Een winst van 92 miljoen dollar op een omzet van 23,2 miljard dollar. Oftewel een winstmarge van 0,4 procent. Het oogt bijzonder mager. Maar voor Amazon is dat goed genoeg om een koersexplosie te ontketenen. Dat de online gigant een omzetgroei van 20 procent kon voorleggen, heeft vast ook iets te maken met het beleggersenthousiasme. Maar dat er nu ook iets van overschiet op het onderste lijntje van de resultatenrekening, is al goed voor euforie. Analisten hadden vooraf unisono een verlies ingecalculeerd.
Amazon: draait al 20 jaar verlies, tot nu
Het valt de analisten deze keer moeilijk te verwijten dat ze ernaast zaten. Oprichter en CEO Jeff Bezos negeert al twee decennia stoïcijns de notie van winst maken, soms tot grote frustratie van Wall Street. Bezos herinvesteerde wat binnenkwam liever in het droogleggen van de concurrentie met extreem competitieve prijzen, geografische uitbreiding, het perfectioneren van zijn dienstverlening of nieuwe omzwervingen in hardware, televisie of webhosting.
Door geestdriftig te investeren beoogt Bezos te domineren in zo veel mogelijk terreinen. En zodra je overal domineert, volgt de winst vanzelf, luidt het motto van de Amazon- oprichter.
Beleggers volgen Bezos al langer in die redenering. Maar de onverwachte kwartaalwinst van Amazon en de positief evoluerende operationele marges maakten dat potentieel op de lange termijn even heel erg tastbaar. Bezos moet zijn voet maar lichtjes van het investeringsgaspedaal halen, en het onderste lijntje van de resultatenrekening loopt vol. 'Het komt erop neer dat Amazon bijna vrij kan kiezen hoe rendabel het is', zo drukte een Amerikaanse analist het gisteren uit. 'En het bedrijf laat nu zien dat het niet vies is van winst maken.'
Numero uno
Dat oog op de lange termijn legt Amazon geen windeieren, zelfs in een omgeving waar doorgaans nogal op de korte termijn wordt gefocust. Op Wall Street vlamde Amazon 20 procent hoger uit de startblokken. En daarmee overvleugelt de online retailer voor het eerst in de geschiedenis Wal-Mart, sinds mensenheugnis 's werelds grootste retailer naar marktwaarde. Dat online gisteren offline inhaalde in de retailsector, kan tellen als symbool in een sector die digitaal wordt opgejaagd.
Het haasje-over blijft opmerkelijk voor wie puur naar de cijfers kijkt. Wal-Mart boekte over 2014 16,5 miljard dollar winst op 476 miljard omzet, Amazon dook vorig jaar op 96 miljard dollar omzet 188 miljoen dollar in het rood.
De reden voor de discrepantie is het enorme verschil in groei. Wal-Mart heeft het vooral op zijn Amerikaanse thuismarkt al jaren erg moeilijk om in een bikkelharde concurrentie de verkoop op te drijven. Amazon blaast dan weer al zijn concurrenten omver en groeit onophoudelijk als kool.
Jeff Bezos tekende 20 jaar geleden het businessplan
Nu Amazon 's werelds grootste retailer is, wordt nog maar eens een indrukwekkend nieuw hoofdstuk geschreven in het sowieso al tot de verbeelding sprekende verhaal. Bezos tekende twintig jaar geleden het businessplan van Amazon uit in een lange autorit van Texas naar Seattle. Daar stampte hij in zijn garage het bedrijf uit de grond met als doel de grootste boekenwinkel ter wereld te worden. En nu is Amazon 's werelds grootste winkel, punt.
Voor Bezos zelf was de koerssprong van gisteren overigens ook niet slecht. De Amerikaan werd in één dag zo'n 8 miljard dollar rijker. Zijn vermogen bedraagt nu een kleine 50 miljard dollar.
Winst in de wolken met AWS
Amazon mag naar beurswaarde dan 's werelds grootste retailer zijn, de winst die het boekte heeft minder te maken met retail dan met 'the cloud'. Steeds meer wordt duidelijk dat Amazon Web Services (AWS) het goudhaantje van de groep wordt.
Amazon lanceerde AWS, dat clouddiensten levert aan bedrijven, in 2006, maar geeft pas sinds dit jaar gedetailleerde cijfers vrij voor de divisie. Die zijn evenwel niet min. Uit een omzet van 1,8 miljard dollar, een stijging van 81 procent, puurde AWS een winst van 391 miljoen dollar, een stijging van 407 procent. Aan dat tempo stevent AWS af op een jaaromzet van ruim 6 miljard dollar.
De cijfers maken meteen duidelijk dat AWS geen last heeft van de flinterdunne marges die Amazon hanteert in zijn retailbusiness. Toch heeft Amazon 'in the cloud' precies dezelfde strategie gebruikt als in retail: zeer competitieve tarieven om de concurrentie droog te leggen. Zo organiseerde Amazon vorig jaar een agressief rondje prijsverlagingen. Die gok heeft opgeleverd. De winstmarge klom van 7,7 procent vorig jaar naar 21 procent dit jaar.
De vraag is of dat feestje kan blijven duren. Ook andere spelers met diepe zakken, denk Google, Microsoft of IBM, hebben cloudoplossingen in huis. Google porde Amazon deze week al door 100 petabytes aan cloudopslag gratis weg te geven aan nieuwe klanten. Amazon is niet de enige die agressief zijn prijzen kan verlagen.
Retail mag dan wel lagere marges hebben, dat wil niet zeggen dat Amazon er niet aan kan verdienen. In Noord-Amerika verdubbelde de operationele marge van retail in het tweede kwartaal.
Amazon nu groter dan Wal-Mart
Beleggers vuurden het aandeel van Amazon gisteren fors aan, nadat de online retailer onverwacht een winst had gerapporteerd. Echt royaal was die nog niet te noemen, maar ze maakte beleggers duidelijk dat de retailreus, zodra hij de investeringen terugschroeft, op een goudmijn zit.
Dat besef deed de beurswaarde van Amazon voor het eerst die van Wal-Mart overvleugelen. De Amerikaanse supermarktketen is al decennia 's werelds grootste retailbedrijf naar marktwaarde. Wal-Mart is naar alle andere maatstaven nog steeds het grote broertje van Amazon. Maar die laatste heeft een belangrijke troef die de supermarktketen ontbeert: groei.