Digitaal gedreven transformaties hebben volledige industrieën veranderd, van de verzekeringswereld tot de muziekindustrie en van de reiswereld tot aan boekenwinkels. In sommige gevallen heeft de bestaande business de tijd gehad om zich aan te passen, maar in andere gevallen heeft de ingang van het digitale tijdperk zelfs geleid tot de val van eens grote merken als EMI, Polaroid, Kodak en Blockbuster. Joseph Schumpeter beschrijft het geval van "creative destruction" van bestaande bedrijven door nieuwkomers met volledig nieuwe business modellen.
Creative Destruction
Deze creative disruption was al duidelijk in vele industrieën, maar de pharmaceutische industrie heeft nog niet veel echte disruptie gekend. Bestaande bedrijven hebben wel initiatieven ontwikkeld om digitaal in hun business model te omhelzen, maar in vele gevallen zijn het "add-ons", en niet echte transformaties.
De bestaande consument is echter in dit technologisch tijdperk aan een andere gang van zaken gewend: snelheid en de oplossing altijd bij de hand hebben. Startups zijn met een sneltempo bezig dingen te veranderen.
Kennisnetwerken
Healthtap in Amerika connecteert op dit moment meer dan 1,2 miljoen medici met patiënten en verzorgt directe antwoorden op vragen van medische aard. Als een afspraak nodig is, kan dat meteen geregeld worden met de specialist van je keuze. Kennis wordt dus voor iedereen beschikbaar.
Sociale netwerken
Ziek zijn is niet alleen een medicijn nodig hebben. Het heeft in veel gevallen een veel verregaandere invloed op het leven. Sociale netwerken als PatientsLikeMe spelen hierop in, met connecties tussen patiënten, familie, hulporganisaties en medici. Meer dan 250k mensen vinden steun in dit netwerk.
Applicaties
Mobiele Applicaties zoals AsthmaMD bieden patiënten van chronische ziekten de mogelijkheid hun eigen toestand te monitoren en actie te ondernemen in noodgevallen. Tijdens het doktersbezoek kan de patiënt bovendien data doorspelen aan de medicus en zo een veel betere diagnose gesteld worden.
Wearables
Wearables als Nike Fuelband en Fitbit maken proactief met gezondheid omgaan mogelijk. Ze zorgen op een aantrekkelijke manier voor gezondere levenswijzen en daarmee dus een belangrijke speler op de pharma-markt. Apple en Samsung hebben bovendien grote investeringen gedaan in wearables, en de verwachting is dat de markt binnenkort explodeert.
Zelfdiagnose
Steeds meer applicaties gebruiken de rekenkracht en sensoren van de smartphone om diagnoses te maken. Een voorbeeld daarvan is Scanadu, een (overigens Belgische) startup in Silicon Valley. Deze week liet de universiteit van München samen met (het Nederlandse) Skinview weten dat hun applicatie voor melanoom detectie in 92% van de gevallen "werkt".
Creatieve disruptie in Pharma?
Digitale of creatieve disruptie lijkt met dit soort startups nog erg ver weg. Startups hebben een gelimiteerd budget, en de pharmaceutische industrie leunt nog altijd op grote budgetten en patenten. Meestal heeft een industrie één grote speler nodig die de eerste stap zet. Dat is nu gedaan.
Samsung liet olangs weten dat het 2 miljard dollar gaat investeren in medicijnen. Een speler die alleen investeert in markten waarin ze nummer 1 kunnen worden. De grootste speler in smartphones, en net de eerste wearables verkoopt, waarmee via sensoren hartslag en temperatuur gemeten kan worden.
Een speler die perfect weet hoe "screens" werken, en hoe te connecteren met consumenten. Een speler die bovendien met gemak platforms als Healthtap en Scanadu kan kopen. Een speler die een compleet gezondheids ecosysteem kan aanbieden, van zelfsdiagnose tot actieve monitoring, van connecties tussen patienten en medici, van Big Data en predictieve analyze, en nu dus ook: medicijnen.
De geschiedenis heeft uitgewezen dat het tech ecosysteem slechts één grote speler per industrie toelaat: Google in search, Facebook in social, Paypal in betalingen...en nu dan Samsung in Pharma?
De toekomst zal het leren, maar dat Pharmaceutische bedrijven op hun tellen moeten letten is duidelijk. Creative disruption is dichterbij dan we denken.