Het woord dat ik het vaakst in combinatie met de OnePlus One smartphone hoor is, “awesome”! Geweldig ding, dekt de lading niet. Dit nieuw dier in het smartphone landschap is nog vrij nieuw. De OnePlus One werd in juni op de wereld losgelaten, maar werd nog niet op grote schaal verdeeld. Voorlopig is de fel gegeerde smartphone enkel via een invite systeem te verkrijgen. Al kondigde OnePlus aan binnenkort te gaan werken met pre-orders.
Bij LINKMAN, een creatief bureau in Antwerpen, hebben we er al 2 in huis gehaald. Ik vroeg hun naar de mening over de OnePlus One en wou weten waarom ze early adopters zijn van dit innovatief toestel.
Perfecte Eerste Indruk
Het Chinese bedrijf heeft weldegelijk grote plannen met dit toestel. In april 2014 werd het voorgesteld op een event in San Francisco. De One maakt ook een sterke eerste indruk. Het mooie uiterlijk en een groot 5,5-inch scherm met 1080p wordt ook ondersteund door een krachtige binnenkant met een 2,5 GHz quad-core Qualcomm Snapdragon processor, een Li-Po 3100 mAh batterij en 3GB RAM, uitzonderlijk veel voor een smartphone.
De achterzijde van de 64 GB Sandstone Black versie van toestel lijkt wel bedekt met een zwarte stofachtige structuur die qua gevoel het midden houdt tussen zeer fijn schuurpapier en babyvelletje. Het strakke design komt toe in een prachtige witte doos, samen met een mooi rood USB-kabeltje en een handige simkaart-pin.
Het scherm is groot en strak zonder fysieke knoppen. Opvallend heldere en natuurlijke kleuren die zorgen voor een rijke kijkervaring. Het geeft de indruk dat het toestel veel duurder gepositioneerd zou zijn dan €300. Helemaal uitzonderlijk is dat je er voor deze prijs ook nog eens een 13 MegaPixel camera bijkrijgt.
"Als een geweldige camera een breekpunt is, dan zijn er niet veel sterkere handsets"
Tone De Cooman, Creative Director LINKMAN : “Als een geweldige camera een breekpunt is, dan zijn er niet veel sterkere handsets. Het is het eerste toestel met een video-opnamecapaciteit in 4K DCI resolutie (24 fps Cinematic 4096 x2160). Straf voor deze prijs!"
"Op 720p kan je aan 120 fps HDR slowmotion opnames maken. Verder kan je ook in time-lapse mode draaien. Handig gezien de Hyperlapse app van Instagram waarschijnlijk niet snel voor Android toestellen beschikbaar zal zijn. Wat mij echter helemaal over de streep heeft getrokken is de batterijduur van de telefoon. Ik was het beu om mijn lader overal mee naar toe te moeten sleuren. Tegenwoordig kom ik met een opgeladen batterij, afhankelijk van de intensiteit waarmee ik het toestel gebruik, gemakkelijk 24u tot 36u toe.”
Hyperlapse test with OnePlus One in DCI Cinematic 4K resolution (4096 x 2160) time-lapse mode: (Tip: pas de kwaliteit van onderstaande video aan via het 'gear'-icoontje naar 4K).
Influencers ter hulp gevraagd!
Hoe kan een nieuwe jongen op de markt opboksen tegen de zware concurrenten? Early adopters kunnen smullen van dit toestel en van CyanogenMod Mod11. Inderdaad. Influencers die de mond aan mond reclame in actie zetten zorgen voor de factoren die schuilgaan achter 20 tot 50% van aankoopbeslissingen (volgens een studie van McKinsey). Deze impact is het grootst voor nieuwe producten of voor relatief dure producten.
Stephanie Vanroelen, ICT Project manager LINKMAN : “De OnePlus One omarmt CyanogenMod een Android boosterpack, maatwerk voor Android als het ware. Hoewel dit niet de eerste smartphone is die voor deze Android innovatie kiest, zijn dergelijke toestellen nog steeds zeldzame vogels. In alle trots prijkt het giga logo van Cyanogen op de achterzijde van het apparaat veel groter dan het OnePlus One icoon. Bij het opstarten van het toestel draait het zeshoekige CyanogenMod-logo in het rond om je te begroeten.”
Tone De Cooman, Creative Director LINKMAN: ”Als je de overstapt maakt van iOS, zijn de mogelijkheden op vlak van personalisatie (o.a. NFC tags) een verademing. Een fijne toepassing zijn de afkortingen, snelkoppelingen, die je kan tekenen op je scherm, zelfs wanneer je scherm uitgeschakeld is. Als je een cirkel tekent start je de camera op. Teken je een "V", dan gaat de zaklamp branden, wat handig is in het donker. Zo zijn er ook een gebaren voor muziek, maar die zoek ik later wel uit…”.
Bijna alles in de user interface kan de gebruiker configureren. Als je de instellingen begint te verkennen besef je dat bijna elk item kan worden getweakt. Aan de ene kant kan dit nogal overweldigend overkomen als je geen Poweruser bent, maar aan de andere kant betekent dit dat de OPO veel meer aanvoelt als 'jouw' toestel versus de visie die door een fabrikant opgelegd wordt. Goed voor de eigenzinnige consumenten. De perfecte differentiator vind ik!
Onbekend is Onbemind
De OnePlus One is een super toestel voor de early adopter. Er zijn een aantal tekortkomingen hier en daar: de weergave van de luidspreker bij het bellen is momenteel nog wat aan de zwakke kant, maar dit zou met een software update verholpen kunnen worden.
Verbluffend toch dat je op zo’n korte tijd de grote spelers zo snel kan evenaren en hier en daar kan overtreffen, en dat voor nog geen €300. De snelheid waarop nieuwkomers de markt kunnen betreden is waarschijnlijk de belangrijkste vaststelling voor de markt. Een gewaarschuwd concurrent is er twee waard.
De OnePlus One Uitdaging
Afgezien van de ontbrekende naamsbekendheid, is het wel goed dat er schaarste is als je een hype wil creëren bij een marktintroductie, maar dan moet het een strategie zijn en geen gigantische hindernis. Het grootste obstakel voor succes voor de One is de beschikbaarheid. Knap dat je op uitnodiging kan bestellen. Leuk voor de innovators onder ons. Maar voorlopig nog niet geschikt voor de mass market.
Op de smartphonemarkt werd aan de hand van onderzoek vastgesteld dat positieve en negatieve berichten over een gsm het marktaandeel van een bedrijf kunnen doen verhogen met 10% of doen dalen met 20% over een periode van twee jaar. Dit als alle andere factoren gelijk blijven (maar dat wisten wel al, niet waar Blackberry… Passport). Dit effect alleen al maakt inzicht in Influencer Marketing leerrijk. Het kan de One zeker helpen bij het opbouwen van marktaandeel.
Het zal dus niet verrassen dat het voor een nieuw onbekend bedrijf met een product als de OnePlus One niet eenvoudig is om een verdeler te vinden op de markt. No distribution, no party!