Als (toekomstige) ondernemer krijg je waarschijnlijk een overvloed aan menigen op je schoot geworpen over hoe je jouw business het beste in de markt zet. Wij hebben enkele inzichten die er écht toe doen op een rijtje gezet voor jou. Deze TED Talks moet je als ondernemer gewoon gezien hebben:
Simon Sinek: start with the why
Deze presentatie van Simon Sinek is zich aan het ontpoppen als een must-see presentatie voor ondernemers. In zijn talk analyseert Sinek hoe succesvolle organisaties communiceren en toont hij hoe echte marktleiders denken.
Het grote geheim zit hem volgens Sinek in de waarom-vraag. Erg logisch, maar vele merken maken hierin nog grote fouten. Hieronder kan je bekijken hoe je als ondernemer je communicatiestrategie moet finetunen.
Gary Vaynerchuk : Doe wat je het liefste doet, zonder excuses
Gary Vaynerchuk legt uit dat als je wil denken aan je klanten, gebruikers, volgers of je community, dat je in eerste instantie aan jezelf moet denken. Het start allemaal bij jezelf. Doe je al een aantal jaren een job die je echt niet graag doet? Neem het risico en volg je hart! Volg je droomcarrière waarvan je altijd dacht dat je het niet (aan)kon of het risico niet durfde te nemen. Kijk in de spiegel en vraag jezelf: wat wil ik doen voor de rest van mijn leven?
Elizabeth Gilbert: Succes is falen en de drive om door te gaan
Beroemd voor haar boek “Eat, Pray, Love”, legt Elizabeth Gilbert uit dat ze gedurende zes jaar niets anders dan afwijzingen kreeg voor haar boek. Elke keer dat ze eraan dacht om op te geven, realiseerde zij zich dat ze meer van schrijven hield dan dat ze het falen haatte. Daarbij wil ze zeggen dat ze meer van schrijven houdt, dan van haar eigen ego.
Ego’s kunnen heel wat blootleggen, wanneer we falen. Gilbert’s talk is een goede eyeopener en reminder dat je datgene waar je van houdt moet blijven doen, vooral te midden van al dat falen.
Seth Godin: Hoe verspreid je jouw ideeën?
In de startup industrie ligt de focus op unieke, creatieve en revolutionaire ideeën die het landschap compleet veranderen. Maar om je idee ook echt succesvol te maken, argumenteer Godin dat het niet om het idee zelf gaat, maar wel om de manier waarop we het idee presenteren. De manier waarop we dat doen, moet nodig veranderen.
Je idee presenteren aan zowat iedereen helpt niet, maar je idee tonen aan diegenen die echt willen luisteren, zorgt voor verandering. Er zijn mensen die echt willen luisteren omdat ze gewoonweg geobsedeerd zijn voor een bepaald idee. Wanneer je tot hen spreekt, zullen ze ook echt luisteren en als je echt geluk hebt, zullen zij op hun beurt je idee verspreiden.
Brené Brown: de kracht van kwetsbaarheid
Als zaakvoerder van een eigen zaak is het gemakkelijk om jezelf de druk om te presteren op te leggen. Je denkt waarschijnlijk dat dat de enige manier is, waardoor mensen jou serieus nemen en waardoor je bedrijf kan groeien.
De kracht van een onderneming ligt in de kwetsbaarheid die ze uitstraalt. Kwetsbaarheid zorgt ervoor dat je duurzame en echte menselijke relaties kan uitbouwen.
Geïnspireerd geraakt? Wij hopen van wel! Veel succes met je onderneming.