‘Live streaming’ is als verschijnsel dit jaar exponentieel gegroeid sinds het in de spotlight stond op SXSW en de groei ervan lijkt niet te vertragen. Deze groei vertaalt zich in een strijd tussen twee populaire apps: Periscope en Meerkat.
Innovaties gedijen wanneer ze inspelen op een behoefte, als ze inspelen op een ‘gain’ voor een consument, of de oplossing zijn voor een ‘pain’. Soms vervullen ze ook gewoon de ‘taak’ die de klant wil vervullen, perfect.
Wie is er nu blij met de komst van Periscope of Meerkat?
Je bereikt een fit wanneer je mogelijke klanten enthousiast kan maken met de value proposition die je hebt uitgewerkt. Je mag dit verwachten als je inspeelt op een belangrijk taak die keer op keer moet worden afgehandeld, maar ook als je een ‘pain’ van de baan ruimt en wanneer je een essentiele bijdrage levert, met andere woorden een ‘gain’ die consumenten weten te waarderen.
Ondanks dat Meerkat en Periscope nog relatief nieuw zijn, hebben beide ongetwijfeld te kampen met een lastige fase. Gebruikers weten niet zeker wat voor soort inhoud men best voorschotelt om het publiek aan te trekken, bij gevolg zitten we in een herkenbare fase waarin veel nutteloze content wordt verspreid.
Is er iemand geboeid door het live-streamen van jouw wandeling met de hond of de inhoud van jouw brooddoos? Het is misschien wel bedenkelijk spannend voor een gebruiker, maar zou een kijker keer op keer willen afstemmen? Waarschijnlijk niet.
Eigenlijk zijn mensen spontaan zelden interessante storytellers op sociale media. Die waarheid moeten merken en bedrijven doen nadenken en vooral doen aanzetten tot voorbereiden eer ze met beide benen in livestreaming springen.
Het klinkt aannemelijk dat er in elke tweet, post of blog die een merk post veel voorbereiding gestoken wordt en een zekere filter gebruikt wordt op de sociale profielen van onze lievelingsmerken. Hoe kunnen bedrijven gebruik maken van dezelfde strategie voor live video? Live video of streaming biedt bovendien veel minder controle over wat er in de ether wordt ingestuurd. Live video biedt opportuniteiten: het is een perfecte extentie voor je storytelling of storydoing strategie.
3 tips om live streaming toe te voegen aan jouw Content Marketing Strategie
1. Top 5 Pains or Gains
Werk samen met een team en verhelpt de Top 5 van de meest voorkomende ‘pains’ van jouw klanten. Waren er veel vragen over een nieuwe product feature dat net werd gelanceerd? Heeft uw engineering team een bug kunnen oplossen? Gebruik je favoriete live video toepassing om je boodschap te streamen. Vertel waarom de bug zich voordeed, en wat je eraan doet (of gedaan hebt) om het te verhelpen. Jouw publiek zal het inzicht in uw aanpak niet alleen waarderen, maar waarderen dat ze gehoord worden.
2. AMA’s or “Ask Me Anything”
AMA, de afkorting voor "Ask Me Anything" is een concept dat populair is bij de gebruikers van reddit.com. Een individu is dan bereid om alle vragen te beantwoorden die gekozen werden door het publiek. Het publiek mag stemmen op de vragen die ze beantwoord willen zien. De geïnterviewde reageert vervolgens op de vragen op een manier die hij verkiest. Google gebruikt deze techniek ook intern, zo stellen de personeelsleden vragen aan het management op wekelijkse basis en op wereldwijde schaal. Super cool!
AMA’s sessies worden nu ook steeds populairder als marketing techniek, naar je consumenten toe (een Zuckerberg voorbeeld.) Je kan zo antwoorden geven op bepaalde vragen of vaak gemaakte opmerkingen. Je kan je live stream nog hergebruiken als je ze ook toevoegt aan reacties op sociale media, wat ervoor zorgt dat je merk een erg menselijke uitstraling krijgt.
3. Demos and Product Announcements
Sales Leads - Wie is er niet geïnteresseerd in het genereren van meer leads? Stream een demo naar je influencers en zorg voor een brede distributie van de content op social media. Volg de resultaten van de verschillende frequenties van de streams. Krijg je meer kijkers door een wekelijkse streaming? Tweewekelijks?
Lanceringen - Belangrijke lanceringen en aankondigingen kan je op dezelfde manier behandelen. Maak een live stream om nieuws te delen met je influencers en uw publiek. Zorg ervoor dat je de inhoud en de lengte van de stream bijschaaft tot je analytics aangeven dat ze optimaal zijn.
En nu? Is er een winnaar in zicht?
Periscope, is bijna identiek aan Meerkat, maar heeft een veel sterker bereik dankzij de Twitter user base (het werd dan ook gekocht door Twitter). (update: Meerkat sloot op 4 april 2015 een overeenkomst met Facebook om het tij te keren). Een gebruiker krijgt dan ook meteen sneller een stormloop van (honderden) kijkers van over de hele wereld dan op Meerkat.
Eén van de grootste verschillen tussen Periscope (358.000 gebruikers) en Meerkat (836.000 gebruikers) is de replay optie van je streams op Periscope. De streams verdwijnen dus niet in de ether, gebruikers kunnen hun live streams sparen en ook zoeken naar andere recente broadcasts.
De meeste reviews van de tech media zijn lovender over Periscope dan Meerkat, hoewel deze eerste was op de markt. De laatste VentureBeat statistieken vind je hier.
Maar wie is echt aan het winnen?
Of het een lange levensduur kan verhopen, zal ook bepaald worden door de dagelijkse storytelling van zijn gebruikers die hopelijk meer diepgang zal brengen dan een streaming van inhoud van hun koelkast. De tijd zal uitwijzen wat de ROI’s zijn van de marketing acties die gevoerd worden op dit nieuwe medium.
"Periscope lijkt voorlopig een snellere consumentenadoptie te veroveren dan dan Meerkat."
Periscope ruikt naar winnaarszweet. Zal het blijven duren? Misschien. Het biedt alvast een gain aan voor zij die meer interactie zoeken met de consument, net als live streaming op de klassieke media. Ook dat is nu toegangelijk geworden, een hindernis minder tussen het bedrijf en de klant. Merken die er nu al waarde in zien (Spotify, Red Bull, Pepsi-owned Mountain Dew, DKNY) voegen daarom live streams toe aan hun content marketing strategie.
Zoek alvast naar je early adopters en influencers in live streaming!