Digitale en online diensten evolueren exponentieel. Na 20 jaar online activiteit hebben digitale technologieën onze manier van leven, werken en ontspannen fundamenteel veranderd. Dit is nog maar het begin en we hebben nauwelijks een idee wat er in de komende decennia op ons af zal komen. Het is erg spannend, maar deze evolutie heeft een grote impact op ons leven en ook op de manier waarop we zaken doen.

Digitaal is al jarenlang erg verstorend in verschillende sectoren. We bespreken hieronder kort de veranderingen in de reissector en ook hoe we de toekomst zien voor andere sectoren.

De reissector – De ene digitale revolutie na de andere

Toen het grote publiek toegang kreeg tot het internet veranderde de reissector enorm. Luchtvaartmaatschappijen en andere reisorganisatoren konden plotseling direct aan de klant verkopen via het internet, zonder dat hiervoor nog een tussenpersoon nodig was. Dit was de eerste digitale revolutie voor de reissector, waardoor reisagenten enorm veel klanten verloren in vakantieboekingen.

De reisagenten hadden nu 3 keuzes: doorwerken en proberen een aandeel van de markt vast te houden, stoppen, of zichzelf opnieuw uitvinden. De reisagenten die doorwerkten gingen voornamelijk vanuit thuis werken. Het zijn reisexperts geworden die zich focussen op reizen waarvoor klanten graag menselijk contact hebben, zoals backpacken, groepvakanties, cruises en luxe vakanties voor ouderen.

De directe verkoop aan klanten van de luchtvaartmaatschappijen had dus een enorme invloed op de reisagenten, maar anderen waren deze maatschappijen weer te slim af. Ze richtten websites op zoals Booking.com, waar de prijzen van verschillende maatschappijen vergeleken worden en waarop de klant direct zijn reis kan boeken.

Ondertussen hebben een aantal reisorganisaties zichzelf opnieuw uitgevonden en zijn er nieuwe spelers bijgekomen, die zich zijn gaan specialiseren in zakenreizen. Via Big Data analyseert NorthStar Travel Media hoe bedrijven kosten kunnen besparen en efficiënter kunnen reizen. Een gigantische, volledig nieuwe markt, mogelijk gemaakt door digitalisering.

Ook wij als consumenten hebben niet stilgezeten. Dankzij onze smartphones hebben we een persoonlijke assistent die ons altijd en overal toegang geeft tot het internet. Dit maakt reizen een stuk gemakkelijker, waar bedrijven graag op inspelen. Denk maar aan Uber, een eenvoudige app waardoor je direct verbonden bent met een heel netwerk aan chauffeurs.

Of denk aan Airbnb, waardoor we ook gemakkelijk en goedkoop ons verblijf kunnen regelen in bijna iedere stad in de wereld. Dit natuurlijk ten koste van de inkomsten van vele hotels.

De digitale revoluties sluiten dus deuren, maar ze creëren ook nieuwe mogelijkheden. Een bedrijf dat zichzelf digitaal kan transformeren kan nog steeds relevant zijn voor de markt op dezelfde, maar ook andere manieren.

De ‘Waves of Digital Disruption’

De reissector is zoals eerder vermeld niet de enige die door de digitalisering in metamorfose is gegaan. In de muziek industrie, de fotografie, de video verhuur en vele anderen sectoren gebeurt net hetzelfde. Misschien heeft u al gemerkt dat deze digitale verstoring in golven gebeurt. Ze volgen steeds sneller op elkaar dankzij de constante technologische doorbraken.

We geloven dat de volgende golven er al aankomen. Denk maar aan hoe Netflix de TV industrie verstoort, wat Tesla doet in de automotive, de mogelijke impact van beacons in fysieke locaties, etc.

Al deze nieuwe initiatieven roepen veel vragen op. Wat voor een impact zou Amazon Fresh kunnen hebben op retail? Wat gaat er met de gezondheidssector gebeuren nu er steeds meer druk ligt op transparantie? Wat gaat Google doen met hun robotica, smart lens, project loon, self driving cars, …? Hoe zullen crypto-currencies zoals Bitcoin de betaalsector beïnvloeden?

Hieronder hoe wij de ‘waves of disruption’ op ons af zien komen:

De belangrijkste 2 vragen die de lezers zich misschien zullen stellen zijn de volgende: Kan digitaal mijn bedrijf ook verstoren? Zo ja, wat kunnen we hieraan doen?

We denken dat vroeg of laat iedere sector door digitaal verstoord zal worden. Sommigen zelfs vaker dan 1 keer, zoals de reissector die we hierboven beschreven.

Digitale Transformatie is dus een grote uitdaging voor iedereen, daarom schrijven we hier momenteel een boek over met een methodologie die organisaties kunnen toepassen om hun toekomststrategie te bepalen. Op deze manier willen we bijdragen aan dit belangrijke proces.