Iedere dag checken wij onze e-mail en sommige van onze hebben meerdere email accounts. Zowel een voor thuis, privé en vaak nog een web based client voor verschillende doeleinden. Sinds lange tijd biedt Google gebruikers Gmail met meer dan 15GB gratis schijfruimte maar daartegenover staat natuurlijk ook iets, reclame. 

Al geruime tijd afficheert Google tekst advertenties die afgestemd zijn op content in je mailbox en bijvoorbeeld content of reclame die je hebt ontvangen. De zogenaamde tekst formaten herkennen we allemaal wel aan de zijkant wanneer we een e-mail openen. Naast de integratie van gerelateerde Google+ pagina’s zien we ook dat Google nu ook de advertentieruimte zal proberen te verkopen.

Wat zijn Sponsored Promotions?

Gesponsorde promotions is een nieuw advertentieformaat dat je misschien al bent tegengekomen in je gmail account. Waarschijnlijk dacht je aan nieuw display formaat maar het is toch iets anders.

Welke formaten en waar vind ik ze?

Aangezien Sponsored promotions nog in bèta zijn, zijn officiële benamingen van de formaten ons nog niet bekend. Het product draait in bèta. Dit betekent dat het niet voor iedereen toegankelijk is. Je account moet door je Google Account Manager gewhitelist worden voor deelname aan de bèta en meestal hanteert Google daar een aantal criteria voor. Hieronder geven we alvast een overzicht van de formaten die wij al eerder tegen kwamen.

Advertenties boven je geopende mails

Allereerst kun je Gmail Sponsored Promotions tegenkomen boven alle e-mails die je opent. Het is een tekstformaat en die vooraf wordt gegaan door een klein icoontje met een “price tag”. 



Reclame bij ‘reclame’

Google heeft vorig jaar een aantal veranderingen doorgevoerd in de organisatie van Gmail. Zo kwam het onder andere met de priority boxes zodat inkomende mails direct worden gefilterd in priority boxes. Een daarvan is de box reclame waarin Google automatisch nieuwbrieven en promoties plaats afhankelijk van je instellingen en herkenning van e-mail marketing campagnes. Dit laatste kan zowel zijn op basis van content als zeer waarschijnlijk ook domeinen van e-mail routers. In deze mailbox plaatst Google dan ook vet gedrukte advertenties die bijna lijken op inkomende e-mail maar zijn gemarkeerd als advertentie.

Advertenties naast je geopende mails

Het meest impactvolle formaat vind je naast e-mail die hebt geopend. Deze ruimte naast je e-mail werd altijd al gevuld met tekstadvertenties maar dit formaat springt zeker in het oog.

Dedicated landing pages

Maar wat maakt Gmail Sponsored Promotions dan zo speciaal? Wel in plaats van dat je met je advertentie doorverwijst naar je eigen website, blijf je met sponsored promotions binnen de gmail omgeving. Wederom slim van Google want het mag toch niet de bedoeling zijn dat je de gebruikers uit zijn omgeving haalt waar hij bezig is. Na de klik op de advertentie landt je op een aangepaste landing pagina. Boven krijg je de opties “afwijzen” om terug te keren naar je inbox en “doorsturen” om het aanbod door te sturen naar een vriend. En zo kan je campagne via mond-op-mond reclame ook bij geïnteresseerden terecht komen.

Geavanceerde targeting en optimalisatie mogelijkheden

Gmail sponsored promotions gebruiken een mix van reeds bekende en nieuwe targeting methodes. Zo kun je:

  • bestaande klanten bereiken met behulp van domain targeting
  • nieuwe klanten bereiken via negatieve domein targeting,
  • gebruik maken van demografische en interesse categorie om je doelpubliek te bereiken en,
  • gebruiken van trefwoorden en aankoopgeschiedenis om je doelpubliek te bereiken.

Daarnaast kun je het bereik van je campagne optimaliseren met behulp van een frequency cap binnen een termijn op maximaal 10 vertoningen binnen de 30 dagen tot aan het moment dat je advertentie werd geopend, opgeslagen of afgewezen. En dit alles wederom op basis van een CPC model. Het is nu nog wachten tot dit product beschikbaar wordt in België en dat zal nog wel even duren, vrees ik.