herbevestigt zijn investeringsprogramma “SuperMobile 2013-2015” en besliste om de ambitie van zijn efficiëntieprogramma ACE 2 te verhogen van 30 naar 50 miljoen euro netto-besparingen vanaf 2014.
1. Markante feiten
De Mobistar-groep blijft inzetten op zijn vier strategische programma’s: zijn leiderschap in de markt van de mobiele activiteiten versterken, ontwikkelen van diensten die altijd en overal beschikbaar zijn, de beste klantenervaring op de markt bieden en de kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren.
Het leiderschap in de markt van de mobiele activiteiten versterken:
- Mobistar koos voor een ‘SuperMobile’ strategie want gelooft steevast dat mobiliteit het belangrijkste deel uitmaakt van de toekomstige telecomgebruiken. Het breed aanbod van ‘dier’-tariefplannen beantwoordt aan die individuele en evoluerende behoeften van de klanten. Eind maart 2013, een jaar na de lancering, kozen 60 % van alle residentiële postpaidklanten van Mobistar een ‘dier’-tariefplan. Voortbouwend op dit succes besliste Mobistar in april 2013 om zijn tariefplannen vertegenwoordigd door dieren verder uit te breiden naar de herlaadkaarten én de inhoud van de bestaande abonnementen te verrijken. Alle klanten ontvangen ook een gratis tariefplanadvies via de dienst ‘personal check-up’. Eind maart 2013 had Mobistar al meer dan 100.000 klanten gecontacteerd om over te stappen naar een tariefplan dat het bestaan hun behoeften voldoet.
- Ondanks een toegenomen concurrentie in de markt van de mobiele telefonie en een daling van de ARPU, behoudt Mobistar toch een stabiele positie op vlak van de mobiele nummeroverdracht (mnp) ten opzichte van de twee andere mobiele netwerkoperatoren (mno).
- In het eerste kwartaal van 2013 was de verkoop van mobiele telefoons opnieuw uitstekend, zonder echt gebruik te maken van subsidiëringsacties en dankzij het succes van de smartphones. Mobistar boekte 61,1 miljoen euro voor de verkoop van mobiele telefoons, ten opzichte van 41,1 miljoen euro het jaar daarvoor of de helft meer en met een stijgend aandeel van nieuwe smartphonegebruikers. Mobistar krijgt als grootste verdeler van mobiele telefoons de opportuniteit om die klanten te informeren over alle tariefplannen van Mobistar en te begeleiden in het gebruik van mobiele data-diensten.
Ontwikkelen van diensten die altijd en overal beschikbaar zijn:
- De vraag naar mobiele data blijft toenemen omdat het individueel telecommunicatiegebruik van klanten meer en meer in mobiliteit gebeurt. In de ‘dier’-tariefplannen hebben klanten meer controle over hun verbruik en kiezen daarom vaker voor een tariefplan met mobiele data inbegrepen. Onder de residentiële postpaidklanten van Mobistar die een ‘dier’-tariefplan hebben kiest meer dan 80 % voor een tariefplan mét mobiele data. Dit succes en de multi sim-aanbieding voor gedeeld datavolume, verklaren het lager aantal ‘Internet Everywhere’-gebruikers. Het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie steeg opnieuw in het eerste kwartaal van 2013 naar 45,9 % ten opzichte van 41,6 % een jaar eerder. Het aandeel van ‘advanced data’ in de omzet uit telefonie steeg van 12,3 % in het eerste kwartaal van 2012 naar 15,4 % een jaar later.
- Mobistar verwelkomt de recente evoluties van de regelgever met betrekking tot de openstelling van de kabelinfrastructuur die de introductie van competitieve aanbiedingen op deze markt mogelijk zou moeten maken. Mobistar blijft benadrukken dat de markt van de vastelijndiensten vandaag nog steeds wordt gedomineerd door de kabelmaatschappijen en de historische operator en dezelfde toegangsvoorwaarden zou moeten bieden als die van de markt van de mobiele telefonie.
De beste klantervaring op de markt aanbieden:
- Mobistar werd in januari door ‘Social Bakers’ erkend als één van de meest toegewijde Facebook-merken in België. Dankzij actieve monitoring van de sociale media, kan Mobistar sneller reageren op de vragen van zijn klanten.
- In het eerste kwartaal van 2013 werd ook de toegang tot de klantenzone van de professionele klanten op de website verbeterd en werden 67.000 soho-klanten gecontacteerd voor een persoonlijke check-up.
- Mobistar blijft investeren in de dienstverlening naar zijn klanten teneinde de klantentevredenheid te verhogen door de reden van elke oproep efficiënt te behandelen. Zo werd bvb de nieuwe ‘puk self care’ geïntegreerd in het menu van de telefoonbeantwoorder, waardoor het aantal oproepen voor dit probleem op 1,5 maand met 50 % werd verminderd.
De kosten van het bedrijf op de meest efficiënte manier beheren:
- Mobistar blijft de vruchten plukken van zijn efficiëntieprogramma ACE 1 (Agility – Cost – Efficiency), gestart in 2012. Mobistar heeft vertrouwen in het behalen van zijn objectieven voor ACE 1 en realiseerde al besparingen in het eerste kwartaal van 2013 door de optimalisatie van de netwerk- en it-operaties.
- Het efficiëntieprogramma ACE 2 beoogt een structurele kostenbesparing dankzij een systematische verbetering van alle processen van het bedrijf. Om de evolutie van de markt op te vangen besliste Mobistar om de ambitie van zijn efficiëntieprogramma ACE 2 te verhogen van 30 naar 50 miljoen euro netto-besparingen vanaf 2014.
2. Belangrijkste cijfers
2.1 Geconsolideerde cijfers van de Mobistar-groep
De consolidatiekring is sinds 31 december 2012 niet gewijzigd en omvat Mobistar nv (100 %), Mobistar Enterprise Services nv (100 %) en Orange Communications Luxembourg sa (100 %).
Voor zijn kwartaalresultaten publiceert Mobistar noch vereenvoudigde noch geconsolideerde tussentijdse financiële verslagen in overeenstemming met ‘International Financial Reporting Standard’ IAS 34 Tussentijdse financiële verslaggeving (‘IAS 34’), maar opteert in plaats daarvan voor een tussentijds overzicht over een aantal belangrijke cijfers.
Eind maart 2013 registreerde de Mobistar-groep een geconsolideerde omzet uit telefonie van 332,0 miljoen euro, ten opzichte van 358,4 miljoen euro een jaar eerder. Deze omzetdaling van 7,4 % is gedeeltelijk te wijten aan de negatieve impact van de mtr-tarieven (-8,5 miljoen euro) en roamingtarieven (-6,5 miljoen euro). Zonder impact van de regelgeving zou de geconsolideerde omzet uit telefonie 347,0 miljoen euro hebben bedragen op het einde van het eerste kwartaal van 2013. De tweede reden voor de daling van de geconsolideerde omzet uit telefonie is duidelijk de vermindering van de ARPU van de klanten in het eerste trimester van 2013 en het kleiner aantal Mobistar-klanten, voornamelijk in het prepaidsegment. De daling wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van 5,1 % van de omzet uit telefonie van Orange Communications Luxembourg sa tot 16,5 miljoen euro, een sterke toename van de omzet uit machine-to-machine activiteiten met 21,5 % tot 4,6 miljoen euro en een zeer sterke stijging van de mvno inkomsten met 84,0 % tot 15,4 miljoen euro. De totale geconsolideerde omzet voor het eerste kwartaal van 2013, opnieuw positief beïnvloed door de verkoop van gsm’s en vooral smartphones, bedroeg 393,0 miljoen euro, ten opzichte van 399,4 miljoen euro een jaar voordien. Zonder impact van de regelgeving zou de totaal geconsolideerde omzet 408,0 miljoen euro bedragen op het einde van het eerste trimester van 2013, of 2,1 % meer dan het jaar ervoor.
De impact van de regelgeving op de interconnectiekosten voor de periode bedraagt -6,0 miljoen euro. De kosten voor verkochte goederen zijn in lijn met de hogere verkoop van mobiele telefoons. De verlenging van bepaalde gesubsidieerde aanbiedingen, gestart in november 2012, tot in het eerste trimester van 2013 hadden een negatieve impact van 2,3 miljoen euro op de marge van de verkoop van mobiele telefoons. Andere kosten, zoals consultancy en onderaanneming, zijn licht gedaald. De personeelskosten blijven in het eerste kwartaal van 2013 stabiel ondanks de indexering van de lonen met 2,35 %.
Bijgevolg boekte Mobistar een EBITDA van 98,7 miljoen euro op het einde van het eerste kwartaal van 2013, een daling van 12,7 % ten opzichte van de 113,1 miljoen euro geboekt het jaar voordien. Zonder de negatieve impact van de daling van de mtr- en roamingtarieven voor respectievelijk 3,8 miljoen euro en 5,2 miljoen euro zou Mobistar eind maart 2013 een EBITDA van 107,7 miljoen euro gerealiseerd hebben. De EBITDA-marge op de omzet uit telefonie bedroeg 29,7 % voor het eerste kwartaal van 2013, in vergelijking met 31,5 % voor het eerste kwartaal van 2012.
De geconsolideerde nettowinst van Mobistar daalde met 7,9 %, van 38,1 miljoen euro op het einde van het eerste kwartaal van 2012 tot 35,1 miljoen euro een jaar later. Deze daling is te wijten aan een lagere EBITDA (-14,4 miljoen euro) die werd gecompenseerd door lagere afschrijvingen (-9,3 miljoen euro), lagere financiële kosten (-1,0 miljoen euro) en minder belastingen (-1,0 miljoen euro).
Tijdens de eerste 3 maanden van 2013, investeerde Mobistar 31,2 miljoen euro ten opzichte van 24,8 miljoen euro in dezelfde periode van 2012. Netwerkkwaliteit staat centraal in de ‘SuperMobile’ strategie. Mobistar blijft daarom aanzienlijk investeren in de verbetering van de dekking, de betrouwbaarheid van de diensten en de snelheid. De projecten gepland voor het eerste trimester 2013 hebben hun doel bereikt. Mobistar rolde nieuwe radiosites uit, om de klantenervaring op vlak van stem- en dataverkeer te verbeteren. De omschakeling van het radionetwerk van 2g naar 2g/3g was eind maart 2013 voor meer dan 70 % voltooid, waardoor de kwaliteit van het stemverkeer er duidelijk op vooruitging. De activering van bepaalde functionaliteiten op het 3g-netwerk zorgde voor een betere ‘indoor’ en ‘outdoor’ dekking in de landelijke gebieden (dankzij umts in de 900 Mhz band) en een verhoging van de snelheid en de capaciteit (dankzij 3g Dual Carrier). Tenslotte werd het transmissienetwerk van Mobistar verder gemoderniseerd via hoge snelheidslijnen (microwaves of fiber).
De balans vertoont volgende wijzigingen sinds 31 december 2012:
- de daling van de nettoboekwaarde van de vaste activa als resultaat van de aanschaffingen (31,2 miljoen euro) en afschrijvingen (-43,1 miljoen euro)
- de toename van de voorraden (6,0 miljoen euro) gecompenseerd door een daling van de vorderingen (-14,5 miljoen euro)
- de opname van de nettowinst van de afgelopen kwartalen in het eigen vermogen (35,1 miljoen euro)
- de daling van de handelsschulden (-58,4 miljoen euro)
- de netto financiële schulden blijven stabiel en bedragen 402,3 miljoen euro ten opzichte van 406,2 miljoen euro op 31 december 2012.
Op het einde van het eerste kwartaal van 2013 bedroeg de balans 1.330,6 miljoen euro.
De variaties van de kasstromen in het eerste kwartaal van 2013 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012 werden beïnvloed door:
- een daling van het operationeel resultaat (-13,8 miljoen euro)
- een daling van het werkkapitaal (-45,3 miljoen euro)
- de afwezigheid van belastingen op de omzet (+51,0 miljoen euro)
- een stijging van de kasstroom uit investeringsactiviteiten (-21,0 miljoen euro)
- een kleinere daling van de financiële leningen (+25,0 miljoen euro).
Dit resulteert in een kasuitstroom van -4,4 miljoen euro ten opzichte van een kasinstroom van 0,1 miljoen euro het jaar daarvoor.
2.2. Activiteiten van de Mobistar-groep per segment
De activiteiten van de Mobistar-groep worden hieronder opgesplitst in functie van de verschillende segmenten en meer in detail besproken:
2.2.1 Activiteiten in België (Mobistar nv en MES nv)
Mobiele activiteiten
De bewegingen in de markt als gevolg van de nieuwe telecomwet, in voege sinds 1 oktober 2012 en waardoor klanten na zes maanden zonder opzegvergoeding kunnen overstappen naar een andere operator, zetten zich ook in het eerste kwartaal van 2013 verder. De cijfers van de ‘mobile number portability’ (mnp) tussen operatoren tonen aan dat het volume van de bewegingen in het eerste kwartaal van 2013 nog 87 % hoger ligt dan tijdens het eerste kwartaal van 2012, maar ten opzichte van het laatste kwartaal van 2012 daalt met 27 % én die trend zet zich elke maand verder. Het effect van de nieuwe telecomwet neemt geleidelijk af omdat klanten die kost wat kost wilden veranderen van operator dit nu ook hebben kunnen doen na zes maanden. De markt van de mobiele telefonie was in het eerste kwartaal van 2013 onderhevig aan een toenemende prijscompetitie.
Ondanks deze zeer dynamische marktcontext kon Mobistar zijn mnp-saldo ten opzichte van de twee andere Belgische mobiele netwerkoperatoren (mno) stabiel houden. Eind maart 2013 bedroeg het totaal aantal actieve klanten van Mobistar nv zonder mvno’s 3.375.879 ten opzichte van 3.517.146 een jaar eerder of een daling van 4 %.
Mobistar ging in het eerste kwartaal van 2013 door met de ‘personal check up’, een dienst die de klanten adviseert om over te stappen naar het tariefplan dat het best aangepast is aan zijn evoluerende behoeften, meer controle geeft over zijn verbruik in België en in het buitenland én aan de beste marktvoorwaarden verkrijgbaar is zonder enige verplichting tot aankoop van meerdere vastelijnproducten. Eind maart 2013 hadden al 60,3 % van de residentiële postpaidklanten van Mobistar gekozen voor een ‘dier’-abonnement dat al deze voordelen combineert. Voortbouwend op dit succes besliste Mobistar in april 2013 om de segmentatie vertegenwoordigd door dieren verder uit te breiden naar de herlaadkaarten én de bestaande abonnementen te vereenvoudigen. In de ‘dier’-tariefplannen 2.0 bellen alle Mobistar-klanten, die 25 euro per maand besteden, vanaf nu gratis en onbeperkt naar 3,5 miljoen Mobistar-klanten op elk moment van de dag. Dat is een enorm voordeel gezien ongeveer 50 % van alle oproepen van Mobistar-klanten vandaag naar andere Mobistar-klanten zijn.
De segmentatie-aanpak via mvno’s en partnerships blijft voor Mobistar de beste strategie om marktaandeel te veroveren in specifieke segmenten waar het bedrijf zelf minder actief is. Eind maart 2013 telde Mobistar 973.937 actieve mvno-klanten of een toename van 70,2 % ten opzichte van de 572.387 actieve klanten een jaar eerder. De groei komt zowel van full als light mvno-partners. Mobistar registreerde eind maart 2013 in totaal (Mobistar nv en mvno’s) 4.349.816 actieve klanten voor mobiele telefonie, of 6,4 % meer dan de 4.089.533 actieve klanten het jaar daarvoor. In de prepaidmarkt kan Mobistar verder bouwen op het partnership met RedBull Mobile om het jongerensegment te bedienen.
De groei in het segment van de machine-to-machine-toepassingen zet zich verder. Mobistar blijft met 70 % marktaandeel de leider in het machine-to-machine (m2m) segment op de Belgische markt. Het aantal actieve simkaarten bedroeg 550.487 op eind maart 2013, of 27 % meer dan de 433.331 actieve kaarten een jaar eerder.
De vraag naar mobiele data blijft stijgen. In de ‘dier’-tariefplannen hebben klanten meer controle over hun verbruik en kiezen daarom vaker voor een tariefplan met mobiele data inbegrepen. Onder de residentiële postpaidklanten van Mobistar die een ‘dier’-tariefplan hebben kiest meer dan 80 % voor een tariefplan mét mobiele data. Mobistar lanceerde in februari 2013 de optie ‘Internet Everywhere’ op het panter-abonnement, waarmee klanten eenzelfde databundel kunnen verdelen over verschillende toestellen. Het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie steeg in het eerste kwartaal van 2013 naar 45,9 % ten opzichte van 41,6 % een jaar eerder. Het aandeel van ‘advanced data’ in de omzet uit telefonie bedroeg 15,4 % eind maart 2013 ten opzichte van 12,3 % een jaar eerder.
Vaste- en convergente activiteiten
Het segment van de vaste- en convergente aanbiedingen blijft gedomineerd door de kabeloperatoren en de historische telecomoperator. Een recente studie van het BIPT toonde aan dat het marktaandeel van de alternatieve operatoren in België amper 7 % bedraagt, ten opzichte van 30 % tot 45 % in de buurlanden. In België daalt het cijfer en bewijst dat deze markt gesloten is voor innovatie en eerlijke competitie. Om de concurrentie in de vastelijndiensten te introduceren op de Belgische markt is de openstelling van de kabel aan voldoende competitieve voorwaarden noodzakelijk,. zoals in de conclusies van het BIPT-rapport, dat in opdracht van Minister Vande Lanotte, duidelijk werd aangetoond. Mobistar verwelkomt de recente vooruitgang in dit dossier en herbevestigt zijn ambitie om nieuwe vastelijnproducten in de markt te zetten aan prijzen die voordelig zijn voor de consument van zodra de gereguleerde kabel beschikbaar is aan gunstige voorwaarden.
Mobistar nv telde eind maart 2013 nog 70.103 adsl-klanten ten opzichte van 82.272 een jaar eerder, of een daling met 14,8 %. Het aantal digitale tv-klanten van Mobistar nv daalde met 25,3 %, van 34.244 op 31 maart 2012, naar 25.924 klanten een jaar later. Het aantal actieve lijnen voor vaste telefonie van Mobistar nv bedroeg 225.601 eind maart 2013 ten opzichte van de 233.186 actieve lijnen een jaar eerder, of een daling van 3,3 %.
Evolutie van de gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU) en de omzet
De regelgeving (de daling van de mtr- en roamingtarieven) en de lancering van meer competitieve aanbiedingen hadden een negatieve invloed op de gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant. De arpu daalde met 3,8 % op een jaar tijd, van 29,32 euro/maand/klant eind maart 2012 naar 28,19 euro/maand/klant voor het eerste kwartaal van 2013.
De omzet uit telefonie van Mobistar nv werd positief beïnvloed door een volume stijging van het sms-, stem- en dataverkeer en negatief beïnvloed door de regelgeving en een daling van de tarieven. Voor de eerste drie maanden van 2013 bedroeg de impact van de daling van de mtr- en roamingtarieven op de omzet uit telefonie respectievelijk 8,5 miljoen euro en 6,5 miljoen euro. Eind maart 2013 registreerde Mobistar nv een omzet uit telefonie van 320,4 miljoen euro ten opzichte van 345,8 miljoen euro een jaar eerder of een daling van 7,4 %.
De verkoop van mobiele telefoons daarentegen kende op een jaar tijd een groei van 50 %, zonder echt gebruik te maken van gesubsidieerde aanbiedingen en mede door het grote succes van smartphones. De omzet uit de verkoop van mobiele telefoons steeg van 42,1 miljoen euro eind maart 2012 naar 62,3 miljoen euro een jaar later en had een positief effect op de totale omzet. Op het einde van het eerste kwartaal van 2013 bedroeg de totale omzet van Mobistar nv 381,4 miljoen euro, ten opzichte van 386,8 miljoen euro een jaar eerder of een daling van 1,4 %.
2.2.2 Activiteiten in Luxemburg (Orange Communications Luxembourg sa)
Op 31 maart 2013 telde Orange Communications Luxembourg sa 105.413 actieve klanten voor mobiele telefonie, of 9,0 % meer dan de 96.685 actieve klanten een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2013 registreerde Orange Communications Luxembourg sa een omzet uit telefonie van 16,5 miljoen euro, een toename van 5,1 % ten opzichte van 15,7 miljoen euro het jaar daarvoor. De totale omzet voor het eerste kwartaal van 2013 bedroeg 18,4 miljoen euro, een stijging van 7,6 % ten opzichte van 17,1 miljoen euro een jaar eerder, voornamelijk dankzij een toename in de verkoop van mobiele telefoons met 36 %.
In het eerste kwartaal van 2013 bedroeg de gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant 52,32 euro/maand ten opzichte van 49,01 euro/maand het jaar daarvoor of een stijging van 6,7 %.
2.3 Financiële instrumenten, doelstellingen en beleid met betrekking tot het beheer van de financiële risico’s
Er zijn geen veranderingen opgetreden ten opzichte van de informatie die werd gepubliceerd in het jaarverslag van 2012.
2.4 Geschillen
De informatie betreffende de geschillen opgenomen in het jaarverslag 2012 werd als volgt gewijzigd:
Antennes: Het Hof van Cassatie heeft in haar arresten van 30 maart 2012 de interpretatie door het Grondwettelijk Hof aangaande artikel 98 van de wet van 21 maart 1991 bevestigd. De vordering van de op de rol geplaatste heffingen, verhoogd met de wettelijke moratoire interesten, bedraagt 58,9 miljoen euro en maakt het voorwerp uit van een waardevermindering voor het totale bedrag waarvan 1,5 miljoen euro ten laste valt van het boekjaar 2013.
Sociaal tarief: Belgacom is tussenkomende partij in deze procedure en vervoegt Mobistar, KPN Groep Belgium en andere alternatieve operatoren.
Verlenging van de 2G-licentie en de verlengingsvergoeding: Op 21 maart heeft dit Hof besloten dat een bijkomende vergoeding conform de Europese regels kan zijn indien deze vergoeding objectief gerechtvaardigd en proportioneel is en het onderwerp heeft uitgemaakt van een voorafgaandelijke consultatie van de betrokkenen. Het Grondwettelijk Hof dient hier nu over te beslissen. Een beslissing wordt verwacht in de loop van 2013.
3. Perspectieven 2013
Gebaseerd op de resultaten van het eerste kwartaal van 2013, houdt de Mobistar-groep de vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2013 aan:
- een afname van de totale omzet tussen -4 % en -6 %
- een EBITDA tussen 380 en 420 miljoen euro
- een operationele kasstroom tussen 175 en 215 miljoen euro.
De vooruitzichten van de Mobistar-groep voor 2013 houden rekening met de negatieve impact van de regelgevende maatregelen (laatste daling van de mtr-tarieven op 1 januari 2013 en de aangekondigde daling van de roamingtarieven op 1 juli 2013) voor ongeveer 57 miljoen euro op de omzet en 32 miljoen euro op de EBITDA voor het boekjaar 2013.
De hypotheses zijn gebaseerd op de actuele cijfers van de evolutie van de Belgische economische situatie. Deze zouden kunnen gewijzigd worden in functie van de impact van de prijsaanpassingen op de klantenbasis als gevolg van de competitieve druk, de economische conjunctuur in België en de versnelling van de efficiëntieprogramma’s die een structurele kostenbesparing beogen van 30 tot 50 miljoen euro netto vanaf 2014.
Mobistar bereidt zich voor op de opportuniteiten die zich op de Belgische markt vanaf 2015 zullen voordoen, in het bijzonder de maturiteit in de 4g-markt en de regelgeving van de kabelinfrastructuur, en versnelt hiervoor de investering in zijn vier strategische programma’s.
U kan het volledige jaarverslag op onze corporate website terugvinden.