Foto: TEDxBrussels 




Gisteren ging in de Bozar TEDxBrussels door. Een evenement waar sprekers over de hele wereld naar afzakken om er hun ideeën te delen omtrent een bepaald thema. Het thema van dit jaar was: ‘Het grondgebied en de kaart’. De sprekers werden door Walter de Brouwer ingeleid als sprekers die weliswaar de kaarten niet lezen, maar optekenen. Een van de sprekers was Frederic della Faille, een Brusselaar die de oversteek heeft gewaagd naar Amerika om zijn ambities waar te maken, en op zijn weg een bijzonder interessante app heeft ontwikkeld: Frontback, een app die de 2 camera’s van je smartphone gebruikt om hetgeen wat je ziet en jouw reactie te bundelen in één beeld.

Na zijn lezing kregen we even de tijd om het met hem over zijn product te hebben en het traject hiernaartoe..

In een interview met Michael Arrington (oprichter TechCrunch) liet je eens met een glimlach opmerken dat de creatie van Frontback er kwam na het besef dat je anders terug naar België zou moeten keren. Hoe is je vertrek naar Amerika eigenlijk in zijn werk gegaan?

Frederic: ik zie het meer als een verhuizen naar de VS dan een vertrekken uit België. Het idee was nooit om zomaar te vertrekken uit België omdat ik niet meer van België hield. Maar ik was al langere tijd buiten België mij aan het oriënteren. Zo reisde ik met Seedcamp (investeringsfonds en accelerator) ook naar de VS.

Wat heeft je overtuigd om in Amerika te blijven?

Frederic: In de VS leerde ik een aantal zeer interessante mensen kennen die zich al volledig op mobiel richtten. In die tijd (2011) was er in België of Europa nog helemaal niet diezelfde focus op mobiele apps en toepassingen. Ik wou deze mobiele trend volgen en hierop inspelen. Het was dan ook logisch dat Amerika mijn thuisbasis zou worden.


Het is algemeen geweten dat het niet makkelijk is om als entrepreneur je weg te banen. Is er iets dat jou heeft geholpen in het competitieve entrepreneursklimaat van de VS?

Frederic: Voel het gevaar. Als je bijvoorbeeld teveel geld ophaalt en je een runway (investeringsterm die uitdrukt hoe lang je kan blijven bestaan met een bepaalde cashreserve) van 10 jaar hebt, dan kan je teveel uitrusten, wat niet goed is. Je moet het gevaar blijven aanvoelen omdat ze de creativiteit aanwakkert. Dit heeft ons indertijd ook tot Frontback gebracht.

"We stonden met onze rug tegen de muur en onze creativiteit werd aangewakkerd."

Hoe is Frontback dan ontstaan?

Frederic: Ons team’s oorspronkelijk product was Checkthis, een complexe storytelling app waarbij je meerdere foto’s en woorden kon samenvoegen om een moment samen te vatten [noot: Checkthis had een seedround (1ste ronde in een investeringsproces) gehad].

Ik had 15 jaar ervaring in communicatie en wou iedereen overtuigen dat Checkthis een interessante app was om mensen hun momenten met mekaar te laten delen. [noot: Checkthis verkreeg niet de aantrekking die ze verwacht hadden].

Maar met nog een runway van 2 weken, en het gevaar dat deze investeerders niet zouden herinvesteren in ons bedrijf, dacht ik na over het gebruik van meerdere foto’s en hoe een mens aan iedereen kan duidelijk maken waar zijn ervaring over gaat.

Dus Frontback is ontstaan uit het idee dat met 2 foto’s steeds een verhaal kan worden verteld?

Frederic: Inderdaad. Op een moment zat ik in mijn appartement in Brooklyn waar ik een foto maakte van mijn appartement en mezelf moe op de zetel. Deze foto had ik op Checkthis geplaatst en de Checkthis gemeenschap reageerde hierop zeer enthousiast. Op dat moment ontdekten we dat deze manier van storytelling wel eens zou kunnen werken. Frontback is zodoende ontstaan uit Checkthis, als een apart staande app.

Wat is de troef van Frontback?

Frederic: Contextualiteit is onze eerste grote troef. Aan de hand van 2 foto’s vertel je direct een verhaal. De realiteit op sociale media is tegenwoordig dat je bijna als reflex een foto zou delen van je eten. Maar je vrienden willen ook jou zien. Ze willen helemaal niet zomaar je eten zien. Dus we hebben getracht een transparante technologie te ontwikkelen die je hiertoe in staat stelt, intuitief.

En de andere troef dan?

Frederic: Ik denk ook het speelse karakter ervan. Je hebt twee camera’s op je smartphone die je kan gebruiken in één applicatie op hetzelfde moment. Het nodigt uit om hiermee te gaan spelen. Je reacties tijdens een voetbalmatch, je glimlach bij lekker eten, etc.. Het geeft je de mogelijkheid creatief te worden.

Frontback werd direct populair. Het werd 200.000 keer gedownload in de eerste maand door o.a. bekendheden zoals Ashton Kutcher, Snoop Dogg, Jack Dorsey, etc… . Op wat is Frontback zich na deze positieve ontvangst gaan richten?

Frederic: Op de interactie tussen onze gebruikers. We proberen een gemeenschap te creëren waarmee je de wereld kan ontdekken en met andere mensen kan interageren die je wel vaker niet eens kent.

"Frontback is een plaats waar je aandacht besteed aan andere mensen hun leven: van simpele momenten tot belangrijke gebeurtenissen."

Zo is er onlangs een leuk gebeuren ontstaan in Michigan. De kinderen hadden examens en begonnen hier Frontbacks van te schieten. Ze maakte er een soort van dagboek van. En door de mogelijkheden die ons platform kent, begonnen oudere mensen alsook leerkrachten hierop te reageren en steun te betuigen. Deze positieve interacties zijn een goed voorbeeld van waartoe Frontback kan gebruikt worden.

Het leuke is ook doordat je met Frontback contextuele foto’s trekt, je je connecties ook beter leert kennen: in wat hij doet maar ook in wat hij hierbij voelt. Zo is iemand die je volgt geen vreemde meer voor je, moest je hem op straat tegenkomen.


Een laatste vraag: Wat houdt de toekomst van Frontback in?



Frederic: Wij zullen ons blijven focussen op de gemeenschap te helpen hun momenten te laten delen. We zien onszelf daarom ook niet als enkel een technologisch bedrijf. We zijn bij Frontback allen empatisch en willen dan ook meer doen dan enkel de technologie van de app verbeteren. We leven ons ook in in de gemeenschap. Daarom dat we ook allen Frontback zeer veel gebruiken om mee te leven met onze gebruikers.

"De groei van onze gebruikers is ook nog steeds puur organisch. We doen nog niet aan marketing om bepaalde gebruikers aan te trekken."

We willen eerst het perfecte product creëren dat je in staat stelt om de wereld te ontdekken. En de laatste cijfers tonen dat we ook een grote aantrekkingskracht hebben in Brazilië en Azië. Zo is ons product ook meer en meer globaal aan het worden. Hierom kunnen we alleen maar blij zijn omdat we onze gebruikers een mogelijkheid willen geven om juist dit te doen: de wereld laten ontdekken doorheen de verhalen van anderen en hiervan een deel te worden.