Digitale Transformatie is wat mij betreft dé Trend van 2015. Bedrijven die al wat langer tactisch bezig zijn met digitaal, zijn op dit moment bezig met het echt strategisch inzetten van digitaal in hun waardepropositie, operaties en klantervaring. In mijn vorige artikel had ik het over bedrijven die zelfs compleet nieuwe waarde proposities creëren via technologie. Ook in België en Nederland is er veel gaande. Zie hiervoor oa de nieuwsberichten over de ontslagen bij ING, vanwege het feit dat steeds meer klanten digitaal hun bankzaken regelen. Maar ook het omgekeerde is gaande: ABN AMRO is een stevige wervingscampagne gestart om specialisten te vinden voor hun digitale transformatie. Door zoveel “digitaal” in het nieuws, ben je al snel geneigd te denken dat dit uitsluitend een technologie aangelegenheid is. Niets is minder waar. De kern van het verhaal is het volgende: Leiderschap.
Leiderschap is de grootste succes én faal factor
In de tabel van McKinsey hieronder vind je het argument om leiderschap als kern van elk digitaal verhaal te beschouwen. De top 5 succes én faalfactoren hebben te maken met leiderschap (of een gebrek daaraan). Het is dus van belang een strategie te hebben voor leiderschap.
Hoe leid jij je digitale transformatie?
Hier zijn 4 manieren om vorm te geven aan jouw leiderschap. een inspirerende visie, een betrokken team, nieuwe digitale capabilities en de juiste organisatie.
Verder dan ROI; Een inspirerende visie
“Klinkt als een goed plan, wat is de ROI hiervan”? Dat is het standaard antwoord bij veel presentaties van nieuwe initiatieven. Gesettelde bedrijven houden niet van risico ́s en senior management begeeft zich niet graag op onbekende terreinen, zeker als ze zo totaal anders zijn van alles wat ze kennen vandaag de dag.
Het probleem met ROI is dat het vaak werkt voor tactische projecten, waarbij de resultaten op korte termijn en zeer concreet meetbaar zijn. ROI is echter een lastiger verhaal als het gaat om lange termijn strategische zaken, zoals een digitale transformatie. Je hebt dus iets anders nodig om niet in de (al veel te diepe) bureaula van goed bedoelde presentaties te eindigen.
Jouw 2020 verhaal
Een business case heeft meer dan een ROI berekening of anecdotes nodig: het heeft een verhaal nodig. Een inspirerend verhaal over trends en lange termijn ontwikkelingen, in plaats van korte termijn zaken.
- Hoe is consumentengedrag ontwikkeld de laatste jaren?
- Welke veranderingen zijn daarin te detecteren?
Millennials zijn op dit moment een goede benchmark van wat je kunt verwachten in markttrends. Kijk ook naar hoe snel technologische ontwikkelingen de markt gepenetreerd zijn. 10 jaar terug bestond WhatsApp nog niet, hadden we nét Facebook, bestond mobiel internet niet, en navigeerden we met kaarten in plaats van GPS.
Hoe heeft technologie jouw markt veranderd, en wat valt er te verwachten tot 2020. Daar gaat het om. Op basis van dit soort trends bouw jij je toekomstvisie voor het bedrijf. Die hoeft geen exacte antwoorden te bieden op wie, wanneer, en hoe, maar moet vooral inspireren.
Een verhaal is een zeer sterk hulpmiddel om vaak abstracte concepten te communiceren, en om awareness én commitment te krijgen over jouw toekomstvisie voor de organisatie. Een aantal goede voorbeelden komt van bedrijven die vroeg begonnen zijn met hun digitale transformaties, waaronder Burberry en Boeing:
Burberry ́s visie
“We hadden een visie van het eerste modebedrijf was dat volledig digitaal was, waarbij de klant toegang heeft tot Burberry op alle apparaten geconnecteerd aan het internet, en ons merk kan beleven van waar dan ook ter wereld."
Met deze visie stuwde CEO Angela Ahrendts een digitale transformatie bij Burberry, een 155 jaar oud modebedrijf en een Engelse icoon in de modewereld. Burberry ́s management team heeft digitale technologie gebruikt om het merk opnieuw uit te vinden, een consistente klantervaring op een wereldwijde schaal uit te rollen en gezonde financiële resultaten te behalen.
Boeing ́s visie
“Boeing gelooft dat de toekomst van de luchtvaartindustrie in de digitale luchtvaartmaatschappij ligt. Om succes te hebben, moeten luchtvaartmaatschappijen en hun engineering teams het voordeel pakken van het toenemende aantal data dat door vliegtuigen gegenereerd wordt. Die kan gebruikt worden om operationele efficiency tot een hoger niveau te brengen."
"De sleutel tot de digitale luchtvaartmaatschappij is het leveren van veilige en gedetailleerde operationele- en onderhoudsinformatie, naar de mensen die het nodig hebben, op het tijdstip wanneer ze het nodig hebben. Dat betekent dat engineering data zal delen met IT, maar ook met de financiële, operationele en management afdelingen."
Laat zien wat jouw unieke inzichten zijn en communiceer met een inspirerend verhaal jouw visie van de digitale toekomst van je bedrijf,
Een betrokken team
Enerzijds is top management van groot belang; maar uiteindelijk komt elke medewerker van het bedrijf in contact met digitaal. Leiderschap gaat om het betrekken van alle medewerkers in de transformatie. Dat is bij Millennials anders dan andere generaties zoals Boomers.
Kennis van en communicatie over jouw project is een kernpunt. In veel bedrijven zijn interne nieuwsbrieven beschikbaar. Gebruik die om te communiceren over jouw project. Maar ook training van kernteams in een digitale mindset en het belang van digitaal.
Betrokken medewerkers zijn het resultaat van een duidelijke visie, maar ook een constante communicatie. Zo heeft één van onze klanten, een groot pensioenfonds, digitale trends standaard in het nieuwsbulletin zitten. Ook worden duidelijk de resultaten van het programma gecommuniceerd. EMC, een wereldwijde technologie gigant, organiseert jaarlijks een grote Innovatie conferentie, gericht op het inspireren en betrekken van medewerkers in hun digitale transformatie. Zij verkrijgen zo 4000 nieuwe ideeën van hun medewerkers over toekomstige initiatieven.
Nieuwe capabilities in de organisatie (marketing en IT)
De rollen van marketing en IT hebben veel veranderingen ondergaan. Traditioneel gezien waren marketeers het bezig met creatieve communicatie en merkstrategieën. Nu wordt diezelfde marketing organisatie gevraagd om vanuit “Big Data relevante klantervaringen via verschillende kanalen te creëren”. Of staan in een keer presentaties vol met concepten als “Mobile First”, “Social Sentiment” en “User Experience”. Dat zijn nogal wat veranderingen. Het is niet genoeg om zaken te communiceren. De organisatie heeft specialisten op deze gebieden nodig om leiding te geven aan de digitale transformatie.
Ook aan de IT kant zijn grote veranderingen gaande. Vanuit de historie heeft IT altijd de verantwoordelijkheid gehad voor perfecte transacties en processen, kostenbesparingen en veiligheid. Nu wordt echter ineens gevraagd om Big Data te verzamelen rondom klantengedrag, blijkt privacy daarmee vaak in conflict, en zijn ook ineens termen als “User Experience", “Responsive Design” en “Cloud” de normaalste zaken. Dat vraagt nogal wat van de IT afdeling. Ook zij moeten deze nieuwe capabilities binnen halen, om competitief te zijn en te kunnen samenwerken aan een succesvolle digitale transformatie.
De juiste organisatie - de samenwerking tussen CMO en CIO
“Tegen 2017, zal de CMO meer besteden op IT vlak dan de CIO”. Dit baanbrekend onderzoek van Gartner uit 2012 wordt langzamerhand realiteit. Nu een groot deel van de klantervaring door technologie beheerst wordt, is er elke dag een grotere verschuiving merkbaar van het budget van de CIO naar de CMO. Implementatie van technologie is een zaak geworden van veel afdelingen georganiseerd rondom een centrale klantervaring, niet rondom technologie.
Tussen de Marketing en IT organisatie kunnen grote botsingen ontstaan. Volgens een study van Accenture gelooft 45% van de CMOs dat veel meer samenwerking nodig is, maar op hetzelfde moment beweert 1 op de 4 CMOs dat hun IT afdeling te traag is met het integreren van nieuwe systemen, en zegt 43% vande CIOs dat marketing requirements veel te vaak veranderen. Het is een verre van natuurlijke samenwerking!
Om te zorgen dat de juiste plannen gemaakt worden, en dat deze ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden is de juiste organisatie nodig. Om te zorgen dat op de juiste manier samengewerkt wordt, zijn verschillende mogelijkheden. Soms wordt een Digitale Afdeling ingericht, met specialisten met marketing, operationele en IT achtergrond. Het installeren van een Chief Experience Officer, die dus de klantervaring bewaakt, is een andere optie. Het opsplitsen van de IT afdeling in een Digitale afdeling en een IT afdeling is ook een idee dat toegepast wordt. Wat ook je oplossing is, het gaat erom om de juiste organisatie te hebben om de implementatie van digitaal te waarborgen.
Als laatste: Zorg dat resultaten zichtbaar zijn
Hoe “digitaal enthousiast ” je cultuur ook is, als mensen geen resultaat zien, haken ze af. Zorg dat je continue resultaten genereert en communiceert, om zo jouw initiatief van een blijvende inertie te voorzien.
Ik ben zeer benieuwd naar jou ervaringen!