Mobile app-gebruik is alomtegenwoordig, onze smartphone staat er vol van. Volgens Google hebben we gemiddeld 25 geïnstalleerde apps, waarvan 4 betaalde, en gebruikten we 10 apps in de afgelopen 30 dagen.

Een aspect van zoekmachine optimalisatie dat minder belicht wordt is het optimaliseren van apps voor de Google Play en de App Store. Er wordt veel minder bij stilgestaan maar ook hier zijn er technieken om beter te scoren dan concurrerende applicaties.

Op dit moment zijn er eigenlijk maar 2 app stores die de moeite waard zijn om tijd en energie in te steken. Beide systemen vertonen overeenkomsten maar er komen wel verschillende technieken aan te pas om je app te optimaliseren.

Belangrijk om hierbij in het achterhoofd te houden is het feit dat Google voor zijn Play Store kan terugvallen op de ervaring die ze doorheen de jaren opgebouwd hebben als zoekmachine. Ze hebben bovendien veel data van web search die ze ook hier kunnen toepassen en hergebruiken. Voor Apple ligt het net iets anders. Zij hebben, als media aanbieder, deze kennis niet in huis en kiezen dus voor een andere benadering. 

Hoe ontdek jij nieuwe apps?

Om je app in de kijker te zetten zijn er verschillende technieken. Maar vooraleer we iets dieper ingaan op SEO voor app stores (ook wel ASO oftewel App Store Optimization genoemd), moeten we eerst even kijken hoe mensen een nieuwe app ontdekken.

(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Wanneer we het ontdekken van een app per kanaal afzetten ten opzichte van het gemiddelde, dan merken we dat er weinig verschil is tussen het ontdekken van apps in de App Store en de Google Play store. Voor Apple is er wel een grotere invloed van „lijstjes”, en voor de Google Play store is het belang van de zoekmachine groter.

Maar algemeen gezien, is de store, en dan meer specifiek het browsen of zoeken, de belangrijkste manier om apps te ontdekken en te downloaden. Het belang van ASO of SEO voor apps, is dus een cruciaal element voor jouw app!

App Search Optimalisatie 2 fases

Net als bij een SEO traject voor websites zijn er ook bij de app stores 2 fases die doorlopen moeten worden.

  • De on-metadata optimalisatie: Dit zijn factoren die je allemaal zelf in de hand hebt.
  • De off-metadata optimalisatie: Deze factoren heb je niet zelf in de hand maar in beperkte mate heb je toch nog een zekere invloed.

1. On-metadata

App titles

Verwerk naast de naam van je app ook keywords in de title, maar met mate. Zorg er in eerste instantie voor dat het relevant is voor de app waarvoor je optimaliseert. Wat trial-and-error hierin kan een enorm verschil maken tot gemiddeld 10,3% hoger scoren in de ranking.


(Afbeelding: KISSme​​trics)

Description

Hier heb je 2 onderdelen, namelijk een korte beschrijving en een langere beschrijving.
De eerste moet de bezoeker overtuigen van het nut van je app en ervoor zorgen dat hij of zij doorgaat naar de detailpagina.

Op deze pagina krijgt hij een uitgebreid overzicht van de verschillende features zodat hij gemotiveerd wordt om de app te kopen/installeren. Het icoontje van de app kan hierbij een overtuigende rol spelen. Zorg ervoor dat deze van dezelfde kwaliteit is als je app.

Screenshots

De ideale manier om potentiële gebruikers warm te maken voor je app is door veelzeggende screenshots te plaatsen. Met deze screenshots maak je de bezoeker duidelijk wat je app allemaal in zijn mars heeft. Dit hoeven niet enkel afbeeldingen te zijn van de app zelf. Je kan hier ook annotaties aan toevoegen om tekst en uitleg te geven hoe de app precies werkt.

iOS heeft eveneens een keyword veld. Kies ervoor om belangrijke keywords die de app beschrijven hierin op te nemen. Het keywords veld is beperkt tot 100 karakters.

Dit keyword veld zal je niet terugvinden in de Play Store aangezien Google van mening is dat dit voornamelijk voor spam gebruikt wordt.

2. Off-metadata

Ratings en reviews

De ratings zijn een score op 5 en weerspiegelen hoe de app door de gebruikers onthaald wordt. Elke app krijgt een gemiddelde rating die een impact heeft op hoe goed de app zal scoren binnen de store. En hoe meer competitie jouw type app heeft, des te hoger de impact van jouw rating is.

Een review is de beoordeling die gebruikers plaatsen. Dit gaat niet onmiddellijk een impact hebben op de prestaties. Als hier echter overwegend negatieve kritiek staat dan zal dit zich automatisch ook vertalen in slechtere ratings.


(Afbeelding: KISSme​​trics)

Linkbuilding

Dit gaat enkel helpen voor de Play Store aangezien Google daar terugvalt op hun expertise als zoekmachine. Voor de App Store van Apple biedt dit echter geen toegevoegde waarde.

Succes meten

Zoals reeds gezegd is het niet eenvoudig om uitgebreide analyses te maken van de prestaties van je apps. Toch zijn er enkele best practices die je kan hanteren.

  • Het aantal downloads is een mooie weerspiegeling van het succes van je app. Hoe meer downloads, hoe beter. Het is natuurlijk belangrijk dat de gebruiker de app ook blijft gebruiken en deze niet onmiddellijk terug verwijdert.
  • Ratings en reviews kunnen je helpen om de kwaliteit van je app te evalueren. Hoe meer positieve beoordelingen, hoe beter. Probeer bugs altijd zo snel mogelijk op te lossen en de discussie los van de stores te houden zodat deze geen vertekend beeld geven.
  • De Top Charts geven een goed beeld van de vooruitgang die je geboekt hebt.

Net als bij een SEO traject is er geen checklist die je gegarandeerd succes oplevert maar met de bovenstaande tips kan je toch al een heel eind geraken.

Op Mobile Day spreek ik over "How to Rock your Mobile Strategy". Mis deze deep dive into Mobile niet!