Het gerucht doet al meer dan een jaar de ronde dat Apple overnamegesprekken zou hebben met Tesla. Sommigen zouden het dé overname van deze nog jonge eeuw vinden, anderen vinden het dan weer complete onzin en schrijven het af als doorgedraaide speculatie van analisten die hun tijd willen opvullen. Het klinkt alvast spannend, te mogen denken dat er binnenkort auto’s van Apple rondrijden, aangestuurd met Tesla’s spitstechnologie. Een compleet nieuw terrein voor Apple, in samenwerking met die andere Grootheid der Innovatie: Elon Musk. Wat precies moet men in deze discussie van mekaar onderscheiden?
Apple: steeds op zoek naar baanbrekende innovaties
Eén reden dat het gerucht een jaar geleden ontstond was door de tegenvallende cijfers van Apple zelf. Men argumenteerde dat er plaats moest komen voor nieuw groeiterrein. Een innovatief bedrijf overnemen in de auto-industrie met een vergelijkbare doortastendheid leek een logische keuze. De iPhone 5 sales waren niet meer wat het geweest was, iTunes sales waren al langere tijd aan het terugvallen, iPad sales waren dezelfde weg op aan het gaan, Apple TV’s grote doorbraak bleef maar vooruitgeschoven worden en een nieuw product liet ook al lang op zich wachten. Tijd voor vernieuwing dus, en dit desnoods van buiten af!
Apple’s berg geld: wat kan je daar mee doen?
Op papier kan Apple zich Tesla makkelijk veroorloven. Met ~155 miljard dollar in cash en Tesla’s marktwaarde van ~32 miljard dollar lijkt het zelfs een koopje, ook al wordt een goede premie betaald en wordt het afgerond op 50 miljard dollar. Voor meerdere analisten een betere optie dan de stocks buyback-optie die Apple conservatief uitdraagt.
Met de hete adem in de nek van beursactivisten zoals Carl Icahn heeft Apple voor het eerst een overname gedaan die boven de 1 miljard dollar is gegaan: voor 3 miljard dollar kocht het Beats op. Dit gaat in tegen de trend van Apple die zich bij overnames lijkt te leiden door de ‘buy small, grow bigger’-gedachte. De duurste overname vóór Beats was namelijk voor 400 miljoen dollar. Zo kocht Apple toen Next, het bedrijf van Steve Jobs, die daardoor zijn weg terug naar Apple vond.
Waarom dan het uitzinnig voorstel om Tesla over te nemen? De algemene roep van investeerders blijft dat er iets meer met al dat geld moet gedaan worden dan het bij wijze van spreken conservatief op de bank te laten wegkwijnen. Er liggen opportuniteiten in de markt, en zeker als technologisch bedrijf, moet men hierop inspelen, om ook de toekomst te verzekeren. Maar deze overname zou met voorsprong hun laatste overstijgen, ~17x namelijk, aangenomen dat het voor 50 miljard dollar zou worden overgenomen. Is dat wel realistisch?
Waarom Tesla?
Waarom draait de discussie al langere tijd om de overname van Tesla? Met dezelfde duizelingwekkende som geld (~155 miljard dollar) kunnen toch ook andere bedrijven worden overgenomen? Misschien zelfs iets kleinere maar in verschillende opkomende industrieën.
Bijvoorbeeld de overnames van een 3D printing bedrijf, een innoverend kledingbedrijf, een luxe brillenbedrijf en bijvoorbeeld een vervoersbedrijf: allemaal ook consumentgerichte bedrijven die het leven van de Apple-klant zouden verbeteren. Voorgaande voorbeelden zouden respectievelijk de volgende kunnen zijn: Stratasys (~5.5miljard) , Under Armour (~15.5miljard), Warby Parker (~500miljoen) en Uber (~40miljard): opgeteld zou dat ongeveer uitkomen op ~38.5miljard dollar, wat nog steeds de mogelijkheid laat om een goede premie te betalen, stel van ~11.5miljard, wat een totale som geeft van 50 miljard dollar.
Dat zou dus ook geen slechte investering zijn; gericht op de consument, verspreid over meerdere takken wat dan weer de mogelijkheid zou bieden veel meer mensen te laten kennismaken met Apple’s kwaliteitsservice.
Daarom Tesla!
Maar als Apple maar zelden aan ‘branching-out’ doet, dan is voorgaand idee nog meer absurd dan het idee dat Tesla een goede fit zou zijn. Apple in combinatie met Tesla kent wel degelijk wat opportuniteiten:
- Zo is ook Tesla een premium product, state of the art met een hoge verkoopwaarde. Juist wat Appleproducten ook hebben.
- Tesla draagt ook innovatie uit.
- Tesla kent een grote groeimarge. Tot op heden kan ze zelfs niet aan de vraag voldoen.
- Tesla is beginnen te investeren in Gigafactories, waardoor ze eveneens een speler zou kunnen worden in de energiemarkt, wat weer andere opportuniteiten met zich meebrengt.
- Tesla brengt binnenkort een SUV-model op de markt, wat haar meer tot een volwaardige autospeler zou maken.
- De auto is een gebruikersproduct dat een grote rol speelt in ons moderne leven.
- …
En er zijn synergieën:
- Tesla heeft nu al een app op de iPhone waarmee meerdere dingen van de auto kunnen aangestuurd worden (vergrendeling, opladen, navigatie, .. )
- Apple heeft juist zijn eerste push in de auto-industrie bekend gemaakt: CarPlay
- Tim Cook is een supplychain-genie, wat Apple in de ‘magere’ jaren, alsnog grote winsten heeft opgeleverd, en interessant is voor een autobedrijf dat hiermee ook te maken heeft. (een reden dat de vraag niet kan bijgehouden worden, zo gaf Musk onlangs nog toe, komt doordat de supplychain nog niet gestroomlijnd is op elk vlak)
- Elon Musk is een visionair die al langere tijd met Steve Jobs wordt vergeleken. Zo iemand in de Raad van Bestuur hebben zetelen kan bijna alleen maar goed aflopen.
- …
It takes 2 to tango
Voor beide uitgangsposities valt wat te zeggen. Men zou het moeten doen omdat het een uitzonderlijke kans is om in de auto-industrie te stappen: Tesla is een nog jong bedrijf en werkt aan iets dat de wereld kan veranderen (wat ook steeds Apple’s ambitie is) en toont dat het dingen kan waarmaken. Het is het enige puur elektrische autobedrijf en ze leven nog: dat zegt al heel wat. Elon Musk als visionair zou kunnen samenwerken met dat andere visionaire bedrijf: Apple. En ga zo maar door.
Maar waarom zou men het doen? Wat het moeilijk maakt: Apple weet niets van de auto-industrie. Men zou al snel in aanvaring kunnen komen met de autogiganten wanneer het aantal verkochte auto’s gevoelig opgevoerd zou worden om de omzet enigszins aantrekkelijk te maken in Apple’s ogen (beoogde omzet Tesla 2014: 4 miljard dollar, Apple omzet 2014: 180 miljard dollar). En zo verder.
Ik denk dat deze discussie voornamelijk ontstaan is omdat Apple zo’n onwaarschijnlijk grote berg geld ter beschikking heeft waarmee het ogenschijnlijk niets uitvoert. Daarnaast lijkt Apple ook steeds meer tips te geven dat het bereid is om een auto-bouwer te worden. Het doet menig mens eens dromen over de mogelijkheden die een dergelijke berg geld met zich kan meebrengen. Vanuit het perspectief van Apple’s overnamegeschiedenis zou men het plan direct opbergen als krankzinnig. Vanuit het perspectief wat beide partijen voor elkaar zouden kunnen betekenen zou men het er over kunnen hebben.