Facebook heeft het algoritme van zijn newsfeed deze week nog maar eens aangepast. En voor pagina-beheerders is dat opnieuw geen goed nieuws, want de posts van pagina’s zullen nog minder organische reach krijgen dan voordien al het geval was. Facebook kondigde namelijk aan dat er vanaf nu meer berichten van je vrienden in je newsfeed zullen passeren, en dus minder van pagina’s. Daarnaast zullen ook de posts waar je vrienden op reageren minder vaak getoond worden, omdat uit onderzoek is gebleken dat Facebook-gebruikers dit soort posts het minst relevant vinden.
Je zal je reach dus verder zien zakken als je blijft posten zoals je dat voorheen deed. Om toch meer van je fans te bereiken, heb je 2 opties: je boost je post en verhoogt de reach dus door te betalen, of je zorgt ervoor dat je interactieve content post die je fans aanmoedigt om hun comments achter te laten of nog beter: je post te delen. En dat die content niet altijd ingewikkeld in mekaar moet zitten, bewijzen de volgende 5 snelle tips:
1. Beantwoord de meest gestelde vragen van je klanten
Je klanten zitten ongetwijfeld met vragen over je dienst of product, en als je op social media naar hen luistert, heb je in no time een overzicht van de meest gestelde vragen. Wanneer je die vragen voor hen beantwoordt, zal je niet alleen vertrouwen kweken, maar je zal zien dat je fans deze content ook graag zullen delen. Eén van de belangrijkste redenen om content op social media te posten, is namelijk om te tonen wat je kan of weet. Als jouw content er dus voor zorgt dat je fans iets kunnen tonen wat hun vrienden nog niet weten, zullen ze niet lang twijfelen om die kennis te delen.
Wat zeker ook werkt, is wanneer je je fans zelf inschakelt om de vragen te beantwoorden. Vraag hen naar de beste tips rond een bepaald onderwerp en je zal zien dat de comments op je post zullen binnenstromen!
2. Creëer een Fill in the blank post
Het zal je verbazen hoe goed een simpele „Fill in the blank” post werkt. De streepjes die ingevuld moeten worden hebben duidelijk een onweerstaanbaar effect op Facebook-gebruikers en daar kan je natuurlijk maar handig gebruik van maken. Zorg er wel altijd voor dat je post past binnen het onderwerp van je pagina en dat het iets is waar werkelijk iedereen op kan antwoorden. Zo hou je het publiek zo groot mogelijk en word je ongetwijfeld overrompeld door comments!
3. Deel een inspirerende quote
Als je zelf eens even naar je newsfeed kijkt, kom je zonder veel te scrollen sowieso een quote tegen. Je hebt ze in alle maten en gewichten, maar ook hier geldt dat je quote simpelweg bij je merk moet passen. Quotes uit de mond van een gele minion zullen niet aanslaan bij een doelgroep van hoogopgeleide mannen, terwijl een poëtische quote van Leigh Hunt geen hoge ogen zal gooien bij tienermeisjes. Maar als je zorgt voor een quote die past in de stijl van jouw merk, zal je de shares snel zien groeien.
4. Kies voor een potje nostalgie
Een groot deel van Generation Y heeft vorige week op Studio Brussel genoten van de Top #vandejaren90. En de reden daarvoor is simpel: pure nostalgie! We lachen als jongere generatie vaak met onze ouders en grootouders die het hebben over „in mijne tijd”, maar we kijken zelf ook al maar al te graag terug naar vroeger. En op dat gevoel kan je als merk makkelijk inspringen. Je kan zelf beelden uit het verleden tonen of herinneringen van jaren geleden ophalen, maar vraag zeker ook naar de herinneringen van je fans. Hoe gebruikten zij jouw product 10 jaar geleden? Of hoe losten zij hun problemen toen op terwijl er van jouw product nog geen sprake was?
5. Speel in op de actualiteit
Niet alleen het verleden werkt goed op Facebook, ook de actualiteit kan de reach van je posts aardig helpen. Inhakers scoren namelijk altijd, als ze tenminste goed gemaakt zijn. Maak daarom al een lijstje van grote evenementen of populaire TV- of radioprogramma’s die passen bij jouw merk, zodat je op voorhand al kan nadenken waar je eventueel op kan inhaken en laat op die momenten je creativiteit de vrije loop!
Ga jij aan de slag met deze tips? Laat dan zeker in de comments weten wat het resultaat was!
Foto: Shutterstock