Shares, comments en likes: 3 dingen die we als pagina-eigenaren op Facebook gretig verzamelen. Want hoe meer engagement we creëren, hoe groter het bereik van onze Facebook-post wordt. Maar als we links delen die naar onze website leiden, willen we dan niet vooral dat er zoveel mogelijk op geklikt wordt?
3 manieren om links te delen
Je links delen op Facebook kan op 3 verschillende manieren:
1) in een tekstupdate
2) in de beschrijving van een afbeelding
3) in een effectieve link met een thumbnail, titel en omschrijving
De eerste optie kan de meest interessante lijken omdat tekstupdates over het algemeen een hoog bereik halen, terwijl foto's dan weer het meest zichtbaar zijn in de newsfeed. Echte links met een omschrijving tot slot, hebben het grootste klikvlak. Maar waar wordt nu het meest op geklikt?
Het antwoord op die vraag is helaas geen algemene waarheid, maar kan verschillen per Facebook-pagina. Het is daarom belangrijk dat je even in je Facebook Insights duikt, net zoals ik dat heb gedaan voor onze Brussels Airlines Facebook-pagina.
En daar was de conclusie duidelijk: echte links werken voor ons het best om traffic naar onze website te halen. In de top 10 is er slechts plaats voor 3 tekstupdates en amper 1 foto, en de volledige top 3 wordt ingenomen door links. Dat terwijl er in de top 10 van posts met het meeste bereik, geen enkele link terug te vinden is. Bereik is dus zeker niet alles wanneer je je fans naar je website wil leiden.
Het voordeel van Facebook-links
De Brussels Airlines Facebook-pagina zal lang niet de enige zijn waar de echte links er met kop en schouders bovenuit steken. Links hebben namelijk 2 grote voordelen ten opzichte van foto's of tekstupdates:
- ze hebben een groot klikvlak van 379 x 116px
- ze tonen, dankzij de titel, foto & omschrijving, meer info over wat je mag verwachten als je op de link klikt
Wat dat laatste betreft, is het natuurlijk wel belangrijk dat je daar ook de juiste info weergeeft, die je fans bovendien overtuigt om op je link te klikken. Je kan de titel, foto en omschrijving aanpassen wanneer je de link post, maar als je er zeker van wil zijn dat je link ook goed weergegeven wordt wanneer anderen hem delen, kan je deze 3 factoren aanpassen in de metadata van je pagina.
Waar klikken jouw fans het meest op?
Om de klikstatistieken van jouw pagina na te gaan, ga je simpelweg naar Facebook Insights en klik je rechtsboven op "Gegevens exporteren". Vervolgens kies je voor "Gegevens op berichtniveau" en selecteer je een gegevensbereik van maximum 180 dagen. Een groter bereik laat Facebook helaas niet toe.
In het Excel-bestand dat gedownload wordt, zie je de sheet "LevenslangPost consumers by type". De naam mag in het Nederlands dan niet al te betrouwbaar klinken, het is wel deze info die we nodig hebben. Je sorteert de gegevens aan de hand van de kolom "Link Clicks", en dan wordt meteen duidelijk welk type bericht op jouw pagina de meeste clicks oplevert. Let er wel op dat je eventuele gepromote posts uit je resultaten filtert.
Al benieuwd naar het resultaat van je eigen pagina?