56 Procent van online ads worden nooit vertoond aan mensen. Dat maakt Google vandaag bekend. “Met de opkomst van nieuwe technologieën kunnen we tegenwoordig meten dat 56,1 procent van de display ads niet door mensen worden gezien,” zegt Google’s product manager Sanaz Ahari in een blogpost.
Bots & Slechte Locatie
De oorzaak ligt vaak bij een slechte locatie van ads. Vaak staan de ads ergens onderaan in het browservenster, waardoor ze niet kunnen gezien worden door mensen. Daarnaast zijn er ook heel wat bots (zoals internet crawlers) die websites bezoeken en dus ook geld kosten aan adverteerders. Deze beiden factoren samen zorgen voor het hoge percentage van 56,1 procent.
56 Procent is Opmerkelijk
Dit onderzoek zal ongetwijfeld voor commotie zorgen bij online adverteerders. Dat zo’n hoog percentage (56,1 %) van banners niet door mensen worden gezien is opmerkelijk.
Uit het onderzoek bleek ook dat verticale ads het over het algemeen beter doen dan horizontale ads. Wat ook opvalt: advertenties die ‘above the fold’ staan, worden daarom niet beter gezien. Google baseert haar data op informatie die het verzamelde in oktober 2014 van haar Doubleclick ads-server & het display netwerk.
Het lijkt ook op het eerste zicht vreemd dat Google met deze data naar buiten komt. Waarschijnlijk is de reden te vinden bij het product Active View, dat Google lanceerde. Active View analyseert hoe goed je banners worden gezien.
Onderstaande infographic zet de besluiten van het onderzoek op een rijtje: