Bron foto: Shutterstock
Ik ben overtuigd van de kracht van merken. Producten en markten lijken steeds meer op elkaar. Organisaties vandaag hebben allemaal namen, logo's, sterke producten en een leuke website. Maar deze tijd vraagt om organisaties met een relevant én menselijk verhaal. Om merken met een ziel en een persoonlijkheid. Kortom, deze tijd vraagt om menselijke merken!
Dit is het derde artikel uit een reeks van 5 over het onderwerp ‘brand storytelling’. In de vorige blogpost kon u al lezen hoe een consistent merkverhaal vertellen vandaag niet meer kan zonder hierbij beelden te gebruiken.
Vandaag geef ik u graag 10 concrete tips voor het bouwen van menselijke merken:
- Wees oprecht. Demonstreer de ware identiteit van uw merk. Niet ‘faken’!
- Wees persoonlijk. Speel in op de individuele omstandigheden of behoeften.
- Creëer inspirerende tools. Laat overal en altijd zien wie u bent en waarvoor u staat.
- Wees mooi. Ware schoonheid zit van binnen, en dat zie je ook van buiten.
- Wees zo vrijgevig mogelijk. Echt ruimhartig zijn voor een paar mensen is vaak beter dan een beetje aardig voor een heleboel.
- Heb een betekenis en een doel. Moedig uw publiek aan om ook zelf met uw merk aan de slag te gaan.
- Denk in thema’s. Ga na welke thema’s direct verbonden zijn met wie uw merk of organisatie is. Communiceer in momenten.
- Maak het verspreidbaar. Geef iemand een reden om uw verhaal met anderen te delen.
- Wees niet opdringerig, ga niet verkopen. Het gaat niet om uw of uw merk, het gaat om de ontvanger.
- Durf u kwetsbaar opstellen. Vertel geen King Kong verhaal.
- Wees nederig en toon vooral in actie waarvoor u staat.