Volgens de The Wall Street Journal werkt Facebook aan de implementatie van hashtags. Hierdoor zullen Facebook gebruikers in staat zijn om publieke conversaties over een bepaald onderwerp te volgen. Deze ontwikkeling zet de relatie tussen tussen Twitter en Facebook onder hoogspanning.
Persoonlijke Krant
Het invoeren van de hashtag op Facebook zou tot gevolg hebben dat gebruikers publieke posts kunnen gaan opzoeken rond bepaalde onderwerpen. Zo zou de gebruiker bijvoorbeeld #Harlemshake, #RondeVanVlaanderen of #SamsungS4 kunnen invullen om snel nieuws en posts rond deze onderwerpen te kunnen lezen.
Deze ontwikkeling zou ook passen in de toekomstige strategie van Facebook. Zo liet Mark Zuckerberg zich al eerder deze week ontvallen dat Facebook goed op weg is om een gepersonaliseerde nieuwskrant te worden.
Concurrentie met Twitter
Indien Facebook de hashtag in gebruik zou nemen komt het sociale netwerk in het vaarwater terecht van Twitter. Zo introduceerde Twitter de hashtag voor het eerst 5 jaar geleden en is de hashtag ondertussen uitgegroeid tot een van haar meest iconische symbolen.
“Facebook komt op eerste plaats voor adverteerders”
Hoewel Twitter slechts een fractie is van Facebook, zijn deze twee sociale netwerken op het vlak van advertenties grote concurrenten. “Facebook komt voor adverteerders op de eerste plaats,” zegt Debbie Williamson, analist voor eMarketer, aan The Wall Street Journal. “We zien wel dat Twitter de laatste tijd steeds agressiever uit de hoek komt als het op adverteren aankomt.”
Advertentie Inkomsten
Volgens The Wall Street Journal zou Twitter dit jaar $0,5 miljard dollar gaan verdienen aan advertenties. Facebook daarentegen heeft vorig jaar $4,3 miljard dollar verdiend aan adverteren.
Voor mobiele advertenties is het verschil kleiner, daar zou Twitter dit jaar $249 miljoen gaan verdienen, Facebook zou $851 miljoen dollar aan inkomsten verkrijgen in hetzelfde segment.
Volgens bronnen van The Wall Street Journal is het hashtag project binnen Facebook er eentje van lange adem en zal het nog even duren eer dit geïmplementeerd wordt.
Wat denken jullie van deze ontwikkeling? Moet Twitter zich zorgen maken?