“Online diensten die iets gratis aanbieden zijn niet te vertrouwen,” stelde Apple CEO Tim Cook onlangs. “Als gebruiker ben je dan immers het product en dus wordt jouw data doorverkocht”. Cook gaf hiermee onrechtstreeks kritiek op bedrijven zoals Google & Facebook. Een uitspraak die in het verkeerde keelgat schiet bij Facebook-CEO Mark Zuckerberg:
“Tim Cook’s visie is belachelijk”
Zuckerberg noemt Tim Cook’s visie over gratis diensten ronduit belachelijk. Hij stelt dat gratis diensten helemaal niet persé slecht hoeven te zijn voor de eindgebruiker. “Als Apple wél zo goed is voor de eindgebruiker, waarom maken ze hun producten dan niet een pak goedkoper?,” vertelde Zuckerberg aan Time Magazine.
“A frustration I have is that a lot of people increasingly seem to equate an advertising business model with somehow being out of alignment with your customers. I think it's the most ridiculous concept. What, you think because you're paying Apple that you're somehow in alignment with them? If you were in alignment with them, then they'd make their products a lot cheaper!”
“Facebook wil iedereen bereiken, daarom is het gratis”
Facebook blijft gratis omdat ze haar diensten overal ter wereld wil aanbieden. Als je de grootste wil zijn, dan kan je dat volgens Zuckerberg niet doen met dure prijzen. Daarom is het voor Zuckerberg van hoofdbelang om Facebook gratis te houden; en daarvoor heeft het natuurlijk advertenties nodig.