Het is zeldzaam. Maar sommige web design principes veranderen weinig tot niet. De ene is al wat logischer dan de andere. Deze web principes zijn al jaren oud maar worden door vele designers gebruikt omdat ze belangrijk blijven. Paul Boag, spreker op Conversion Day 2015, zet 6 principes op een rijtje:
1. Design moet snel zijn
Mensen zijn van nature uit heel ongeduldig. Het design van je website mag nog zo goed zitten, mensen blijven niet lang genoeg zitten om de website uiteindelijk te kunnen bekijken. Traagheid wordt bestraft.
Google beloont bedrijven met een snelle website en plaatst de site hoger in de ranking. Test hier bij Google PageSpeed Insights jouw website en krijg een volldig rapport met werkpunten.
2. Design moet de content ondersteunen
De inhoud van de website moet nog altijd op de voorgrond staan. Het is een feit dat de prospect of klant veeleisender is geworden wat betreft design. Maar het is aan de web developer/designer om de look en feel van een website zodanig op te maken, dat het de inhoud ondersteunt en de aandacht ook daarop vestigt. Soms moet je daarvoor jouw designer intomen. Want soms zijn leuke of mooie ingrepen minder converterend. Dus laat content altijd primeren.
3. Design moet een specifiek doel verwezenlijken
Een site is geen kunstwerk. Kunst volgt haar eigen patroon, meestal zonder een wezenlijk doel. Bij het design voor een site is dat niet zo. Doelen zoals conversie en call to action zijn meetbaar. Test, analyseer, pas aan en blijf meten.
4. Design moet flexibel zijn
Flexibiliteit moet op drie manieren gebeuren. Allereerst is het belangrijk dat het design kan aangepast worden aan het medium. Zomoet de site op exact of quasi exact dezelfde manier te bekijken zijn op een smartphone als op een pc. Ten tweede moet een site ook aangepast zijn aan de eindgebruiker. De consument kan kleurenblind zijn of slechtziend. Ook op die situaties moet de web designer voorbereidt zijn om een site te optimaliseren.
Ten derde is het belangrijk dat het design kan aangepast worden wanneer de behoeftes van de organisatie veranderen. Bijvoorbeeld : de organisatie gaat rebranden. Laat het design dit makkelijk toe? Of wat met video’s die meer moeten geïntegreerd worden in de website. Lukt dat wel met het huidige design?
5. Design moet de consument faciliteren
Een website moet niet alleen de doelen van de organisatie verwezenlijken, maar moet ook helpen bij de doelen van de consument. Daarbij is de usability testen van een website een must, het vormt het hart van design.
6. Goed design moet kunnen evolueren
Als laatste is het belangrijk dat design evolueert. Evolueren in de zin van testen, bekijken en evalueren om dan opnieuw te testen. Het is een continue proces waaruit zal blijken dat er weinig zekerheden zijn en iedere test het waard is geweest om te testen.
Wil je nog meer tips?
Paul Boag, UX expert spreekt op Conversion Day 2015 en was eerder al te gast op Phare Conference 2014. Met een gemiddelde score van 9,5/10 de beste Bloovi spreker ooit! Hij deelt zijn kennis op 2 juni en je mag hoge verwachtingen hebben.