Het is een symbolische samenwerking : twee grote concurrenten die samenwerken om schermen te produceren. De ene “ondergeschikt” aan de andere, het evenbeeld van hun positie op de digitale markt. Samsung zet een team van 200 personen op poten om schermen te produceren voor zijn grootste concurrent, Apple.
Apple staat bekend als de wereld’s meest grootste koper van elektronische componenten voor persoonlijke toestellen. Het Amerikaanse bedrijf is zowel lucratief als prestigieus, wat de enorme bestellingen alleen maar kan bevestigen. Er is geen beter bewijs om dat aan te tonen dan Samsung die 200 mensen aanstelt om de displays voor de Apple-toestellen te maken.
Veranderingen bij Samsung
Niet alleen de groep van 200 personen is nieuw bij Samsung. Ook de splitsing van de LCD - en OLED-divisies is een onderdeel van een bredere herstructurering.
De informatie over waar de schermen voor Apple zullen geproduceerd worden, verschillen. Langs Koreaanse kant luidt het dat fabrieken in Korea de displays zullen produceren. The Korean Electronic Times zegt dat de faciliteit in Austin, Texas de productie voor zijn rekening zal nemen. Bloomberg laat dan weer weten dat de productie in Korea zelf zal gebeuren. Waar de productie dus effectief zal plaatsvinden is nog niet duidelijk.
De troon van Apple
Dat Samsung displays verzorgt voor Apple is blijkbaar niet nieuw. Ook LG heeft een gelijkaardig samenwerkingsverbond met Apple. Het blijkt dus nog maar eens dat Apple nog altijd de scepter zwaait. Grote concurrenten die uiteindelijk toch samenwerken, het blijft af te wachten of dit een succesverhaal wordt.