Bron foto: Shutterstock
Nu bijna 50% van de Belgische bevolking een smartphone heeft, zit location based marketing in de lift. Dat heeft ook de Aziatische restaurantketen Lucy Chang begrepen. Zij trakteren alle bezoekers van Knokke-Heist, waar ze ook een vestiging hebben, sinds kort op gratis wifi over de volledige kustlijn. Over een afstand van 10km, van Duinbergen tot in het Zoute, kan je voortaan gratis draadloos surfen vanop het strand, de stranduitbatingen en zelfs je appartement op de dijk (als je dat zou hebben).
Lucy Chang
Hiervoor werkt Lucy Chang samen met het bedrijf BlueWave Marketing, specialisten in mobiele marketing. Er zijn 2 zware Telenetlijnen (met een totaal van 400 mbit) en op 16 verschillende locaties accesspoints voorzien om een vlotte internettoegang te garanderen.
Na een testfase deze zomer wordt het platform geoptimaliseerd. De deal is gesloten voor een periode van 4 jaar vertrouwde David Lesage (mede-oprichter BlueWave Marketing) me toe.
De WiFi-service wordt in het restaurant te Knokke gepromoot. Daarnaast mikt men vooral op mond-aan-mond reclame om bekendheid te verwerven. Strandbars geven bijvoorbeeld geen paswoorden meer van hun wifi aangezien er een gratis open netwerk is.
Slimme marketing
De gratis WiFi wordt aangeboden in sessies van 1 uur en je kan deze zo vaak herhalen als je wilt. Het enige wat je moet doen is ‘Free Wi-Fi Lucy Chang’ selecteren, dat je automatisch en steeds als eerste netwerk krijgt voorgesteld vanaf dat je iets doet met je smartphone. Via het ‘login’ scherm kan je eenvoudig, snel en zonder rompslomp of omwegen doorklikken.
Via het platform ontvang je berichten in ruil voor de gratis wifi.
Er werd geopteerd voor een advertising aanpak maar deze blijft beperkt: je krijgt slechts 1 advertentie per uur te zien. Een mooie deal in ruil voor een uurtje gratis surfen!
Deze week werd ook gestart met advertenties van derde partijen. Een interessante manier om het project bijzonder winstgevend te maken.
Daarnaast zijn er plannen om in de toekomst op specifieke tijdstippen van de dag (lunch en avondmaal) aan alle verbonden toestellen een online reservatieformulier aan te bieden om gebruik te maken van de ‘take away’ service van Lucy Chang.
Eens regelmatige gebruikers vertrouwd zijn met de wifi service kan het volgens mij een slimme zet zijn van Lucy Chang om nog extra’s te voorzien in ruil voor de ‘free wifi’. Ik denk bvb aan:
- kortingcoupons aanbieden in ruil voor meer gegevens
- routebegeleiding naar het restaurant via de Google Maps app vanaf je huidige locatie
- deelname aan een (Facebook) wedstrijd of game waarbij je ook vrienden kunt uitnodigen
- promotie van een app met bestelmogelijkheid
- menusuggesties en reservatiemogelijkheid via miniwebpage
- inpikken op events in de buurt, denk aan het We Can Dance festival, avondmarkten, ...
- ...
Dagelijks 5.000 à 10.000 WiFi-gebruikers
Het kusttoerisme lokt 230.000 dagtoeristen op een topdag, dat blijkt uit cijfers van Westtoer (zomer 2013). In totaal goed voor meer dan 6 miljoen dagdoeristen tijdens de zomerperiode en bijna 17 miljoen toeristen over een gans jaar waarvan Knokke-Heist, na Oostende, het beste scoort met 2,8 miljoen kustgangers (toerisme kerncijfers 2012 voor de kust).
Uit de laatste MMS-studie (Multi-screen & Mobile Survey), uitgevoerd door het department 2MV Data Consulting van Havas Media Brussels, bleek dat 46% van de Belgen een smartphone bezit.
Op basis van bovenstaande cijfers kunnen we dus concluderen dat Knokke-Heist ongeveer een potentieel heeft van 1,28 miljoen smartphone gebruikers per jaar. Voor de maand augustus komt dit op iets meer dan 250.000 smartphone gebruikende dagtoeristen (augustus is goed voor 20% van het dagtoerisme per jaar). Een mooie vijver om uit te vissen voor Lucy Chang…
Lucy Chang laat weten dat ze hopen om dagelijks 5.000 à 10.000 mensen te verheugen met de gratis wifi. Of ze deze cijfers halen, zal de toekomst uitwijzen. De meest recente cijfers tonen een stijgende lijn met een piek afgelopen zondag: er werden 3.847 unieke gebruikers of effectieve surfers genoteerd op 3 augustus.
Meetbare resulaten
Door het aanbieden van gratis wifi kunnen de resultaten makkelijk gemeten worden. In het geval van Lucy Chang zal men in de toekomst bijvoorbeeld perfect weten wie ‘take away’ bestelt naar aanleiding van de wifi service.
Ook data in verband met herhaald gebruik van de gratis wifi, locatie van de wifi gebruikers, de afgelegde weg, … zijn beschikbaar. Handige inzichten met het oog op strategische beslissingen, ik denk aan het detecteren van ‘hotspots’ waar Lucy Chang zichzelf meer in de kijker kan werken met bvb een opvallende promowagen.
Als ik binnenkort in Knokke ben, zal ik de gratis wifi beslist testen. En ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen… Deel ze gerust hieronder!