Problemen met plugins, een verouderd design of teksten die aangepast moeten worden: hoe geweldig je website ooit ook was, op een dag is het dringend tijd voor een update. Vaak begin je met de beste wil en goede moed aan het project, maar een aantal dezelfde fouten worden keer op keer gemaakt. 3 Gouden regels waar je op moet letten:
En juist deze fouten maken dat de energie en investering die in een nieuwe website gestoken worden, te weinig rendeert. We zetten de drie belangrijkste aandachtspunten voor jou op een rijtje, zodat jouw volgende webproject succesvol zal zijn.
1. Focus op de harde data!
Webprofessionals hebben er een handje van om een site ‘met het blote oog’ te analyseren. We hebben zoveel ervaring in het bouwen en bekijken van websites, dat het verleidelijk is om te denken dat we voldoende over een site kunnen zeggen na een paar keer rondklikken. Uiteraard kunnen we er weldegelijk iets over zeggen, maar lang niet genoeg.
Als je iets wilt verbeteren, moet je weten wat er scheef zit, nietwaar? Vandaar dat je aan de slag moet gaan met de harde data over het gedrag en de noden van het doelpubliek. Hieruit kun je zoveel leren!
Analyseer vooral hoe bezoekers zich op de website gedragen, dat is eigenlijk belangrijker dan de hoeveelheid bezoekers. Bekijk uitstappaden en tijd die besteed wordt op belangrijke pagina’s.
- Zijn er concrete, meetbare doelen gesteld (aankopen, inschrijvingen, contact opnemen, …)? Hoe scoort de website hierop? Jaag op de cijfers!
- Wat zijn de belangrijkste acties (toptasks) die je doelpubliek wil verrichten? Onderzoek dit en bekijk in hoeverre je website hierin faciliteert.
2. Leg de content op een weegschaaltje
In de loop der jaren zijn er veel teksten en beelden op de website geplaatst. Natuurlijk is het zonde om het resultaat van al die noeste arbeid zomaar overboord te gooien en opnieuw te beginnen. Toch is het een veelgehoorde vraag in het werkveld: “we vinden de huidige copy niet goed, dus begin maar volledig bij nul”.
Vervolgens wordt een (meestal nieuwe) copywriter aan het werk gezet om met een frisse blik en vlotte pen nieuwe teksten te leveren, terwijl het nog altijd zinvol om te kijken wàt er niet goed is aan de teksten en waarom ze niet werken.
In een content-audit krijg je een gedetailleerd overzicht in de bestaande content. Zo weet je ook waar de ‘gaten’ zitten en welke content nog even mee kan. Analyseer de content aan de hand van de metrics, spreek met je doelgroep over hun noden en percepties en vertrek van daaruit.
3. Stel de juiste prioriteiten
Het probleem met die plugin moet zeker verholpen worden. Uiteraard moet je website passen bij je huisstijl. Maar als de basis, de inhoud van je website, niet goed zit, moet je dan wel eerst tijd en geld steken in het personaliseren van je website (zodat hij zich automatisch aanpast aan de instellingen van je bezoeker), fancy parallax-effectjes of het uitrollen van een blog?
Sta eens stil bij de hamvragen: waarom en voor wie heb je eigenlijk een website? Op basis van je antwoord kijk je best eerst eens of de inhoud wel klopt bij dat doel en die doelgroep. Wellicht is het de moeite waard om daar eerst eens wat aandacht aan te besteden. Want zo’n mooie layout met knappe effecten is belangrijk om goed over te komen, maar het is uiteindelijk de inhoud die zorgt voor de conversie.