Het rapport van de Email Barometer 2014-2015 is sinds kort beschikbaar. Het rapport is een jaarlijks onderzoek over e-mailmarketing in België. Het rapport brengt de strategie van de Belgische e-mailmarketeers in 2014 in kaart en onthult de trends en verwachtingen voor 2015. Zo blijkt onder meer dat Belgische e-mailmarketeers volop gaan inzetten op automation en opvolging.
De verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers
E-mailmarketing is permanent onderhevig aan veranderingen en trends. Daarom peilt Flexmail met haar Email Barometer ieder jaar naar de strategie en de verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers. Wat vooral in het oog springt uit de resultaten, is dat de respondenten continu op zoek zijn naar de beste strategie.
Opvallend daarbij is dat waar deelnemers vroeger focusten op een bepaald onderdeel in hun strategie, zoals het optimaliseren van bestaande campagnes of het opzetten van geautomatiseerde campagnes, ze nu opteren om in te zetten op een combinatie van verschillende elementen.
Groei van e-mailmarketing als kanaal
Wanneer we de resultaten vergelijken met de vorige edities, is het duidelijk dat e-mailmarketing is geëvolueerd naar een meer centrale rol in de marketingmix. De algemene resultaten en klikratio’s zijn gestegen en marketeers vertrekken vanuit een strategie met duidelijke doelen.
In plaats van enkel massa-mailings te versturen, gaan Belgische e-mailmarketeers meer en meer focussen op het bouwen van relaties met hun e-mailcontacten, om zo een hogere conversie te genereren en nieuwe sales mogelijkheden te creëren. E-mailmarketing groeit in kracht en veelzijdigheid. Dit blijkt ook uit het feit dat een aantal bedrijven een fulltime e-mailmarketeer hebben ingezet voor hun e-mailcampagnes (10,07% in 2014, tegen slechts 4.3% in 2013).
Respondenten van de Email Barometer geven ook aan dat ze weten dat er tal van nieuwe trends en technische innovaties zijn, maar het is een uitdaging om die ook effectief in hun strategie op te nemen. Ze zijn actief op zoek naar de juiste bronnen voor informatie.
Verwachtingen voor 2015
Er zit ook een interessante verschuiving in de verwachtingen voor 2015. Waar automation en opvolging nog niet echt vertegenwoordigd waren in 2014, zullen Belgische marketeers hier echt op gaan focussen in 2015.
Mobile was de laatste jaren al een grote trend, ook in e-mailmarketing. Dit was al te zien in de resultaten van de Email Barometer in 2013, maar kende pas echt een doorbraak in 2014. Uit de resultaten van deze editie blijkt dat de mobiele optimalisatie van berichten een grote impact had op de resultaten, zeker in B2B sectoren. Ook in 2015 zal mobile een grote rol blijven spelen in e-mailmarketing.
Benieuwd naar de resultaten? Het samenvattende rapport en de infographic met grafieken van alle resultaten kunnen gevonden worden op www.emailbarometer.be