Tim Cook had bij de lancering van Apple’s nieuwe producten een openhartig gesprek met Charlie Rose, een bekende Amerikaanse talkshow host. In een tweedelig interview vertelde hij veel over de nieuwe releases van Apple zoals de iPhone 6, iPhone 6+, Apple Watch en Apple Pay. Cook vertelt ook hoe het komt dat Apple zo succesvol is tegenover de concurrentie:
Apple wordt soms verweten niet divers genoeg te zijn in een snelgroeiend technologisch landschap. Zijn antwoord is even geniaal als het kort is: ‘It is easy to add, harder to edit.’ Dit antwoord van de CEO toont direct waarom Apple nog steeds het meest betrouwbare technologiebedrijf van tegenwoordig mag worden genoemd. Hocus pocus focus!
‘Apple's entire productline can be placed upon one table’
Apple’s filosofie lijkt bijna het omgekeerde van wat men mag verwachten van een technologiebedrijf waarbij men moet blijven innoveren om relevant te blijven, aforistisch samengevat als: ‘Today’s products are yesterday’s news’.
‘Focus is belangrijker dan diversiteit’, aldus Tim Cook. Ongenadige focus leidt tot ‘killer products’. Hij benadrukt verschillende keren dat hij en zijn team willen streven naar ‘de beste’ te zijn: niet zo maar alles doen wat mogelijk is, enkel dat doen waarin ze kunnen excelleren en de beste worden.
Ter vergelijking: Sony had meer variaties van de Walkman dan Apple in totaal producten heeft. Ook Google, Facebook en ‘grote rivaal in de smartphone aanbiedingen’ Samsung zijn er om bekend om ver buiten hun core business producten aan te bieden. Van Virtual Reality headsets (Facebook) tot stofzuigers (Samsung). Ondertussen behaalt Apple ongeveer de helft van zijn totale omzet (180 miljard dollar) uit 1 product: de iPhone.
‘The hardest decisions we make are all the things not to work on’
Tim Cook benadrukt wat Steve Jobs’s drijfveer van bij het begin inhield: meedogenloze focus behouden op die enkele producten waarvan je denkt dat ze mensen kunnen wegblazen van verbazing. Proberen producten te maken die begeerlijk zijn en iedereen wil hebben. En hier heb je focus voor nodig en de kracht om tegen briljante ideeën op bepaalde momenten ‘nee’ te zeggen.
Jony Ive, hoofd Design bij Apple, in een zeldzaam interview vermeldde dit onlangs nog eens in een interview met Vanity Fair: ‘What focus means is saying no to something with every bone in your body think is a phenomenal idea, and you wake up thinking about it, but you end up saying no to it because you're focusing on something else.’
‘It is easy to add, it’s harder to edit’
Doorheen de jaren is Apple gefocust gebleven om hun bestaande producten te optimaliseren en integratie te vergemakkelijken met andere Apple producten. Hun laatste verwezenlijkingen dragen bij tot een ecosysteem dat naadloos lijkt samen te gaan met de bestaande Apple producten en het gebruikersgenot alleen maar meer en meer vergroot. De releases van iOS 8 en Yosemite zijn hiervan schoolvoorbeelden. Hiervoor is focus nodig, toewijding en opoffering. De gedachte niet iets anders te doen maar het bestaande beter te doen is een moeilijke gedachte om aan vast te houden wanneer de weg moeilijk bewandelen wordt.
Maar het werkt voor Apple: deze laserfocus. Apple’s filosofie is zeldzaam in de sector en vaak moeilijk vol te houden. Men moet erop kunnen vertrouwen dat met enkele producten en mondjesmaat nieuwe releases door te voeren de consument tevreden en enthousiast blijft. Enkel dan, en alleen dan, wanneer ze de beste kunnen zijn wagen ze zich op nieuw terrein, ver buiten hun ‘comfort zone’.
Uitgaande van Apple’s filosofie waarbij nooit zonder reden een product wordt toegevoegd aan het portfolio, moet het wel bijzonder zijn wanneer ze dit wel doen. Juist daarom ben ik alvast zeer benieuwd wat de Apple Watch en Apple Pay zullen teweegbrengen.
Het volledige interview kan je hier bekijken: