Kinderen van de zogenaamde ‘generation z’ worden ook wel vaak gelabeld als ‘de digitale generatie’, de ‘digital kids’. Als merk of uitgever mag je die boot niet missen, maar hoe pak je dat het best aan? Hoe positioneer je je merk in die digitale leefwereld van kinderen? Een complexe vraag, maar hier zijn alvast 5 tips die je optimaal op weg zetten.
1. Zorg ervoor dat je de ‘buy-in’ hebt van de ouders
Terwijl kinderen niets liever willen dan zo veel mogelijk ‘schermtijd’, zien ouders dit vaak met lede ogen aan en houden ze ‘de vinger op de off-knop’. Zo beslissen volgens een Duits onderzoek 81% van de ouders over het gebruik van apps door hun kinderen*. De ouders vormen als het ware een buffer waar je door moet om met je digitale project tot bij de kinderen door te dringen. Daarom is het cruciaal voor het welslagen van je project dat je de ‘buy-in’ van de ouders hebt.
En hoe verkrijg je die? Drie sleutelwoorden bieden hier soelaas: ‘educatief’, ‘sociaal’ en ‘inclusief’.
- ‘educatief’: Zorg ervoor dat de kinderen iets kunnen leren van je digitale project, en de weerstand van de ouders zal wegsmelten als sneeuw voor de zon. Uiteraard moet het voor de ouders op het eerste gezicht duidelijk zijn dat je project een educatieve waarde heeft.
- ‘sociaal’ : een spel of activiteit die de kids samen met hun vrienden of broers of zussen kunnen beleven, zal meer krediet krijgen van de ouders.
- ‘inclusief’: bezorg een ervaring waarbij de ouders sterk betrokken worden. Help de ouders om dankzij je actie of project ‘quality time’ met hun kids te beleven.
2. Focus op de beleving, en niet op de digitale devices
Focus op de ‘content’, op sterke inhoud en niet op elektronische gadgets of toeters en bellen. Kinderen mogen dan wel gek zijn op alles wat digitaal is, voor hen is het digitaal-zijn op zich geen nieuwigheid. Voor hen is het er altijd al geweest. Kinderen vinden het normaal dat er voortdurend nieuwe devices, apps en toepassingen zijn.
Waar het echt om gaat voor de kids is de inhoud, niet de verpakking. Zorg dus voor sterke, frisse, verrassende content, content naar waar kinderen op zoek zijn. En naar wat zoeken ze? Dit brengt ons bij het volgende punt.
3. Bezorg kinderen entertainment
Voor kids zijn digitale media voor het grootste deel de speeltuin waarnaar ze op zoek gaan naar ‘fun’: humor, muziek en spel. Geef hen wat ze zoeken en ze zullen je dankbaar zijn!
4. ‘The devil is in the details’
Kinderen vormen een veeleisende, kritische en zelfs genadeloze doelgroep. Zit je leeftijds-targetting er een jaartje naast door het gebruik van een ‘foute’ filmheld? Belemmert een moeilijke passage in je digitale spel een vlotte doorloop naar het volgende level? Dan stopt het daar… Kinderen zien niet veel door de vingers. Erger nog: fouten kunnen een negatieve impact hebben op de verdere merkbeleving en een schadelijk viraal effect hebben op de speelplaats.
Hoe vermijd je dergelijke foute details? Dat lees je in onze vijfde tip.
5. Test je concepten en de uitvoering ervan met kinderen
Lees me goed: niet ‘met je kind’, maar ‘met kinderen’. Je eigen kind is per definitie geen typisch kind uit de doelgroep, hoe weinig je thuis ook maar over je werk praat.
Vertrouw ook zeker niet op je buikgevoel! Laat ons wel wezen: digitale media voor kinderen bestonden nog niet toen je zelf een kind was (en als ze al bestaan zouden hebben zouden ze intussen helemaal anders zijn). Dus per definitie ben je geen ervarings-expert.
Conclusie: test met kinderen. Doe je dat, dan mag je erop rekenen dat deze extra inspanning beloond wordt met creatieve input, rijke inzichten en vooral… de mogelijkheid om je project kid-proof en flatervrij te maken.
Tot slot
Wil je meer weten over digitale kids marketing? Een full-day congres over dit onderwerp wordt op 6 november in Brussel georganiseerd door Dreammachine Kids, de kids-afdeling van het digitale agency Dreammachine. Met een voormiddag vol theoretische inzichten en nuttige tips, een namiddag vol cases uit binnen- en buitenland, en als kers op de taart een echt kids panel.
Ontdek het volledige programma op www.digitalkidsmarketing.com. Mis dit niet en schrijf je nu in!