Het einde van 2014 is in zicht en heel wat marketeers kijken reeds vooruit naar de toekomstige digitale marketingtechnologieën en de trends voor 2015. Hoewel personalisatie al een tijdje bestaat, hebben heel wat marketeers de concepten achter dit krachtige principe nog niet helemaal begrepen.

Personalisatie?

Sitecore, de wereldwijde leider in customer experience management, heeft daarom zopas het meest complete hulpmiddel voor personalisatie uitgebracht. In deze uitgebreide gids volgen we een stapsgewijze benadering met enkele tips die u in staat stellen om onmiddellijk efficiënter te werken en succes te boeken.

Deze technologie van de nieuwste generatie, ook wel eens 'voorspellende personalisatie' genoemd, is alle sectoren momenteel op zijn kop aan het zetten. Laten we dus verder kijken dan de hype en leren hoe we de kracht van deze nieuwe generatie personalisatietechnologieën nuttig kunnen aanwenden.

Waarom personaliseren?

Het antwoord daarop is vrij eenvoudig: elke gebruiker heeft zijn eigen unieke ervaring wanneer hij uw website bezoekt. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de meeste shoppers de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde boven een anonieme winkelervaring, waarbij merken een uitstekende klantenervaring kunnen aanbieden.

Wat maakt een klantenervaring dan zo goed? Om te beginnen, een ervaring waarbij verschillende klanten verschillend behandeld worden, als unieke individuen, op basis van hun eigen specifieke interesses. Uw klanten willen erkend en gewaardeerd worden.

Ken uw klant – het volstaat niet gewoon zijn voornaam te gebruiken

Personalisatie houdt veel meer in dan enkel de naam, het adres, de koopgeschiedenis en het gebruikte toestel van uw klanten te kennen en deze gegevens vervolgens gewoon toe te voegen in een set vooraf gedefinieerde categorieën. Het gaat erom herinneringen te creëren. Klanten staan stil bij hoe ze zich voelen wanneer ze uw site bezoeken.

Als u alle beschikbare gegevens over een klant samenvoegt om de ervaring voor hen te personaliseren, krijgt u een tevreden klant. Dat is met name een klant die loyaler wordt naarmate u zijn vertrouwen wint. Trouwe klanten zullen niet enkel bij u blijven kopen, maar ook uw merk aanbevelen aan anderen.

Inhoud is belangrijk, maar de context is cruciaal

Het heeft gewoon geen zin een autoverzekering te verkopen aan iemand zonder rijbewijs. En als er nog veel meer variabelen in het spel zijn waar u rekening mee moet houden, wordt de context de belangrijkste factor voor het leveren van de juiste boodschap aan de juiste klant.

Het is geen wonder dat 75% van de klanten zich gefrustreerd voelt wanneer ze irrelevante inhoud voorgeschoteld krijgen. Tel daarbij nog de ontkoppelde benadering van de meeste merken als het om een klantervaring via meerdere toestellen gaat en de klant raakt algauw gefrustreerd en gaat elders kijken.

Voor de cijferliefhebbers onder ons: een studie van McKinsey schat dat de uitbreiding van de persoonlijke relevantie naar alle digitale toegangspunten in plaats van slechts één, kan zorgen voor een toename van de klanttevredenheid en de inkomsten met respectievelijk 20% en 15%, terwijl de kosten met 30% verminderd kunnen worden.

Hoe technologie inzetten om customer experience te boosten

Christopher Nash, een internationale keynote spreker van Sitecore komt naar WebTomorrow met zijn talk "Creating Lifetime Customers ...by Using Machine Learning and Predictive Personalization"

Chris legt uit hoe technologie er in slaagt om een betere customer experience te bieden. Interessant. En hoe data science en automatisatie hierbij kan worden ingezet. Elke marketeer en ondernemer is op zoek naar hoe je een (online) klantenervaring zo maximaal mogelijk kan personaliseren en automatiseren. Christopher komt ons vertellen hoe je dat precies moet aanpakken.

De andere 14 sprekers van WebTomorrow vind je terug op WebTomorrow website. Momenteel loopt er een vroegboekkorting van 74 euro. Nog heel even. 

Ken uw klant – het volstaat niet gewoon zijn voornaam te gebruiken

Dit 'Book of Wisdom' zal u helpen verder te kijken dan de hype, om de kracht van een nieuwe generatie personalisatietechnieken te benutten. Deze gaan veel verder dan louter het verzamelen van gegevens over het laatste bezoek van een klant en de reactie erop. Het gaat erom proactief vorm te geven aan zijn huidige bezoek.



Vergis u niet. Het tijdperk van voorspellende personalisatie houdt enorme mogelijkheden in voor merken die slim gebruik weten te maken van de juiste oplossingen en strategieën – en het zal aanzienlijke moeilijkheden opleveren voor wie achteropraakt.

Download het 'Book of Wisdom' van Sitecore op http://www.sitecore.net/BEBookOfWisdom.

Wist u dat?

Sitecore organiseert een reeks onlineseminaries vanaf 12 januari 2015. U kunt zich inschrijven voor een van de 12 sessies, verspreid over 6 dagen, via deze link: http://www.sitecore.net/WinterCamp2015.

Sitecore helpt u aan een goed begin in 2015, met een optimale online klantenervaring; we doen dat in samenwerking met toonaangevende bedrijven en experts in digitale marketing en sociale media, zoals Delaware Digital, Komfo, Zimbra, LeadFabric en nog vele andere.